Risker med eksemhäst

M

mala

Min kompis är medryttare på en islänning med eksem. Eftersom islänningen står ensam och ägaren bara köpt den för att islänningar inte behöver så mycket omvårdnad :confused: så tänkte vi att den kanske kunde gå med hästarna i vårt stall över sommaren. Fast vi vet inte om vi kanske utsätter våra hästar för risker då?
Islänningen går med kossor och några getter och går på efterbete efter kossorna. Hagarna är blöta och det är mycke insekter och bromsar och sånt. Islänningen har eksemtäcke fast den kliar sig ändå jättemassa och blir alldeles sårig och äcklig. Ägaren smörjar den med tjärsalva eller vasselin fast det hjälper inte alls mot bromsarna och inte mot myggen heller tror jag. Hästen är inte verkad på nästan ett år. Sen har den konstiga ögon. Rinniga och nästan glosögd ser den ut och öronen är inte hårda som på mina hästar utan mjuka och de hänger som på en vädurskanin lite grann.
Vi tänkte kräva att hästen ska vara avmaskad, vaxinerad och verkad för att den ska få gå hos oss. Så blir det liksom gjort och sen kan den verkas och avmaskas under sommaren samtidigt som våra hästar. Vi har torra hagar och bara lite insekter och nästan aldrig bromsar. Och så får islänningen träffa andra hästar och inte bara kossor. Min kompis kan smörja den med insektsmedel och byta täcken eller ta in den om det blir myggigt. Fast bara om den inte kan ha nån smitta eller nåt som kan smitta andra hästar. Är vi dumma om vi erbjuder ägaren betesplats? Det skulle ju vara snällt mot hästen i alla fall.

Sv: Risker med eksemhäst

Nej ni är inte dumma! SJälvklart ska ni göra så, förhoppningsvis går ägaren med på det...
Lycka till!

Du driver med oss va? Jag menar hur ni behandlar denna stackars häst. Hade jag vetat vilka ni var så skulle jag anmäla direkt till Miljö och Hälsa. Så där ska inte en stackars häst behöva ha det.

Ja, hennes kompis är medryttare står det ju. Men faktum är att jag tycker att man är medskyldig till djurplågeri. När man vet att något djur far illa någonstans och man inte gör något åt det. Visst! Dom vill ta hand om hästen över sommaren. Men sen då?

Er ide låter väldigt bra, ta iväg hästen, så kan ni diskutera under sommaren vad som ska hända med den. Som den har det nu verkar den inte ha det så bra, och något måste göras.

Ta bilder på den för att dokumentera hur den ser ut nu, om ni anmäler ägaren i sommar och inspektörerna får se en rund välskött hyfsat eksemfri häst kommer inte mycket att hända. Ta bilder på allt, ögonen, hovarna, hela hästen. Det är väldigt fint av dig och din kompis att göra detta.

Ägaren vet inte hur man tar hand om en häst och än så länge vill h*n lära sig. Dom har skickat min kompis med hästen hem till mig för att fråga om hovarna behövde verkas och om jag visste vem man vände sej till för att få hästen verkad. Jag vet inte om dom ringt min hovslagare fast de fick i alla fall nummret. I sommras kom dom förbi och frågade om insektsmedel och vad man gjorde med eksemen. Vi vill inte bara låta hästen ha det bra över sommaren utan kanske lära ägaren samtidigt hur h*n ska göra med sin häst. Dom vill ju inte vara dumma mot hästen utan dom kan inte och hästen såg ut så här när de köpte den. Om vi bara anmäler dom vad händer då med hästen? Vi vill helldre se om det går att hjälpa och lära dom hur dom ska ta hand om hästen.

Senast ändrad av en moderator:

då får ni nog sätta er ner och ta ett ordentligt snack med ägaren. Eftersom h*n nu inte verkar vilja göra häsen illa kan ni ju fösöka låta bli att låta otrevliga och snäsiga sålänge h*n går med på att sköta hästen som ni rekommenderar. Berätta om hovvård, kompisar, miljö, eksemvård, vaccinationer, avm,askningar m.m och är inte ägaren villig att göra detta kan ni ju säga att den förmodligen skulle må bättre ngnannanstans. Blir han/hon arg då eller inte går med på det ändå tycker jag ni ska anmäla. Skulle nog vara skönt för hästen att komma till er på sommarbete men ni har ju ingen aning om vilka smittor den kan bära på? jag skulle nog vara försiktig. Hoppas verkligen hästen får det bättre, lycka till!

Du frågar vad som händer med hästen om ni anmäler....Ja, förmodligen tar Miljö och Hälsa hästen ifrån ägarna och ser sedan till att hästen får det bra resten av sitt liv och inte bara över sommaren.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 667
Senast: lil-sis
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 737
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 891
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka