Sv: Risk att hästar får för lite ensilage
Återigen så blir man mörkrädd när man ser vilken okunskap uppenbarligen allt för många hästägare har!
I och med att det ju i "hundra år" och i hur många forum som helst predikats hur mycket hö en häst MINST måste ha för att systemet ska funka, så tycker jag att även om man ser hösilage/ensilage för första gången i sitt liv så ska man begripa att det är ju mer vatten i hösilage/ensilage och då måste man ge mer! Är inte det mycket simpel logik??
Men det är klart, allt för många är så snåla på stråfoder att jag är förvånad över att de inte har mer besvär av kolik och diverse stallovanor!
Jag anser att det är ett mycket litet antal hästar som inte klarar fri tillgång på hö (eller åtminstonde fri tillgång på stråfoder), och de få som inte kan ha fri tillgång, de måste ju ovillkorligen ändå ha minst minimigivan hö/kg kroppsvikt!
Min stallkompis häst klarar inte fri tillgång på hö, han har ätit sig till fång på lösdrift, så han måste tyvärr tilldelas sin hömängd, han kan inte styra det själv. Dessutom "föder han sig på luft", dvs han har trots motion och reglerad hömängd fettdepåer på ryggen. Vi har både hö och hösilage, och ibland är hösilagebalen som hö, ibland som ensilage. Jag kan inte se NÅGON anledning att börja mixtra in hösilaget i micron när det blir blötare!?
Herregud, jag ger bara hästen ett par kg till i stället!