Risig i magen av antibiotika- vad göra?

aemaria

Trådstartare
Min kattstackare har stått på ab i 2½ vecka och idag sprutade bajset ur honom och det är väl inte så konstigt- hela hans normala tarmflora är väl rubbad.
Han ska äta i ytterligare 3 veckor och det är ju inte så kul om han ska ha konstant rännskita.. :crazy: så vad kan man göra?

Kom på a-fil och liknande men då är väl inte så bra med tanke på laktosintolerans. Nåt annat tips?

//aemaria

Sv: Risig i magen av antibiotika- vad göra?

Canicur! Ett medel som återställer tarmfloran hos katt och hund. Jag har själv använt det med mycket gott resultat. Finns att köpa hos veterinär eller välsorterade djuraffärer.

Skonsam mat som kokt fisk med ris kan man oxå ge.

Varför ska han äta ab så länge?

P g a en envis infektion med Pasteurella efter krypt.kastrering

//aemaria

Prata med din veterinär. Där kommer du säkert att få tips om tex Zoolac eller Diarsanyl som är snälla magbakterier. Dessa tar antibiotikan oxå och det är därför magen ballar ur.

Katten jag hittade för 1 år sedan hade en kass mage utan dess like. Jag provade allt, inget hjälpte..inte ens veterinärens diarsanyl (helt kasst). Fick tips här på Buke om morotspuree. Och det var det enda som hjälpte. efter nån vecka var magen relativt ok. Morotspuree ger man ju barn också när de har dålig mage. Nu hade jag den enorma turen att denna katt formligen älskade morotspuree, men om inte kan man ju blanda i maten eller ev ge i plastspruta. Köp en barnmatsburk med puree och testa.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 589
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 233
Senast: hoppsann
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka