Risk för HD?

glittra

Trådstartare
Jag är nog en ganska nojjig matte.

Var med valpen hos veterinären idag eftersom han varit lite trög i magen och dessutom kräkts tidigt imorse. Inga som helst problem med magen vad veterinären kunde se, men däremot så såg han lite lös ut i ena höften.
Veterinären var dock noga med att poängtera att röntgenbilderna inte hade rätt upplösning för HD-bilder, han låg inte riktigt rätt och han är för ung i nuläget.

Som orolig matte vill jag dock gärna ha lite tips om det är något jag ska tänka på.

Hunden i fråga är 6 månader gammal och av en liten ras som det inte är så vanligt att HD-testas (har tittat i Hunddata).

Vi brukar mestadels ha honom lös när vi är ute. Ca en gång per vecka brukar jag ta med honom in till civiliserade trakter för miljöträning, oftast går vi då i koppel i ca 15 minuter. Två gånger har vi gått ca 30-40 minuter, men då har jag delvis burit honom.

Han har fått gå i entrétrappan (6 trappsteg), men det är bara senaste veckan som han även gått i trappan mellan våningsplanen.

Ska han sluta gå i trappor? Simma med honom?
Bara avvakta och hoppas att det inte är någon fara?

Sv: Risk för HD?

Hade faktiskt kurs om detta i helgen tillsammans med en beteende-veterinär. Han menade att det där med trappor, att de ska bäras, inte på något sätt påverkar hundens höfter.
Utan det måste vara mycket grövre fysiska övningar där hunden inte kan välja själv. Typ om du skulle cykla med honom en mil, eller tvinga honom att hoppa rejäla hinder. En liten stock i skogen gör alltså inget.

Jag skulle inte göra någon affär alls, va som vanligt och röntga hunden vid
1,5 -2 års ålder. Va uppmärksam på hälta naturligtvis.

Vad skönt! Jag har inga planer på några maratonturer :-)

Då fortsätter jag på samma spår, bra att få lite bekräftelse från utomstående... annars går jag bara omkring och oroar mig.

HD är faktiskt ganska vanligt hos mindre hundraser. Däremot ger det sällan problem eftersom belastningen på höfterna är lägre hos dessa raser. Detta beror dels på den lägre vikten, men också på en större andel vikt på framdelen. Framdelen är ofta propiotionellt större hos småhundar (jämför ex. anatomin hos en labrador och en fransk bulldog).

Eftersom det sällan ger problem så försöker man inte avla bort det hos många raser. Självklart finns undantag, och små hundar med HD kan också få ont. Det bästa sättet att förebygga problem är att se till att hunden håller en sund vikt, samt är gott musklade (det hjälper till att stabilisera leden). Det finns också speciella ledfoder och kosttillskott som man kan ge om man vill.

Ge gärna en källa! Min uppfattning är snarare att inom raser där HD inte är ett kliniskt problem säger röntgen inte mycket.
PL

Sorry. Uttryckte mig nog klumpigt. Jag menade var att många små hundar har HD på röntgen, men visar aldrig kliniska symptom.

Försökte leta reda på artiklar som handlade om HD hos små raser, men hittade inga (letade dock inte så länge). Det är min lärare (som är smådjurs ortoped på veterinärutbildningen i köpenhamn) som har sagt att det är vanligt att små raser har radiologiska tecken på HD. Jag ska fråga honom om det finns någon bra artikel i ämnet.

Annars är det nog så att han helt enkelt sett en del HD höfter på röntgenbilder som egentligen inte var tagna i just det syftet. Men jag ska som sagt pressa honom på lite källor nästa gång :D

Man lär knappast kunna se HD fel på röntgenplåtar som inte är tagna i det syftet.
Inte bara småraser, utan även större kan HD utan att det leder till problem, min förra BC hade HD B + C, o levde ett aktivt liv som nöt o fårvallare samt tränade agility utan att få problem av sina höfter.

Vad gäller anatomin hos småhundar så bör du jämföra Frallan med Amstaff/Staffar av olika slag o inte med Labbar.
Långt ifrån alla småhundar är framtunga, t ex Vavvor, Pappisar m fl små raser.

kl
Vad gäller små djur så har HD börjat uppmärksammas hos katter o leder ibland till problem, vanligt vad jag förstått hos MC, visserligen stora katter, men väger knappast mer än en pappis.

Senast ändrad:

När jag pratar om HD menar jag att höftkulan inte riktigt passar in i ledskålen, punkt. Bara så det är klart :-)

Pratade med min lärare idag. Man kan såklart inte göra en korrekt HD bedömning i avelssyfte på plåtar som inte är tagna i det syftet, men man kan ju se att höftkulan inte ligger helt perfekt i ledskålen t.ex om man tagit en bild av buken, eller av höften av annan anledning.

Han sa att han ofta såg att se att höftkula och ledskål inte riktigt passade ihop hos små hundar, alltså att de har HD. Däremot är det mycket ovanligt att man ser de förändringar som man senare kan se hos större hundar och som är det som ger kliniska problem.

http://www.bva.co.uk/Hip_Scheme.aspx kunde man hitta hipscores för olika brittiska hundraser (dock mest stora hundar). Har inte helt satt mig in i hur de mätt, men 0 är att höftkulan passar väl in i ledskålen och 120 är att den inte alls passar. Här kan man t.ex. se att brittiska schäfrar har en score på 18, medan ex. Cavalieren (som väl inte räknas som framtung??) har 16. Detta betyder inte att Cavalieren har lika mycket problem med hältor från höften som schäfrar, utan bara att höfterna inte är så "fina".

Vi kom även in på en allmän disskution om HD och bara för att en hund fått konstaterat t.ex. HD E behöver det inte betyda att den kommer att bli halt. Detta beror både på arv och miljö, därför är det inte konstigt att hundar med "dåliga" höfter lever ett långt aktivt liv utan att någonsin få problem.

Och vad tror du jag menar med HD fel?
I Sverige använder vi oss av graderingen A - E.

Hur utbredda HD problem är inom en viss ras kan man bara veta om en stor del av populationen röntgas, som t ex Schäfer o andra bruksraser här i Sverige, samt övriga raser som kräver känd HD status på avelshundar.

Ge gärna en källa! Min uppfattning är snarare att inom raser där HD inte är ett kliniskt problem säger röntgen inte mycket.
PL

Förstår jag dig rätt nu att det kanske därför inte finns så stor anledning att röntga min hund (norfolkterrier)?
Jag har tänkt att ju mer underlag man har kring detta desto bättre. Deflesta av hundarna från min uppfödare är ögonlysta (med resultat ua), men ingen är höftröntgad. Jag hade tänkt göra båda.

Om jag hade fått rastidningen lite tidigare än vad jag gjorde så hade jag troligtvis dessutom åkt till Stockholm för att vara med i en studie där de kollar hjärtstatus.

Man lär knappast kunna se HD fel på röntgenplåtar som inte är tagna i det syftet.
Inte bara småraser, utan även större kan HD utan att det leder till problem, min förra BC hade HD B + C, o levde ett aktivt liv som nöt o fårvallare samt tränade agility utan att få problem av sina höfter.

Och med tanke på min utgångsfråga var det där jätteskönt att höra :)

Liknande trådar

Hundhälsa Unghunden här har kräkts ett antal gånger under förmiddagen - först kom ju hela frukosten upp i ett par omgångar, men sedan 12-tiden...
2
Svar
37
· Visningar
4 056
Senast: Tonto
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 192
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 257
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka