Risker/fördelar med linje/inavel?

Sv: Risker/fördelar med linje/inavel?

Oj, det var det värsta jag har sett tror jag ! I så många led !

Man kan väl säga att jag är för linje/inavel till viss del. Skulle dock inte våga korsa på det sättet som i länken. Mina fölungar (fyra st) är alla linjeavlade, antingen på en speciell hingst eller stolinje. Nära eller längre bak i stamtavlan. Det gäller nog att man vet vad man sysslar med :smirk:

Min dröm att är betäcka mitt ena sto som kommer ur Marshwoods J-linje (både på mamman och pappans sida) med en hingst ur denna linje, den enda hingsten som fanns i Sverige som är godkänd ur denna linje (utom min hästs två syskon som jag INTE vill betäcka med) har precis sålts till Finland :cry:

Det ser ut som en häst från Gustaviis!

I just det fallet du tar som exempel är det ju uppfödare som fött upp mer än de två närmaste generationerna, och då har väldigt bra koll på sina hästars för- och nackdelar. I just deras situation skulle jag kanske överväga det, men för mig handlar det mer om vilka individer man avlar på och inte huruvida det är etiskt eller inte.

Blev helt förvirrad av den stammen!

Rätt snurrigt. Alla släkt med alla... Och Irco Marco bakom alla...

Vore kul att höra om de är nöjda med avkomman, och hur de resonerat! De måste ju iaf anse att Irco Mena är fullkomlig. Finns ju inget annat blod i hästkraken! :)

Cyllene skrev:
Blev helt förvirrad av den stammen!

Rätt snurrigt. Alla släkt med alla... Och Irco Marco bakom alla...

Vore kul att höra om de är nöjda med avkomman, och hur de resonerat! De måste ju iaf anse att Irco Mena är fullkomlig. Finns ju inget annat blod i hästkraken! :)

Jo, Irco Mena är ju också deras uppfödning, så då är det väl svårt att tycka annorlunda!

Och när man dessutom betänker att Irco Marco, som allt går tillbaka till, dessutom var linjeavlad själv (på Sinaeda), så blir det ju väldigt många gånger som han är med - sammanlagt 11 ggr, om jag räknar rätt. Hade kanske varit enklare att klona honom?;)

Görel: självklart är det en Gustavii-häst - icke desto mindre är det rätt maxat, tycker jag.

Senast ändrad:

Insåg det när jag tittade närmare på namnet ;)

(hade ju liksom bara stammen framför ögonen...)

*knapplån*
Kommer du ihåg vad hingsten hette?
/Sprettan som är nyfiken på alla nya shettishingstar i Finland

Gustaviis avlar på speciella utprövade system, man kan tycka vad man vill, men de är väldigt pålästa om den här sortens avel och känner väl till riskerna. Jag har praktiserat hos dem och har hanterat båda föräldrarna till det här fölet. De är väldigt noga med psyket på sina hästar och lustigt nog så var de enda besvärliga hästarna de hade sådana som de köpt in. Alla deras egna var mycket stabila och lätthanterade. Mamman till det här fölet har en helt fantastisk ridbarhet. Hennes helbror har vunnit GP med John Whitaker.
Jag kan nog tycka att den här sortens avel endast bör bedrivas av proffessionella, för hobbyuppfödare är det ett väl stort risktagande. Dessutom är det nog för väl att det är Irco Marco blodet de avlar på, för vem hade velat ha den här uppsättningen med Pilot el Galoubet?

Det finns ju andra exempel på erfarna uppfödare som inavlat. Sixten Pohl lät Rote Boldt betäcka sin egen mamma Nejlika. Ingemar Nydahl lät Trento åtminstone betäcka halvsystrar, och även andra ston som var väldigt nära släkt.

Just Gustaviis respekterar jag eftersom jag vet att de vet vad de håller på med!

Görel skrev:
Det finns ju andra exempel på erfarna uppfödare som inavlat. Sixten Pohl lät Rote Boldt betäcka sin egen mamma Nejlika. Ingemar Nydahl lät Trento åtminstone betäcka halvsystrar, och även andra ston som var väldigt nära släkt.

Just Gustaviis respekterar jag eftersom jag vet att de vet vad de håller på med!

Fast att ha samma häst (Sinaeda) 11 gånger i stammen, är inte det att ta i? :crazy: Hur kunniga de än är så kan de ju inte veta vilka gener som kommer att dubleras i avkomman, och vilka recessiva anlag som finns, eftersom det är ett slumpspel.

swe skrev:
Dessutom är det nog för väl att det är Irco Marco blodet de avlar på, för vem hade velat ha den här uppsättningen med Pilot el Galoubet?

På senaste tiden tycks de ha tagit just Galoubet i sin avel, så vi får väl se om några generationer hur det blir. :D :angel:

De pratade ofta om att man skulle vara försiktig med galoubet blod och att de bara ville använda det på sina stabilaste hästar, så om de inte tänker om är det nog lugnt. Jag är isåfall mere oroad över att hästarna med väldigt mkt irco marco tenderar att bli lite tunga.

Min häst har stoet Pochahontas xx mer än 250 gånger i stamtavlan;)

Jag tycker att om man ägt avelsdjuren i flera generationer och är väl kunnig i vad man håller på med, så respekterar jag den som inavlar hårt.

Görel skrev:
Min häst har stoet Pochahontas xx mer än 250 gånger i stamtavlan;)

Jag tycker att om man ägt avelsdjuren i flera generationer och är väl kunnig i vad man håller på med, så respekterar jag den som inavlar hårt.

Inom sex led, som det är frågan om det här fallet? :angel:

Vad gäller inavel är det inte mycket att kunna, det är simpel sannolikhetslära när det gäller risken för olika anlag, men till stora delar är det ett slumpspel.

;)

Med kunnig i vad man håller på med menade jag kunskap om avelsdjuren och hur de förvärver sig. Jag uttryckte mig klumpigt.

Kan tillägga att jag en gång kände en shettis som var Diebitsch - Diebitsch - Diebitsch, det tycker jag är för mycket!

Liknande trådar

Avel Jag har ett connemara-sto, Asasara Dairinn, som är e: Coosheen Finbarr u: Norlunds Mama Mia. Hon hade föl hos uppfödaren i Danmark innan...
Svar
0
· Visningar
1 121
Avel Jag sliter mitt hår! Valack f.2003 hos Voldemars Freivalds e.Rendijs u.Ralfa - Ralfs Modern finns här...
Svar
5
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Avel blev inspirerad av en annan tråd, och tänkte att jag skapar en egen... Vilken ridponnyhingst skulle ni välja till detta stoet? jag...
Svar
9
· Visningar
1 100
Senast: Evergreen
·
Avel Jag var inne på Allbreed och kollade på Ravells avkommor. Han är ju gulbrun, hittade då en avkomma som var isabell men - modern var...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama