Risker med rabiesvaccin?

MissFideli

Trådstartare
Tänkte ta med Bonnie och Malla till Finland i november, då Malla måste utomlands för att ta nästa titel. Men den jag skulle åka med backar ur för att hon inte vill rabiesvaccinera och väljer Norge istället.

Är det nån risk alltså? Bör jag välja Norge jag med?
 
Sv: Risker med rabiesvaccin?

Nej det är ett väldigt använt och testat vaccin! Jag har flyttat mellan flera europeiska länder och vaccinerat flera katter och hund.
 
Sv: Risker med rabiesvaccin?

Här vaccinerar man bara om man ska utomlands med hunden/katten/illern (undantaget Norge). Det ingår alltså inte i vanliga vaccinationsprogrammet, i det rekommenderas kattpest (var tredje år) och kattsnuva (varje år).
 
Sv: Risker med rabiesvaccin?

Hör inte rabiesvaccinet till vaccinationsprogrammet i Sverige? Här vaccineras de
som valpar samt med 1-3 års mellanrum. Vet nog ingen som inte vaccinerar.
Rekommendationer i Finland:
http://www.evira.fi/portal/se/djur/djurhalsa+och+sjukdomar/vaccininformation/vaccin+per+djurart/vaccination+av+hundar

Nej, rabiesvaccinet räknas inte som kärnvaccin här eftersom Sverige bedöms vara rabiesfritt. Här behövs bara rabiesvaccination om man ska ta in en katt från något annat land.
 
Sv: Risker med rabiesvaccin?

Det spelar iofs ingen roll, samma reglerför hund som för katt. ;)
 
Sv: Risker med rabiesvaccin?

Tack alla!!
Hur funkar det med rabiesvaccinet, när ska jag vaccinera? Visst räcker det med 1 gång? Utställningen är i november.
 
Sv: Risker med rabiesvaccin?

Det räcker att vaccinera en gång, men du får inte åka med katten förrän dag 22 efter vaccinationen, alltså det måste gå minst 21 dygn.
 
Sv: Risker med rabiesvaccin?

Aha!! Men hur lång tid får det högst ha gått då? Om jag bokar vaccination kanske 4 v innan, funkar det?
 
Sv: Risker med rabiesvaccin?

Det får inte ha gått längre än så länge vaccinet håller, dvs ett eller tre år beroende på vilket fabrikat veterinären har. Så fyra veckor innan fungerar hur bra som helst.
 
Sv: Risker med rabiesvaccin?

Jag ska till den andra, den utanför Helsingfors :( Går inga bra båtar till Åbo, får åka dan innan då. Vad synd, hade gärna velat ha nån att ranta efter :p
 

Liknande trådar

Övr. Katt Rent hypotetiskt, om jag skulle välja att importera en kattunge från Europa, dvs utomlands men inte längre bort än så, är det något jag...
Svar
9
· Visningar
1 230
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 181
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 114
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 752
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp