Risker med för långt mellan verkningar

vinkelina

Trådstartare
råkat ut för lite trubbel med skoningen. Först var jag två veckor för sent ute, hade på nått sätt räknat fel

Men nu är de nästa 5 veckor totalt sedan hon borde ha blivit skodd. Varje gång jag har fått tid till skoning, så har vi åkt in till hingststation och hon har blivit där.

Men när börjar de bli farligt att vänta för länge ( kan ju inte göra så mycket) hovarna börjar bli lite långa, men inte så jättefarligt ännu. Nu kommer jag dessutom inte att få hem henne på ca 1 vecka.

Sv: Risker med för långt mellan verkningar

Definiera farligt.
Finns ju vanvårdsfall som typ gått åratal utan hovvård och som det gått att fixa till. Viktigast tror jag det är när hästen är ung och fortfarande växer i sina hovar/hovben.

Pga div omständigheter kunde vi inte sko av våran 3-åring en vinter, han fick gå med skorna tills de trillade av själva, vilket tog ca 8 veckor "över tiden".
Det såg inget vidare ut, men han har klarat sig fint och rids idag barfota på alla underlag utan problem.

Så länge skorna sitter kvar och inget "trillar sönder" alltför mycket så gissar jag att hästen din lär överleva. Kanske att du får ta ett par omgångar med tätare omskoningar sedan, om hovis inte kan fixa allt på en gång. Men se till att boka in hovis snarast tycker jag.

Beror ju så mycket på hästen också! På mitt förra kallblod hade jag lätt kunnat vänta 11-13 veckor när hon var yngre,skodde runt 8 veckor,om det var tidigare så fanns det inget att göra nästan,fanns det knappt att göra runt 8 heller,men då började skorna att bli dåliga. Strax efter att hon vart 16 så fick jag hålla mig inom max 8 veckor,annars så brukade hon tappa skorna,och flisa sönder hoven.

Min arab-tant jag hade skulle det blivit katastrof om jag väntade mer än 8 veckor! Hon skoddes var sjätte vecka!

Min förra unghäst verkades mycket sällan,en gång var tredje månad ungefär,han hade fina runda hovar av naturen som han fixade till själv i hagen.

Nuvarande unghäst vet jag inte,då jag inte haft han så länge,men kommer köra med 5 veckors intervall ett tag för att rätta till lite vinklar,samt att han hade en spricka i hoven som ställde till det lite,kommer dröja ett tag innan jag kan förlänga verkningen.

Mina hästar kan inte gå mer än någon vecka över tiden innan jag anser att vinkeln i hoven blir helt galen så att leder och senor frestas på. De skos var 6-7 v och 7 veckor är precis så länge det går. Skulle jag vänta 5 v över tiden skulle de se vanvårdade ut direkt. Jag skulle aldrig göra så mot hästen, vi bokar tid vid varje tillfälle hovslagaren är här inför nästa gång. Är det så att det skulle bli något fel någon gång skulle jag hellre ta av skorna och verka själv än att låta dem gå och bli helt vanställda.

Håller helt med dig, det är vansinne att låta hästen gå så länge utan verkning/skoning. Är ju inte att skon blir sliten som ör problemet utan att vinkeln blir helt tokig! Det kan ta LÅNG tid att rätta upp igen, och hästen kan få belastningsskador som leder till hälta och obrukbarhet.

6 veckor över tiden är vädligt länge, själv har jag alltid skott var 5.e vecka för att hålla hovarna i så bra skick som möjligt. Alltså mer än två perioder som din häst går över...

Om inte ordinarie hovslagare kan så får man hitta en annan hovslagare.

Titta på hur hästen ser ut!
Jag hade 14 veckor en gång mellan skoningarna och varken veterinär eller hovslagare tyckte hovarna ens såg långa ut (veterinär var ute i samband med hovis för att sedera).

När hästen gått barfota har jag rundat till kanterna själv men då har det gått upp emot 4 månader mellan hovslagarbesöken...

Sedan växer det oftast i olika perioder. Mer på sommaren än på vintern eller vise versa. Beror väl på också vad för mat hästen får antar jag.

Nu kör jag på 8 veckor mellan skoningarna. Nu bokar jag in nästa skoning direkt. Den förra hovisen fick man ringa till när det var dags, därav glömde man av det ibland + han kunde ha semester eller inte ha tid tex... Man får ha koll :)

Det är ju svårt att avgöra sådär bara.. Men en lång tå vet jag av erfarenhet att det inte är bra. Det kan bli väldigt dyrt när den spricker. Har en här och den har hittills kostat 25 000 och så fick jag en kolikräkning igår på 12300kr.. Allt pga att jag litade på min hovslagare och inte var tillräckligt kritisk att tån var för lång.. Sen medförde det en hel del komplikationer.. Hur slutet blir vet jag inte ännu, trots att det är 14månader sen den sprack. Jag är jättaallergisk mot långa tår numera..

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 925
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka