Risk att hästar får för lite ensilage

Sv: Risk att hästar får för lite ensilage

Enligt hörsägen luktar det visst apa efter att ha kört ensilage i micron. Skulle inte personligen ta den risken...

Men torrsubstansen på fodret står ju i analysen, och så fodrar man utefter det. Är väl inte särskilt konstigt?

precis

Men tycker att *ilage över lag är rätt dåligt att fodra hästar med men man har ju knappt ngt val längre =/

Men torrsubstansen på fodret står ju i analysen, och så fodrar man utefter det. Är väl inte särskilt konstigt?

Många förstår inte detta, många förstår inte ens att man ska öka med torrare ensilage (hösilage som det kallas) tyvärr. Har skickat ut en inackordering pga att jag inte accepterade den otroligt låga mängden dyblött ensilage hästen fick. Ägaren förstod inte problemet trots många samtal om problemet..

Det är skrämmande att folk inte är bättre insatta. Detta hände på en ridskola. när första skörden var slut började personalen fodra med andra skörden som var betydligt blötare utan att justera mängden. Inte förrän flera av eleverna bla jag påpekade att hästarna rasade i vikt och var extremt trötta gjordes någonting åt detta. Trots att det fanns analys på bägge skördarna

Ett problem med hösilage är att även om balarna kommer från samma vall kan det variera väldigt mycket i TS. En analys visar ju bara MEDELVÄRDET på TS. Det blir ju som foderbyte varje gång man öppnar en ny bal.
Man måste ju se till mängden och inte till vikten om balarna är olika! Om balarna varierar mycket så kan ett kilo ur en torr bal motsvaras av dubbelt så mycket ur en blöt.
T ex om du packar en ikeapåse full med hösilage från en torr bal kan den väga 3-4kg, medan en fullpackad påse med hösilage ur en blötare bal kan väga 10-12kg, samma mängd-olika antal kilo

Senast ändrad:

Återigen så blir man mörkrädd när man ser vilken okunskap uppenbarligen allt för många hästägare har! :crazy:

I och med att det ju i "hundra år" och i hur många forum som helst predikats hur mycket hö en häst MINST måste ha för att systemet ska funka, så tycker jag att även om man ser hösilage/ensilage för första gången i sitt liv så ska man begripa att det är ju mer vatten i hösilage/ensilage och då måste man ge mer! Är inte det mycket simpel logik?? :confused:

Men det är klart, allt för många är så snåla på stråfoder att jag är förvånad över att de inte har mer besvär av kolik och diverse stallovanor!
Jag anser att det är ett mycket litet antal hästar som inte klarar fri tillgång på hö (eller åtminstonde fri tillgång på stråfoder), och de få som inte kan ha fri tillgång, de måste ju ovillkorligen ändå ha minst minimigivan hö/kg kroppsvikt!

Min stallkompis häst klarar inte fri tillgång på hö, han har ätit sig till fång på lösdrift, så han måste tyvärr tilldelas sin hömängd, han kan inte styra det själv. Dessutom "föder han sig på luft", dvs han har trots motion och reglerad hömängd fettdepåer på ryggen. Vi har både hö och hösilage, och ibland är hösilagebalen som hö, ibland som ensilage. Jag kan inte se NÅGON anledning att börja mixtra in hösilaget i micron när det blir blötare!? :confused: Herregud, jag ger bara hästen ett par kg till i stället!

Finns ju digitala vattenhaltsmätare som man bara kör in i balen så är det klart sen... inga konstigheter.

Silage kan ju variera från bal till bal även om det är taget från samma fält, det kan ju tom variera i balen om man har tagit från "orörd" sträng utan vare sig strängluftning eller hackning.

Alltså jag inser ju att det jag säger låter helt snurrigt. Men jag hade kunnat ge mer lagom bra hö än vad jag kan ge av det "superbra" ensilaget vi har just nu. Mina hästar får så mkt det går att ge utan att de blir som tjockbollar ;)

Det är läskigt med sådana som inte fattat att vikten mest är vatten i många typer av silage.. vi har haft torrare innan och blötare nu men vi bytte lagom till att vi skulle minska lite i fodergivan iom att det blev varmare ute och snön försvann. Så de har mycket mer att pilla på nu.

Själv är jag väldigt glad att det finns hösilage iallafall, har en häst som inte kan äta hö hemma för han hostar då och det är väldigt skönt att det finns alternativ :)

Åhh vad bra att Ridsport tar upp detta. Man kan ju inte styra detta när man är uppstallad utan är hänvisad till vad som gäller i respektive stall. Tar man upp ämnen som att det viktigaste är att hästen får tillräckligt med grovfoder av bra kvalitet och fri tillgång på vatten så är man en jobbig typ... Där jag står uppstallad nu så har tyvärr hästarna fått på tok för litet grovfoder. Dom har gått ner i vikt väöldigt mycket under vinter och också tappat muskler. det tog ett tag innan jag fattade att man "tussutfodrar" med silaget. Nu har jag begärt att få extra hösilage när hästen står inne och det har gått bra. Men när hästarna går i hagen på dagen får de fortfarande lika lite. Det går inte att övertyga folk...Vad är det för fel att vara lite "proffsig"?? Är man osäker kan man ju ringa till Cecilia Mueller på SLU så kan hon vägleda en..Förut när jag skötte mina hästar själv så ringde jag alltid till henne och jag har ägnat många timmar till att läsa på om utfodring och också varje dag känna på mina hästar. Det lönar sig!!! Folk som ger sina hästa för lite grovfoder tvekar inte att ge dom 1 kg havre eller mer. Bättre att ta bort det och ge mycket hösilage istället. Undrar varför det är så svårt att förstå???

Hälsningar från en envis men trött hästägare som inte vill kompromissa om hästens hälsa

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns många risker med att äga en häst, och det kan bli väldigt dyrt. Men ibland finns mer ersättning att få, till exempel om någon...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mängder med träning i all ära. Men det finns en annan detalj som är viktig för både ryttare och hästar på SM i ponnyhoppning, som pågår...
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar