Det har du förvisso rätt i jag tänkte mest på att underlätta att få tag i läkaren.Jag tror inte att man på vårdcentralen har kompetens att bedöma lämpligheten av den läkemedelskombinationen!
Hur förskrivande läkare har tänkt har jag inte en susning om; har inte direkt erfarenhet av något av preparaten utom Risperdal men tänker att det här är något man provar sig fram till. Kan knappast vara vanligt att skriva ut Ritalin "off label" (dvs till annat än det medlet är godkänt för).
Misstänker att det du syftar på är en genomgång troligen med apotekare/farmaceut som ju är väldigt kunniga i hur läkemedel kemiskt fungerar tillsammans.
Men många gånger ser apotekarna/farmaceuterna så kallade interaktioner och avråder från kombination, när symtombilden innebär att läkaren gör ett annat ställningstagande.
Vet ju inte hur/om det fungerar på andra ställen mer här kan den som gör genomgången lätt komma i kontakt med utskrivande läkare (i alla fall om det är en läkare som jobbar i Halland). Ts skrev ju att läkaren var svår att få kontakt med.
Jag vet själv hur jobbigt det är när man behöver fråga läkaren något om sina mediciner och har svårt att komma i kontakt med denne.
Tex läkare på Mölndals ögonmottagning är helt omöjliga att få kontakt med. Man måste gå via Kontaktpunkten eller mina Vårdkontakter och då kan det ta evigheter innan läkaren hör av sig om han/hon gör det alls.
Min medicering är inget som kan vänta en dag eller två så sist fick jag ta det genom Kungsbacka ögon som hjälpte mig att få tag på "min" läkare.
Men mår man inte så bra så kanske man inte riktigt har orken att trassla sig igenom systemet och då tänkte jag att Ts skulle kunna få hjälp med trasslandet.