Risker med att köpa lägenhet, exv ränteökning

Wysiwyg

Trådstartare
Alltså, jag förstår att detta verkligen är en svår fråga men hur mycket ska man räkna med att räntan kan gå upp om man köper lägenhet och tar banklån? Tänkte hur stor månadskostnad man riskerar.

För nu är väl räntorna extremt låga? Min fasa är att köpa lägenhet och ta (för mig) stora lån för att sedan räntan ska skjuta i höjden och jag ska tvingas sälja lägenheten till ett sämre pris för att jag inte har råd att ha den kvar..

Jag vet inte så mycket om räntorna, men jag banken gör ju en kalkyl för att se att du ska klara av ganska mycket högre räntor innan de ger dig ett lånelöfte. Du kan ju sedan räkna på det själv också och då kanske lägga på ytterligare lite.

Det jag är orolig för med lägenhetsköp är att bostadsbubblan ska spricka och att värdet på lägenheten drastiskt ska minska. Som läget ser ut idag känns det som ett ganska troligt scenario, men vi får väl se om de nyinförda amorteringskraven kanske lyckas pysa ur luften sakta men säkert istället... Men jag är osäker på det...

Jag har för mig att bankerna brukar räkna på att man ska kunna klara en ränta på ungefär 7-8% när dom ger lånelöfte. Så det kanske kan vara en bra riktlinje?

Just nu är räntorna extremt låga ja, mer normalt ränteläge är väl runt 4%.

Man bör ju när man funderar på att ta lån räkna med att en räntehöjning förr eller senare kommer komma. Iallafall när vi tog vårt huslån så räknade vi på olika räntesatser för att se så att vi skulle ha råd även om räntorna höjs till 10-12%. Man ska absolut inte ta så mycket lån så att man precis klarar dem med dagens räntenivåer för då är risken enormt stor att man får gå ifrån hus och hem när räntorna höjs igen och historiskt sett så går nivåerna upp och ner.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 707
Senast: FannyN
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 141
Senast: QueenLilith
·
Fordon Jag vet inte riktigt vad jag vill i den här tråden för jag är så förvirrad över hela grejen. Har tänkt köpa bil inom en kort framtid och...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Jojjis201
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.