Ritalin och risperdal samtidigt?

Jag tror inte att man på vårdcentralen har kompetens att bedöma lämpligheten av den läkemedelskombinationen!
Hur förskrivande läkare har tänkt har jag inte en susning om; har inte direkt erfarenhet av något av preparaten utom Risperdal men tänker att det här är något man provar sig fram till. Kan knappast vara vanligt att skriva ut Ritalin "off label" (dvs till annat än det medlet är godkänt för).

Misstänker att det du syftar på är en genomgång troligen med apotekare/farmaceut som ju är väldigt kunniga i hur läkemedel kemiskt fungerar tillsammans.
Men många gånger ser apotekarna/farmaceuterna så kallade interaktioner och avråder från kombination, när symtombilden innebär att läkaren gör ett annat ställningstagande.
Det har du förvisso rätt i jag tänkte mest på att underlätta att få tag i läkaren.

Vet ju inte hur/om det fungerar på andra ställen mer här kan den som gör genomgången lätt komma i kontakt med utskrivande läkare (i alla fall om det är en läkare som jobbar i Halland). Ts skrev ju att läkaren var svår att få kontakt med.

Jag vet själv hur jobbigt det är när man behöver fråga läkaren något om sina mediciner och har svårt att komma i kontakt med denne.

Tex läkare på Mölndals ögonmottagning är helt omöjliga att få kontakt med. Man måste gå via Kontaktpunkten eller mina Vårdkontakter och då kan det ta evigheter innan läkaren hör av sig om han/hon gör det alls.

Min medicering är inget som kan vänta en dag eller två så sist fick jag ta det genom Kungsbacka ögon som hjälpte mig att få tag på "min" läkare.

Men mår man inte så bra så kanske man inte riktigt har orken att trassla sig igenom systemet och då tänkte jag att Ts skulle kunna få hjälp med trasslandet.

Ts skrev ju att läkaren var svår att få kontakt med.

TS skriver hen har svårt att ta kontakt med läkaren, det är något helt annat. Det är förmodligen inte lättare att ta kontakt med någon helt ny person på vårdcentralen heller. Mår man mycket dåligt kan saker vara svårt som verkar enkelt för andra, det är ändå svårt.

@Grazing jag har ingen erfarenhet av den kombinationen du frågar om, jag vill bara säga att jag hoppas du lyckas kontakta läkaren och fråga idag, och att du snart får må bättre!

TS skriver hen har svårt att ta kontakt med läkaren, det är något helt annat. Det är förmodligen inte lättare att ta kontakt med någon helt ny person på vårdcentralen heller. Mår man mycket dåligt kan saker vara svårt som verkar enkelt för andra, det är ändå svårt.

@Grazing jag har ingen erfarenhet av den kombinationen du frågar om, jag vill bara säga att jag hoppas du lyckas kontakta läkaren och fråga idag, och att du snart får må bättre!
Aha! :idea: Jag fick det till att hon hade svårt att kontakt med läkaren.

Nä i så fall är det ju absolut inte en lättare väg att gå.

Jag känner ett par pers som äter ritalin och risperdal utan problem. Personer med samma problematik som mig adhd och bipolär. Prata med behandlande läkare om dina funderingar/oro.

Glömde: tänker själv att risperdalen är din huvudmedicin. Voxran och ritalinet är det som kan behöva justeras eller tas bort. Men jag är som sagt patient och utgår från hur det brukar se ut för mig och människor jag känner. Jag tex måste ha något som stabiliserar i grunden (tex antipsykotika) för att öht få se på ritalinburken. Och antidepressiva får jag inte ens äta då mani och psykosrisken ökas (för mig alltså).

Jag tycker inte att det är OK att skriva ut så detaljerad information om psykofarmaka i en tråd där ts uppenbarligen är väldigt skör o det därför föreligger risk att hen anammar något av de förslag som tas upp i tråden, utan att ha pratat med sin behandlande läkare om sin medicinering.
Det blir lite som att dosera sina mediciner utifrån svar man fått på Flashback o sedan bli förvånad för att man vaknar upp på IVA

Jag tycker inte att det är OK att skriva ut så detaljerad information om psykofarmaka i en tråd där ts uppenbarligen är väldigt skör o det därför föreligger risk att hen anammar något av de förslag som tas upp i tråden, utan att ha pratat med sin behandlande läkare om sin medicinering.
Det blir lite som att dosera sina mediciner utifrån svar man fått på Flashback o sedan bli förvånad för att man vaknar upp på IVA
Håller med dig exakt i det du skriver.

Jag anammar det min läkare har ordinerat till mig, har andra ätit kombinationen är det uppenbart inget konstigt med det heller. Knappast så att detta är något som jag har kommit på själv att blanda för att pröva mig fram. Eftersom det fungerar bra för andra så kan det lika gärna fungera bra för mig med isåfall. Då är det definitivt inget misstag läkaren gjort iallafall då kombinationen ändå existerar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
  • Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 895
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 064
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle skriva, men jag har börjat med antidepressiv medicin. Jag vet att det är många här på...
Svar
5
· Visningar
908
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025