Rita mitt stall!

lady_vip

Trådstartare
Hur hade ni utnyttjat en platta som är 4.90 x 7.60 i INNERMÅTT?

På ena kortsidan finns en befintlig dörr som måste vara kvar (längst uppe i hörnet på ritningen) + gången eftersom man kommer från andra stallet med gödseln där.

det är möjligt att förlänga plattan mot gödselstacken, egentligen hur långt som helst, men realistiskt sett iaf 1 meter.

Jag vill gärna få in 2 boxar för stor häst + 1 fölningsbox.

Det är tänkt att vara engelsk modell och, skötselplats/förvaring finns i andra stallet. Lägg gärna till dörrar, fönster osv.

stall.jpg

Svårt att se texten på bilden, men det är bara måtten som står.
Själva gången kan man kort/länga osv, bara den är 1.20 bred.

Sv: Rita mitt stall!

Hur hade ni utnyttjat en platta som är 4.90 x 7.60 i INNERMÅTT?

På ena kortsidan finns en befintlig dörr som måste vara kvar (längst uppe i hörnet på ritningen) + gången eftersom man kommer från andra stallet med gödseln där.

det är möjligt att förlänga plattan mot gödselstacken, egentligen hur långt som helst, men realistiskt sett iaf 1 meter.

Jag vill gärna få in 2 boxar för stor häst + 1 fölningsbox.

Det är tänkt att vara engelsk modell och, skötselplats/förvaring finns i andra stallet. Lägg gärna till dörrar, fönster osv.

stall.jpg

Svårt att se texten på bilden, men det är bara måtten som står.
Själva gången kan man kort/länga osv, bara den är 1.20 bred.

Dela av stallet på "längden" så att gången blir strax under 1m tvärsöver långsidan från dörren och över till andra sidan. Ha boxdörrarna åt andra hållet. Dela lika och gör ev den boxen längst till höger större = gången "slutar" vid den boxen om du förstår vad jag menar. Den boxen går alltså längs med hela högra kortsidan. På så vis kan du gå in till hästarna från gången och ha höpåsar och foderhinkar osv under tak Men du slipper leda hästarna igenom den smala gången.

Lycka till!

Jag tror jag förstår vad du menar, men ska jag fortfarande ha 3 boxar då? Boxarnas kortsida måste nämligen (enligt jordbruksverkets regler) vara 2,7 meter, det glömde jag skriva... Och fölboxen måste kortaste sidan vara 3,2. Då måste jag länga plattan 1 meter, är dte så du menar?

Bra förslag!!

Jo, det var ungefär så jag tänkte mig. Tyvärr så har jag inga fler idéer på lager men jag ska se om jag får ngn snilleblixt såsmåning om, säkert får du fler bra tips ifrån andra :)

Förlänger du plattan 1 m så blir 2 boxar 2,7 m och en 3,2 på långsidan och alla 3 boxarna blir ju 3,9 m på andra ledden om man har en grång framför på 1 m, ev. med undantag för den boxen som är närmast dörren där gången kanske måste förbli 120?

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 633
Senast: majha
·
Gnägg Förhoppningsvis blir det nybygge av stall här hemma nu i sommar. Det vi vill ha är ett betongstall. Nu får vi ju den lyxen att kunna...
Svar
5
· Visningar
1 109
Ekonomi & Juridik Stallet är reklangulärt och befintlig byggnad med måtten n 9*18 m. Längs med varje långsida skall det finnas en dörr. Dörren ut mot...
Svar
18
· Visningar
2 254
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur