Rinnande ögon

Ekblomma

Trådstartare
Min häst, ett 20årigt halvbloddsto har sedan några veckor tillbaka haft rinnande ögon - inte kletigt var utan bara rinnande.
vad kan detta bero på?:confused:

Vissa i stallet säger att detta beror på drag - att hon får vinden i ansiktet och pga. detta har jag nu dragit igen fönstret som är mitt emot hennes box.
Andra säger att det Inte beror på vinddrag utan att hon kanske har fått in något i ögat.

Min gamla häst hade en "Kronisk ögoninflammation" och det yttrade sig också genom rinnande ögon, fast då mer kletigt. kan det endå vara något sådant?

jättetacksam för svar =)

Sv: Rinnande ögon

Så här svarade man mig på kliniken när jag frågade om vår gammelman, även han har ögon som kan rinna i perioder. Det beror i de flesta fall på dålig tillförsel av vätska till ögat. Tårar, du vet. Antingen kan tårkanalerna vara igensatta, dessa kan i så fall spolas rena. Annars så är helt enkelt tårvätskan lite snål mellan varven, då kräver ögat en rejäl rensning varvid att detta rinnade i ögat uppstår.
För att ersätta ev brist av det, kan man köpa på apoteket sådan vätska att droppa i ögat. På sätt får ögat regelbunden fukt, och behöver inte panikrinna för att rensa.

Jag har ingen aning, "mitt" sto hade rinnande ögon. Inte var utan vätska. Ena dagen var hon rätt okej i ögat och andra dagen kunde hon inte hålla ögat öppet. Sedan en dag var hennes öga gråbelagt och då hade vi veterinär på henne innan och då såg ingen skadad hinna eller annat. Sedan när hon hade denna hinna så tog vi veterinäret igen och han sa att det inte går att göra någonting åt det. Men jag tror att hon haft synbegränsning hela tiden fast att vi inte märkt det för han sade (vet) att hon måste ha haft synbegränsning förr och det kan det troligen vara eftersom alla människor som hon inte känner på eller litar på blir ihjälsparkade på just hennes synbegränsade öga.
En annan faktor jag tror kan vara orsaken är att hon fick örter, bla. en ört som ökar cirkulationen..kanske var det örten som gjorde så att hennes syn blommade ut via starr?
Men jag tror inte att denna form av ögonirritation är detsamma som din hästs, men kolla upp det tycker jag. Det kan ju vara en skadad hinna eller någonting liknande. Man vet aldrig. Bättre att ta ut vet. är att få skadat öga.

tack för tipset om ögonvätska på apoteket!

det kanske ändå är bäst att kolla upp det, för att somsagt vara på den säkra sidan och slippa skadade ögon!

tack!

Mitt sto hade ett rinnande ögon ett tag. La då i Noviform i ögat, morgon och kväll efter två dagar var det borta!
Noviform är en receptfri salva i en liten minitub. Kan användas till både människor och djur. Har för mig att den kostade ca 30 kr.

Men jag tror att hon haft synbegränsning hela tiden fast att vi inte märkt det för han sade (vet) att hon måste ha haft synbegränsning förr och det kan det troligen vara eftersom alla människor som hon inte känner på eller litar på blir ihjälsparkade på just hennes synbegränsade öga.

Det låter ytterst allvarligt, jag hoppas att hon inte hann döda alltför många....:crazy:

Om "tårfilmen" inte fungerar som den skall, kan man gå till Synsam och köpa ett tårersättningsmedel som innehåller tuppkam, Det heter Icom comfort shield. Jag blev rek detta av Djursjukhuset i HBG till en häst, fungerade alldeles utmärkt och efter ett par v var både rinnet och den grå skuggan på hornhinnan borta.

Tycker det kan vara värt att kolla med vet. för säkerhets skull!! Men troligtvis är det inte så allvarligt för din pålle!! Utan lite drag el. åldersrelaterat, som andra redan sagt.

MEN...
Vill med detta inlägg pängtera för alla som läser detta, att inte ringakta "problem" med ögonen! Att man ska vara observant på om ögonen rinner el. om hästen kniper med ögat osv.

Jag hade ut min vet. i somras pga att min unghäst (som gick på bete) hostat ett tag. Under undersökningen reagerade vi på att hans ena öga rann en del och att han dessutom knep ihop ögat, mer än vanligt. Visade sig att han hade fått ett sår på hornhinnan! Min vet. kunde se att såret antagligen uppkommit ca. 8-10 timmar tidigare, dvs under natten. Men kontentan av det hela blev behandling med ögonsalva och boxvila i mörker (fick ej vara ute i ljuset) + behandling för hostan (som visade sig vara en resistent bakterie som satt sig i luftstrupen).
Vet. sa att ögonskador är YTTERST allvarliga!! Det var stor risk att han hade blivit blind, då såret gör så ont att "ögat" (pupill/iris) drar ihop sig så mycket att den ganska snabbt kan växa fast. Trots att det "bara" gått 8-10 timmar var hans öga i det läget att inte pupillen öppnade sig när hon lyste i det. Detta måste behandlas snabbt med salva/droppar som utvidgar pupillen o håller det öppet så att det inte, som sagt, "växer" fast.

Jag tänker på hur det hade gått om inte min vet kommit just den dagen....tur i oturen, kan man säga!! Och det är minsann inte lätt att se om det är sår på hornhinnan! Vet. fick färga ögat för att kunna se såret tydligt!

Nåväl....slutet gott, allting gott! Hornhinnan är läkt, och bakterien i halsen är utrotad!:rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 797
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Jag har en valack på 13 år som är helt ny i stallet sedan en vecka tillbaka. Nya hagkompisar, ny stallmiljö och nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 158
Senast: Almii
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 474
Senast: Mirre
·
Hästvård Jag undrar lite vart man börjar om man misstänker cushing. Kan jag låta veterinären som är närmast ta blodprov & skicka till Tyskland...
Svar
2
· Visningar
1 178
Senast: devere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka