Ris till icke djurägare och djurägare utan ansvar!

Casteloro

Trådstartare
Jag var på väg ut till stallet för ett par dagar sedan varpå jag ser en påkörd men levande katt på vägen! Jag tittar i backspegeln och svänger snabbt in på bussfickan för att springa ut och kolla den stackars katten. Kvinnan som körde på katten stannade, men hade väl antagligen inte gjort det om det inte jag körde efter henne.

Det kör förbi några bilar, en stannar och säger helt kallt "Kan du flytta på katten ur vägen?" och kör sedan vidare. Jag ville avvakta, kanske att ägaren skulle komma, kanske skulle ägaren vilja ta ett beslut om att antingen ge den ett snabbare avslut, eller om det är möjligt kunna åka till veterinären. Efter ett tag, när katten har flyttats och nästan är livlös säger hon som körde på katten bland annat att det bästa vore att kasta katten och låtsas som att inget har hänt! Det är inte min katt och jag känner inte till den, men jag står och gråter lite lätt då den stackars honkatten hade svåra smärtor.

Det såg ut som hon drog sin sista suck och försvann, men när kvinnan tog upp henne och flyttade henne med handskar och plastpåse så "protesterade" katten. Och detta var sista livstecknet, jag försökt kolla pulsen, smekte henne över huvudet och höll henne i tassen, ringde min mamma och frågade vad man gör i en sådan situation..

Hon var så vacker! Men helt utan halsband, ingen synlig ID-märkning.. Oansvarigt av ägaren och jag uppmanar alla att ID-märka sina katter. Men det behöver jag väl knappast tala om för er på det här forumet..

I vilket fall som helst så går kvinnan som kört på katten och frågar i två (!!) hus innan hon bestämmer sig för att åka. Jag tipsade henne om vilka som har eller har haft katter, men det slutar med att jag åker till ytterligare några hus för att kolla. Dagen efter var katten borta.. Hoppas att ryktet spred sig till ägaren så att de fick ta tillvara på henne! Slippa oroas i flera dygn..

Icke djurägare är kall och okänslig, djurägare som inte ser till att ha sina djur märkta för alla oss som bryr sig om det händer något. Fan, en utskällning skulle de ha! Tänker också på kvinnan, som tog i katten som om den vore smittad med pesten. Men nyss påkörd och till synes frisk katt har vanligtvis ingen pest.. :cool:

Suck.

Sv: Ris till icke djurägare och djurägare utan ansvar!

Efter ett tag, när katten har flyttats och nästan är livlös säger hon som körde på katten bland annat att det bästa vore att kasta katten och låtsas som att inget har hänt!

Det finns då folk till allt... :crazy:

Usch, det är en av mina mardrömmar att bli stående på vägen med en överkörd katt (ännu värre om den faktiskt lever och plågas svårt!). Vad gör man egentligen om ingen ägare ser ut att finnas i närheten?

Angående ID-märkning så kan ju en till synes icke märkt katt dock vara chippad. Även om det kanske inte är så vanligt med just chipmärkning på lösgående (bond)katter, som jag antar att detta var?

Vad gör man egentligen om ingen ägare ser ut att finnas i närheten?

Två alternativ finns.

1) Man tar katten till veterinär
2) Om den uppenbarligen inte går att rädda så avslutar men dess lidande fortast möjligt.

För att avsluta lidandet fortast möjligast, vad gör man? Ett tillhygge och ett riktigt hårt slag i skallen?

Det flög genom mitt huvud att åka till veterinären med katten som blivit påkörd, men jag tycker det var väldigt svårt att bedöma läget. Kvinnan som körde på kattten sade att hon hade kört rakt över den, jag tror den fick ett rejält slag i skallen då ena ögat var grumligt och blödde ur nosen när den var konstaterat död. Då är det väl inte så mycket att göra antar jag... Men när jag klev ur bilen såg den liksom "hel" ut, inte som om att hon skulle ha kört rakt över den. Därav tanken om att åka till veterinär.

Har man inget annat, så fälgkorset i bakhuvudet fungerar på så pass små djur.

Inte det optimala eller det roligaste man kan göra, men besparar det djuret lidande, så..

Katten kan ju ha varit chipmärkt och haft halsband men tappat det.
Jag hade i ditt läge åkt till veterinär med katten, kanske hade man inte hunnit fram och kanske hade det inte gått att rädda den men det är vad jag hade gjort.

Kvinnan som körde på den borde ju tagit katten till veterinär och hon borde verkligen ha gått runt till fler hus!

Det är märkligt, häromdagen berättade "skvallertanten" i byn att det hade legat en påkörd katt på vägen, påköraren hade knackat på hos dem, (hon var inte hemma men sonen var det,) och flera andra hus men det var ingen hemma där katten förmodligen hade bott.

Istället för att knacka på hos den de (skvallertanten alltså) trodde var ägaren senare så lät de katten ligga där:confused: Katten låg så att de inte skulle ha sett den när de kom hem utan de letade förmodligen upp den för enligt skvallertanten var den borta dagen efter.

Hur är folk funtade? När jag frågade varför de inte hade ringt på senare så var svaret att de tyckte ju inte om dem som ägde katten, de visste ju inte heller om det var deras eftersom de aldrig hade sett den förut och de var ju inte de som hade kört på katten:grin:

Den katten var innekatt, vägen som går utanför är väldigt trafikerad och även om det är 50 gräns där så kör de flesta i 90.
Katten hade alltså smitit ut och blivit påkörd.

Samma hände mig för ca ett år sedan, fast den som körde på katten stannade inte.
Jag ställde mig på bromsen, plockade in katten i bilen o körde till en vet. mottagning som låg bara 5 min bort. Kattstackaren var vettskrämd, sprattlade och var blodig.
Tyvärr gick inte katten att rädda (vet trodde att både rygg + nack var brutet) utan gav den en spruta så att han somnade in.
Kan tillägga att jag + min kompis som var med var de som fick stå för vet kostnaden. Fast hellre det än att lämna stackaren levande vi vägkanten. :cry:
Tycker att det är förjäkligt att folk inte stannar om det kör på ett djur.

Tyvärr tänkte vi inte på just då att sätta upp lappar så att ev ägare iaf skulle kunna få reda på vad som hänt. Ångrar att vi inte gjorde det.

Usch, det är en av mina mardrömmar att bli stående på vägen med en överkörd katt (ännu värre om den faktiskt lever och plågas svårt!). Vad gör man egentligen om ingen ägare ser ut att finnas i närheten?

Angående ID-märkning så kan ju en till synes icke märkt katt dock vara chippad. Även om det kanske inte är så vanligt med just chipmärkning på lösgående (bond)katter, som jag antar att detta var?

Har man inte möjlighet att slå ihjäl den själv eller åka med den till veterinären kan man ringa polisen så ska dom komma ut och hjälpa. Hurpass det funkar vet jag dock inte.
Jag körde på en katt med bussen en gång, den dog "som tur är" på en gång. Enda alternativet för mig i sådana lägen är nog att ringa polisen och be dom komma ut/möta mig och att jag tar med katten. Om den lever alltså. Och om jag har möjlighet att stanna, tyvärr har man ju inte alltid det.

Ja det finns folk till allt...men det finns oxå folk som har gjort rätt för sig.
Min systerdotters katt blev påkörd och killen(föraren) tog katten till polisen.
Polisen kollade upp och katten hade som tur var märkning så dom kunde ringa henne.
Katten dog direkt och det var skönt att veta så den inte plågades.
Hon åkte ner till stationen och fick sin älskade katt så hon kunde begrava den ute på landet.
Jag var glad att jag tjatade på henne att öronmärka sina katter och idag är hon glad att hennes moster övertalade henne.
Så märk era katter....

Jag har tagit en påkörd (död) katt till veterinären en gång. Den katten var chipmärkt, men inte registrerad någonstans, så man kunde ändå inte finna ägaren.
Så onödigt att bekosta märkning om man inte betalar registreringen!!! Blir sur över det...

Jag tycker att hittar man en påkörd katt åker man till veterinär, de kan ta hand om den (även om den är död) i väntan på att man ska finna en ev ägare.

kl

Nästa gång (förhoppningsvis blir det ingen nästa gång) det händer och jag är med så skall jag definitivt vara mer förberedd. Jag bor dock 4 mil från stan där närmaste veterinärmottagning finns och jag hade inte en aning om vart det låg och om det var möjligt att åka in. Jag pratade med min mamma som sa att om katten inte var synligt märkt så tar inte polisen på sig katten eftersom de inte har de resurserna. Kan man på något sätt känna om de är chipmärkt?

Dock vill jag egentligen avsäga mig ansvaret men eftersom kvinnan som körde på katten egentligen gav blanka fan i om det fanns någon chans till att katten överlevde eller inte så blev det att jag fick se efter hur den mådde och fundera över HUR jag skulle gå vidare. Trots att det inte var jag som körde över katten så for jag runt och knackade dörr för att se om ägaren fanns i närheten, förhoppningsvis spred sig ryktet till ägaren eftersom katten var borta dagen efter. Jag hade aldrig kunnat åka vidare utan att ha gjort åtminstone nånting, men i den lilla "förort" jag bor finns det trots sin storlek väldigt många hushåll, så det vore omöjligt för mig att gå i alla hus.

Vad kostar det att att avliva en katt? Jag hade nog åkt med den till närmaste veterinär och gjort slut på lidandet. För att avsluta den på samma sätt som den skadades, hade jag aldrig kunnat göra. Och jag hade inte heller kunnat lämna den i sina smärtor på vägkanten. Sen hade jag satt upp lappar i området. Hade katten en seriös ägare som sen ser lappen, så hade de betalat mig för avlivningen. Om inte så hade jag iaf hjälpt en liten från lidande.

Fast det där med fälgkorset skulle inte jag våga prova. har en släkting som körde på en kanin och hon fick stå och slå med det där fälgkorset på kaninens bakhuvud en lång stund innan den dog.

Vad kostar det att att avliva en katt? Jag hade nog åkt med den till närmaste veterinär och gjort slut på lidandet. För att avsluta den på samma sätt som den skadades, hade jag aldrig kunnat göra. Och jag hade inte heller kunnat lämna den i sina smärtor på vägkanten. Sen hade jag satt upp lappar i området. Hade katten en seriös ägare som sen ser lappen, så hade de betalat mig för avlivningen. Om inte så hade jag iaf hjälpt en liten från lidande.

Tror avlivning kostar runt 700:-. Jag betalade det för Fia i alla fall.

Jag har tagit en påkörd (död) katt till veterinären en gång. Den katten var chipmärkt, men inte registrerad någonstans, så man kunde ändå inte finna ägaren.
Så onödigt att bekosta märkning om man inte betalar registreringen!!! Blir sur över det...

Jag tycker att hittar man en påkörd katt åker man till veterinär, de kan ta hand om den (även om den är död) i väntan på att man ska finna en ev ägare.

Fast man kan ju knappast kräva att folk som inte bor i området ska lägga ner kanske timmar på en extra vända till en veterinär?

Okej, det var inga stora pengar.
Ang att ta katten till vet. En person som kör på en katt har ett ansvar, tycker jag, att kontakta veterinär eller polis. Kör man på en hund gäller detsamma, eller ett barn. Dödar eller skadar man någon som kanske har en familj, är det en självklarhet att man inte bara lämnar denne att dö och ruttna vid vägkanten. Oavsätt om man är djurvän eller ej. Det finns många som inte gillar folk eller barn heller, inte lämnar man en skadad sådan för det.

Senast ändrad:

Okej, det var inga stora pengar.
Ang att ta katten till vet. En person som kör på en katt har ett ansvar, tycker jag, att kontakta veterinär eller polis. Kör man på en hund gäller detsamma, eller ett barn. Dödar eller skadar man någon som kanske har en familj, är det en självklarhet att man inte bara lämnar denne att dö och ruttna vid vägkanten. Oavsätt om man är djurvän eller ej. Det finns många som inte gillar folk eller barn heller, inte lämnar man en skadad sådan för det.

Självklart ska man kontakta nån, men man kan ju inte kräva att man ska ta katten till en veterinär.

Det kan jag hålla med om, OM det är så att polisen kan göra det istället. Men om polisen inte gör såna saker tycker jag absolut att man kan kräva det av den som kör på katten. Man har trots allt skyldigheter och orsakar man skada är man ansvarig att vidta de åtgärder som krävs. Så ser jag på det iaf.

Liknande trådar

Övr. Hund Var med Viktor till hemmavet idag för en liten rutingrej, och på vägen hem är det plötsligt två hundar på vägen, som med nöd och näppet...
Svar
12
· Visningar
1 611
Senast: Seabaz
·
Övr. Katt ja som rubriken lyder så såg jag en katt bli påkörd i kväll :cry: vill inget speciellt med tråden men känner att jag behöver skriva av...
Svar
15
· Visningar
3 156
Senast: MissFideli
·
E
Övr. Katt Pojkvännen körde hem till mej runt klockan två i natt, kom in genom dörren och skrek att det låg en överkörd katt på vägen. Jag slängde...
Svar
10
· Visningar
1 141
Senast: Sirisiri
·
Övr. Katt Jag hade den stora oturen att bli åskådare då en liten svart katt med rött halsband blev påkörd i Lund igår. :cry: Bilen som körde på...
Svar
13
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka