Rinniga ögon

Mary91

Trådstartare
Vårt sto fick för cirka 3 månader sedan rinniga ögon. Huden under ögonen blev hängiga och det såg verkligen inte bra ut!

Så vi kontakta en Vet. som kolla på hennes ögon och vi fick sedan utskrivit Streptocillin och efter att vi har behandlat med det så blev hennes ögon normala igen och rinner ingenting nu och huden under ögat drog ihop sig. Stoet måste ha flughuva nu då det hade tydligen med solljuset och även flugor som gjorde så hon fick detta om jag förstod Vet. rätt.

Så undrar om det finns andra här med erfarenheter om detta?

Hur länge skulle ni låta henne gå med flughuva?
Tror ni det finns risk för henne att få detta nästa år?

Finns det andra medel man kan göra själv som man kan förebygga med eller så? Eller måste man ha just Streptocillin när ögonen blir rinniga och svullna undertill?

Vore jätte snällt om ni som har erfarenhet av detta vill dela med sig då jag gärna vill lära mig mera :)

Sv: Rinniga ögon

använd flughuva hela flugsäsongen eller flugpannband, tvätta dom reg för att unvika smuts.:)

Då får jag köra på detta :) Vill ju gärna att hon inte ska få tillbaka det!

Japp, står även i mitt första inlägg att hon har det :)

Vad är EMS-hästar?

Om du googlar det så finns det massor om EMS.

Annars har jag upplevt att hästar som får lucern också kan få rinniga ögon. Har sett det på ett flertal individer men det är inget jag vet är vetenskapligt bevisat.

Jag har den erfarenheten att det ofta återkommer varje sommar. Har kunnat häva besvären med en salva som heter Noviform. Receptfri på apoteket och är en människomedicin.

På min häst börjar det med rinnande ögon för att sedan bli lite inflammerat och svullet. Men besvären har som sagt alltid gått tillbaka med Noviform. Har gjort detta i samråd med min veterinär.

Har alltid flughuva på.

Okej, ska göra detta :)

Lucern får hon inte. Får endast grovfoder, mineraler och salt.

Okej, vi har ändå haft henne i tre år så inte något som hon alltid har haft utan det uppkom nu i våras tyvärr.

Vet du varför din häst får rinniga ögon m.m.?
Men tack för tipset om Novifrom :)

Sätter du på flughuvan när flugsäsongen börjar eller hur gör du? Vill ju vara med till nästa vår med flughuvan så hon kanske kan slippa få rinniga ögon m.m.

Liknande trådar

Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 870
Senast: Time Lord
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 192
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 195
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama