Risk att C-ponny bli D-ponny?

Kakan 87

Trådstartare
Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack) som har mätintyg på 139 cm istället landar som en liten D-ponny.
 
Hur stora är föräldrarna? När kastrerades han? Hur har hans växtfas varit? Det är nog ändå omöjligt att svara hur stor risken är. Men om det är viktigt att det förblir en c-ponny hade jag inte chansat.
 
Hur ser den ut i kroppen? Ser den färdig ut är ju chansen stor att den håller sig till C. Min c-ponny, också 4 år, har inte växt öht på höjden sen 2.5 års ålder, men han har alltid sett vuxen ut i kroppen.
 
Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack) som har mätintyg på 139 cm istället landar som en liten D-ponny.
Ganska så stor risk skulle jag säga att den blir en liten D. Hur stora är mamma och pappa?
 
Beror nog väldigt mycket på individen. Min var väldigt färdig i kroppen tidigt, hon såg inte ens ranglig och skranglig ut som ettåring. Mättes till 1,40 som fyraåring (på hösten) och har mig veterligen inte växt sen dess. Hon är fjorton i år. Mamman maxad D-ponny, pappan liten D-ponny. Har en halvsyster på mammans sida samt en helbror som båda är större än henne.

Min andra som jag hade redan när jag köpte denna var 1,39 och denna var något mindre än henne när jag köpte henne som ett- och ett halvt-åring men växte snabbt ikapp. Nu är jag vuxen så jag har aldrig brytt mig om hon är C- eller D-ponny, men jag hade nog inte vågat chansa om det är väldigt viktigt för er att ponnyn stannar som C-ponny.
 
Det är nog en ganska så stor risk skulle jag säga. Jag har haft en ponny som vi trodde att hon var en maxad b-ponny men sen så antingen växte hon eller så hade dom fusk mätt men hon blev en liten c-ponny iallafall.
Men jag vet även en som hade en ponny som var d-ponny när den var 4 och även senare men när den slut mättes när den var 8 så var den c-ponny heltplötsligt!
Den hade såklart inte krympt men den slappnade av lite mera då motför när den var yngre och då var den heltplötsligt nån cm mindre så det kan ju bli så också 🙂
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 809
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
671
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp