Risker med vaccination

Conversation Piece

Trådstartare
De är så sega på Hästvård, så jag provar här istället. Det brukar vara mer fart här på Trav.

Är det någon som har varit med om att hästen har fått skador av vaccination eller hört talas om ifall det är vanligt? En delägare i en av mina hästar vill inte vaccinera - i vart fall inte unghästar - eftersom han jämför med att barn kan få skador vid vaccination och han tror att detsamma kan hända hästar.

Jag tycker att det är trams och vill vaccinera, men innan jag tar den diskussionen skulle jag vilja ta reda på lite mer fakta. De veterinärer jag har frågat säger också att det är trams men att man iofs kan låta bli vissa vaccinationer (botulism och influense t ex) om man har många hästar och vill spara pengarna. Men det är inte orsaken här, utan att hästarna skulle kunna få bestående skador.

Tacksam för era erfarenheter!

Kanske ska lägga till att jag inte menar de allergiska reaktioner som kan uppstå ibland och inte heller att hästen av injektionen kan bli svullna eller få varbölder, utan bestående men.

Sv: Risker med vaccination

Har aldrig varit med om det men hört rykten, det finns ju travtränare som inte influensa vaccinerar sina hästar pga biverkningar. Men vanligt, nä det kan det ju inte vara. Har bara hört att de tex kan få en lättare släng av influensa när man precis vaccinerat men det går ju snart över. Beror väl på att du i viss mån utsätter kroppen för viruset via vaccinet.

Precis, det har man ju hört och sett ibland att hästen kan bli nedsatt efter vaccinationen och vi brukar låta dem ta det lugnt ett tag efter vaccinationen. Men jag har så svårt att tänka mig att det skulle vara ett krav på vaccination inom vissa delar av hästsporten om det var stora risker att vaccinera. Men då svarar andra att det är bara för att veterinärer och tillverkare tjänar så bra på vaccinationerna... (Konspirationsteorierna haglar.)

Under 60-talet var det många hästar som blev kroniskt sjuka av vaccinet. Min morfar hade bl a en årgångstopp som aldrig återhämtade sig efter vaccination. Tydligen var detta rätt vanligt förekommande så man tog bort vaccinationstvånget som fanns då. Detta var ju länge sedan och mycket har hänt sedan dess vad gäller vaccinationer. Under 80-talet blev det ett nytt vaccinationstvång om jag inte minns fel men det släpptes ju på igen.
Av de vaccin som finns idag har jag inte hört om några sjukdomsfall och det ska nog vara ganska riskfritt.

Däremot tillhör jag den skaran som anser att man inte ska vaccinera men det har helt andra orsaker.. och har inte med frågeställningen att göra.

Jo, men jag pratar gärna om det också!

För mig är det så självklart att de ska vaccineras och jag var den gladaste tjejen i södra Sverige i vintras när det dog en häst i stallet intill på Axevalla där min häst stod och min höll sig helt frisk.

Berätta hur ni tänker som inte vill vaccinera! Jag ska lyssna och inte reta någon som jag brukar, jag lovar. :D

Ja, man kan ju undra ibland. Travet var väl först med obligatorisk vaccination men tog bort det efter ett tag. Ridsporten har det ju fortfarande, vet väl eftersom jag har två ridhästar kvar och när de var utlånade och tävlade var det ett himla pysslande med att passa in vaccinationer i förhållande till tävlingar osv. Efterdateringar är ju inte ovanligt direkt :o På det viset har vi det lättare inom travet. Det är väl en fråga om att vara eller inte vara med influensavaccin då det oftast blir ett lättare sjukdomsförlopp för hästen om den är vaccinerad men å andra sidan kan det ju bli så lätt att man inte upptäcker några symptom och tränar på som vanligt ändå. En del tränare förespråkar ju naturlig vaccinering, det vill säga har de fått det en gång får de det aldrig mer. Men hur väl det fungerar kan diskuteras, borde vara mer riskfyllt än att låta vaccinera sina hästar från början.

JAg brukar vaccinera unghästarna men inte sen när dom blir äldre, jag tycker också att dom ska få "eget" vaccin. Har väl haft tur också när A2'n har härjat runt och mina hållt sig friska trots att dom inte varit vaccinerade. Rhino(som jag tycker är värst o lömskast) går det ju ändå inte att vaccinera sig mot...eller går det nu :D

Vi inte har våra influensa vaccinerade. Dels har det en ekonomisk synvinkel då vi har många hästar där de flesta aldrig lämnar gården mer än en gång om året. Dels har det väl att göra med det faktum att det börjar bli mindre skillnader på om hästarna är vaccinerade eller ej. Nu för tiden är det ju ganska ovanligt att hästarna dör av sjukdomen, men jag kan erkänna att man var lite orolig i vintras när det härjade som värst. Dock är jag av den åsikten att jag tror fler hästar tagit skada av träna/tävla vidare med smittan i kroppen utan att det syns, än sviterna efter själva sjukdomen. Jämför man Axevalla och Färjestad i vintras så karantänlades Axevalla stall för stall medans Färjestad stängdes helt direkt om jag inte är fel ute. Borde vara logiskt att hästarna som står så tätt som de gör på banan är smittobärare även om de inte har symptom. Ett icke karantänlagt stall kan ju ha hage bredvid ett karantänlagt tex. Som det har varit nu så skyr vi banan så fort det antyds om smitta. Vi har inte haft direkt starthästar det sista så det är mest snabbjobb som blivit lidande. Skulle vi få flera starthästar ute på banorna i influensatider skulle det nog vara läge att tänka om i vaccinationsbanorna. Skulle vara intressant att veta ungefär hur procenten ligger med vaccinerade/icke vaccinerade hästar.

Nja, det var inte riktigt så att jag var glad för att det dog en häst. Det var för att jag hade vaccinerat som jag var glad.

Vi har vid det här laget delat ut tusentals vaccinationer till fölston, unghästar, föl och andra.

Och enbart haft en enda gång en reaktion.
Sk. vaccinationsböld. Och det var intet ens säkert på att det var vaccinen som orsakat bölden då ungen gick på betet och kan ha fått den på annat vis.

Vacciner vi använt är mot stelkramp-influensa-botulism-virusabort.

AM

Vi har varit med om en häst som fått en, förmodligen, sprutrelaterad skada. Om den kom efter vacination eller annan injektion är det däremot ingen som vet.
Hästen var oförklarligt "dålig" i nästan två år: Orkade dåligt, ful i pälsen, dåligt musklad osv. "Allt" testades, inget hittades. Helt plötsligt en dag kunde hästen inte gå rakt fram, utan gick som en krabba i hagen. Veterinärerna slet sitt hår, men ingen kunde begipa vad det var för fel på hästen. Efter ett antal dagar dök det upp en diffus svullnad på ena sidan av halsen. Jippi tänkte vi, det är en halsböld, nu mognar den fram snart. Icke. Det blev operation av bölden, som på det ytligaste stället var ca 2 cm under huden.
När hon hade tillfrisknat från bölden, försvann alla de andra diffusa symptomen, så bölden hade troligtvis legat inkapslad länge.
Nu är ju detta inte specifikt för vaccinationer, utan injektioner i allmänhet, men ändå.

Sprutar du b-vitaminer? De e väl enklare att ge i maten eller om dom nu inte vill äta de spruta in de i munnen på dom???

Ang. vaccination så har jag inte hört så mycket argument mot det faktiskt som skulle kunna påverka mig i den frågan. Därför är jag för det. Mina hästar är fullt vaccinerane mot det mesta som går tex botulism mm. Fölet kommer även att få fullt skydd om det blir nåt! Nu väntar jag bara på att dom ska uppfinna ett vaccin mot fästingsjukdomar som erlichia o sådant!
Allt detta för jag ska hålla mig lugn!

När ja passa min komspis två hästar o hade dom hemma hos mig var ja orolig var dag att dom skulle få botulism...

Men är det karens o sådant gällande start om man vaccinerar tävlingshästarna?

Så är jag upplärd. B-vitaminer ska sprutas om de ska ha någon effekt. Men jag vet inte om det behövs egentligen. Har man någonsin sett B-vitaminbrist på häst? :confused:

Jo de finns dom med brister.
Men de har väl samma effekt genom munnen???
Ja har då aldrig hört nåt annat.
Möjligt de går fortare in i kroppen om man sprutar, men man sprutar ju inte de i blodet.

Du får grunna på´t ett tag. Jag orkar inte hålla föreläsningar idag.

Synd eftersom jag funderar också på dina teorier..

Vi fick ge gamla Wibrantus B-vitamin för att han skulle släppa vinterpälsen.
Fungerade utmärkt trots att han fick det via munnen.

Din teori kan däremot nog stämma på korsförlamning alternativt haknigar..
AM

Tyvärr.

Men det kan väl inte vara första gången ni hör att man sprutar B-vitamin?

Ah, ni kanske hänger upp er på ordvalet "någon effekt"? Det kan jag ändra till "bästa effekt".

Apropå att spruta B-vitamin, så gör man väl det bara i princip vid sjukdomstillstånd numera? B-vitamin är ju vattenlösligt, så det är ju ingen större ide att ge en stor dos, utan bättre att ge dagligen via munnen.
Såvitt jag vet är det dessutom inte vetenskapligt bevisat att hästar kan ha B-vitaminbrist, annat än möjligen vid tarmstörningar, eftersom de producerar sitt eget B-vitamin.
Vi brukar trots detta ge "för säkerhets skull" vid pälsättning, åt starthästar vid start osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 397
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 761
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar