Ritningar och Förprövning

Iddefixen

Trådstartare
Japp...då var det mer "bygga stall frågor" :angel:

Ni som har bygg stall - hur gjorde ni med ritningar mm som skall in till länsstyrelsen? Ritade ni allt själva? Hur nogranna var ni?
När jag läste igenom vad som skall in i förprövningen blev jag blek om nosen..... Kan man klara av att göra alla ritningar och bilagor själv? Eller behöver man en arkitekt eller vvs och elkonsult?

Hur gick förprövningen för er? behövde ni komplettera?
Kom de ut och tittade på gården och platsen för byggnaden innan de tog beslut?

Sv: Ritningar och Förprövning

Jag ritade själv.
Bara en ritning på planlösningen "uppifrån", med alla mått och så. Takhöjden skrev jag dit och var ventilationen är placerad. Allt detta skrev jag på ritningen. Dom har inte begärt några kompletteringar utan det räckte med det.
Jag fattade inte alls hur jag skulle göra när dom ville veta Watt/m2 när det gäller belysningen, men det var ju bara att lägga ihop watten på samtliga lampor och sedan dela med antalet m2.
Vi har fått papper på att det är ok att bygga och att dom vill komma och kolla att vi byggt enligt ritningen innan den nya delen får användas.

Bra att veta är att från och med 2008 så är förprövningen gratis.

Jag hade turen att inte bli färdig att lämna in i december:smirk:

Hej, vart har du läst det? Länk?
Vi ska bygga om en gammal ladugård och höja taket, vet inte i vilken ände man ska börja....

Hej, vart har du läst det? Länk?
Vi ska bygga om en gammal ladugård och höja taket, vet inte i vilken ände man ska börja....

Istället för länk!
Kontakta din länsstyrelse så får du ett bra och utförligt material om vad krävs för en förprövning. Det är ju dessutom dit den ska skickas när den är klar, till Länsstyrelsen.

Bra att veta är att från och med 2008 så är förprövningen gratis.

Vart hittar du den informationen? Det står fortfarande samma priser som tidigare, både hos SJV och Länsstyrelsen.

Senast ändrad:

Vart hittar du den informationen? Det står fortfarande samma priser som tidigare, både hos SJV och Länsstyrelsen.

Stod bla SJV:s första sida som nyhet innan jul. Plus att det finns i samman ställningen över lagar som ändras vid årsskiftet.

Citat från sammanställningen.
"Avgiftsfri förprövning av djurstallar
Stall och andra förvaringsutrymmen för djur samt hägn får inte uppföras, byggas till eller byggas om utan att stallen, förvaringsutrymmena och hägnen på förhand har godkänts från djurskydds- och djurhälsosynpunkt. Den 1 januari 2008 träder en ändring i djurskyddsförordningen (1988:539) i kraft som innebär att det inte längre ska tas ut någon avgift för sådan förprövning. Syftet med ändringen är att stärka det svenska jordbrukets konkurrenskraft och förenkla för företagen."

även om det är till mindre än 5 hästar (max fyra boxar) och ska byggas i befintlig lada. Har ej varit stall innan utan garage för traktorer.

Vi går i byggtankar.

Jag ska maila vårt förbund, västra götaland alltså, och se om inte de kan fixa en sådan här kurs! Annars kanske jag kan smita med trots fel distrikt!

Du behöver inte förpröva om det är färre än fem hästar. Däremot kan du behöva bygglov eller byggnadstillstånd. Ring kommunen och kolla.

du får säkert smita med, jag har varit på kurser i fel distrikt.. ska nog gå på den här tänkte jag. ska inte bygga just nu, men i framtiden kanske det blir fler boxar på gården!

Länsstyrelsen brukar kunna hjälpa till att rita.
Eller?
(Jag känner till en bra konsult annars...:angel:)

Betyder det här att man inte får utöka sina hagar eller hägna ny hage utan förprövning?
"samt hägn får inte uppföras, byggas till eller byggas om utan att stallen, förvaringsutrymmena och hägnen på förhand har godkänts från djurskydds- och djurhälsosynpunkt"

Viss är det skönt med en ny förbättrad lag som inte kan misstolkas:smirk:

Och förvaringsutrymmen, gäller det sadelkammare, foderkammare etc tro? Om man tänker smälla ihop en sadelkammare i den befintliga ladan, måste man först ansöka om förprövning...:crazy:
Tur att det är gratis då:D

Liknande trådar

Anläggning Äntligen har det blivit dags att flytta in på egen hästgård och köpet av gård är klart. Flyttlasset går ner till Skåne i vår. Nu är det...
Svar
12
· Visningar
1 336
Senast: Bee
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
Anläggning Tidigare när jag har skickat in ritningar till förprövning har det varit proffsritade ritningar som ritats av just.. proffs ;) Nu är...
Svar
6
· Visningar
1 307
Senast: wrangler
·
Anläggning Jag behöver hjälp... Vi ska bygga stall på vår nya gård, men jag vet inte hur man går till väga? Jag har skrivit ut ansökningspapperna...
Svar
8
· Visningar
2 029
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna