rinnande ögon.

T

tistlan

Min katt brukar ha rinnande ögon, dock inte hela tiden.
Det som rinner är helt genomskinligt och jag kan inte se nått tecken på infektion i ögat.
Det börjar oftast rinna när han anstränger sig, böjer sig fram, osv.

vad kan detta bero på?

Vi köpte honom på ett katthem, och innan det har han levt utomhus och varit i mycket slagsmål.. kanske har tårkanalen skadats på nått sätt?

Sv: rinnande ögon.

Det kan vara sviter efter en tidigare luftvägsinfektion. Ingenting märkligt om han har levt ett hårt liv tidigare.

Det kan även vara en mindre skada på hornhinnan som spökar. Jag hade en hane som fick hornhinnan rispad av en liten kattungeklo och då började det rinna ur ögat på honom. Det läkte ihop finfint med lite ögonsalva. Skräp i ögat som legat och skavt kan också ge små skador på hornhinnan.

Sv: rinnande ögon.

Som Sol skriver är det lite typisk för katter som varit utsatta för smitta, ögonen kan vara känsliga resten av livet.

Min hankatt kommer från ett "storkatteri" i usa, och har förmodligen haft en infektion redan innan han kom till Europa som ettåring. Nu är han 14 år och har fortfarande onormal tårproduktion vid drag, stress, starkt ljus osv.

Man kan kolla tårkanalerna och hornhinnan med färgning hos vet, är allt ok där är det inget att bry sig om sålänge det bara vätskar och inte verklar irriterat.

Liknande trådar

Katthälsa Såvitt jag förstått så räknas katter som seniorer när de passerat 7 år. (rätta mig gärna om jag har fel!) På vilket sätt ser man på dem...
2
Svar
23
· Visningar
4 420
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 550
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 072
Övr. Katt Jag har en katt som vid möte med annan katt mer eller mindre alltid visar någon form av aggression. Ofta handlar det om vuxna, lösa...
Svar
5
· Visningar
1 895
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama