Risk att hästparasiter blir resistenta

Sv: Risk att hästparasiter blir resistenta

Grattis... :smirk:
Tänkt på det här själv länge. Inte konstigt alls och folk verkar inte ha koll på hur man håller resistensen nere. Synd att inte folk tar hand om problemet. Eller ens känner till det :crazy:

Säger det samma.... själv ska jag (återigen) försöka övertyga alla i mitt stall om detta i helgen. Där avmaskas på rutin.
- Men så har vi ju alltid gjort..?
:confused: :crazy:

Visst är det skrämmande :eek:

Har också hört till dessa som kört avmaskning var 6:e vecka och vår och höst och en gång på vintern...men det är slut med det sen ett tag tillbaka. Nu får våra enbart i skiftet från vinterhagar till sommar bete...sommarhagarna betas först med häst, sen med får och sen får hästarna gå tillbaka året därpå. Det är egentligen bara styngflugan vi vill hålla efter...skulle önska att det fanns ett preparat enbart med inriktning på dom.

:cool:

Stygnfluga är en oharmlig parasit som inte gör någon skada, den sätter sig i magslemhinnan och där sitter den hela vintern och det har visat sig att hästarna knappt visar någon reaktion på detta trots att de första rapporterna som kom för många år sedan tydde på det motsatta. Man har alltså gjort en tvärvändning. Ska man absolut prompt hålla efter stygnfluga kan man lika gärna skrapa ägg från hästbenenbenen istället för att trycka i maskmedel.

Styngflugan kan bita hål i magslemhinnan, så den är INTE ofarlig. Dessutom är den i vägen för magens naturliga funktion. Även fast detta var gamla rapporter.
Jag har svårt att tro på det du skriver, men kom gärna med källor och då gärna med åsikter från olika håll.

Källa: johan Höglund, parasitologen, SVA
Magens naturliga funktion hos häst är i princip endast lagrinsutrymme, inget som helst nedbrytningseffekt eller näringsupptag sker här.

Senast ändrad av en moderator:

Måste jag kolla, vill inte trycka i hästen en massa onödigt elände. Tack för hänvisningen. :bow:

Tänt, det har jag misstänkt läänge!
Undrar när samma rön kommer om vaccinering?

detta fick jag veta redan när jag gick gymnasiet jag försöker bara avmaska min när hon går ut på bete o sen när hon kommer tillbaka....sen så får man väl göra det när dem i stallet säger till fast jag inte vill...ska nog skriva ut artikeln o sätta upp den på tavlan så kanske dem fattar

ja så har man ju resonerat på hund i flera år...
vad skönt, då lättade mitt dåliga samvete lite då jag missat de sista "vanliga" avmaskningarna :p

Och på katt - enligt alla ordinationer nuförtiden från vet och apotek så ska man bara avmaska sin katt när man verkligen ser att den har mask och då mot de maskar den har inte ta alla "för säkerhets skull".

Min katts parasiter utvecklade resistens mot Axilur - iaf så fungerade inte preparatet öht på honom efter ett tag. Nu när jag har slutat med regelbundna avmaskningar så kör jag samma preparat (ett annat - inte Axilur) varje gång han har mask och det fungerar ypperligt.

/Camilla

Senast ändrad:

Nja, vaccinering fungerar ju inte på samma sätt, det tar ju inte ihjäl någonting utan det är ju en tillförsel av virus i liten mängd så att kroppen ska bli "resistent" mot viruset genom att tillverka skydd mot det själv.

Rätta mig om jag har fel!

/Camilla

Det stämmer! :) Virus och vaccin är en helt annan sak och har inte alls någon resistensproblematik.

Däremot utvecklar bakterier resistens mot antibiotika, så det är precis samma sak som när parasiter blir resistenta mot maskmedel.
Orsaken är att man rutinmässigt behandlar utan att det egentligen finns någon sjukdom utan bara för "säkerhets skull". :crazy:

detär väl så att vi ahr varit lite bortkämda , med att regelbundet använt preparat i tid och otid
och nu får vi stå lite för notan och värre kan det bli om det tinte snappas upp fort ,

hade en diskution om detta (i hästsktösel forumet) med en som hade massa travhästar , och sa att det var omöjligt att kolla alla så man tar för givet att avmaska vilket är lite tokigt ,

man får försöka få en snar förändring även om det inteär det lättaste , för till sist kan det drabba alla

Senast ändrad av en moderator:

Själv avmaskar jag alla nyanlända hästar ordentligt, dubbel dos... de övriga får en dos om våren och en om hösten och under 2a o 3dje dagen får de inte gå i hagen utan stå inne... Vet att det är "för sällan" men jag har aldrig haft problem med mask och tycker det verkar smått hysteriskt att maska på blanka välmående hästar var 6-8 vecka sommartid... mask medel är ju faktiskt gift...

Ja, snart dyker det väl upp en ny typ av influensa.

Ja, det är ju faktiskt gift.

Min häst blev troligen förgiftad (även om ingen veterinär vill erkänna den möjligheten) av en kombination av vaccinering och avmaskning. Han var 4 år och hade vaccinerats ena veckan och andra veckan var det dags för avmaskning. Dagen efter slutade han äta och åt inget på tre dagar. Gissa om han var mager? Veterinär besökte oss två gånger - första gången första dagen han inte åt och då rekommenderades dubbel dos avmaskning eftersom vet. trodde att det var maskangrepp och att det blivit en massa maskar som dött efter den första avmaskning och som inte kom ut. Så jag avmaskade en gång till och min häst blev ännu sämre. Tredje dagen var vet dit och sondmatade paraffinolja, gav b-vitaminsprutor och Finadyne för smärtan (han stod på framknäna i boxen och tryckte halsen mot marken, mycket läskigt...). Vet kände till och med i tarmen utan att hitta något speciellt. Han sket normalt (liten mängd förstås eftersom han inte åt just något) under dessa dagar och jag såg ALDRIG några maskar. Det tog två veckor innan han var hyfsat normal igen men det tog månader innan han la på sig hullet han miste.

Efter värsta pärsen så tittade jag i träningsdagboken och insåg då hur nära det varit mellan vaccinering och avmaskning (fem dagar). Frågade vet om detta men de var tvärsäkra på att det inte var orsaken. Dock blev han ju mycket sämre då vi laddade in en dubbel dos till... Nu förtiden är jag iaf väldigt noga med att det ska gå lång tid mellan vaccinering och avmaskning.

/Camilla

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Sugen på att lära dig någon ny sport? Det är aldrig för sent, som man lite käckt brukar säga. Men det är ju sant...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Susanne Lindahl, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt, är mitt uppe i ett arbete som förhoppningsvis ska begränsa...
Svar
0
· Visningar
871
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Vikingatidens isläggar var gjorda av ben och krävde en annan åkteknik än dagens långfärdsskridskor. I morgon finns chansen att...
Svar
0
· Visningar
865
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Hebybon Caroline Kamensky och hästen Tiesto var det enda ekipaget som klarade banan felfritt i de unga ryttarnas final under...
Svar
1
· Visningar
928
Senast: Aylen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix