Jag har haft ringskor på några stycken. För att dels ge maximalt traktunderstöd, fördela belastningen på så stor yta som möjligt. I ett fall ville man även komma åt den minskade rörelsen i hoven, men den fick lite annan sömning osv än de andra två. Jag är synnerligen pro-ringskor kanske ska tilläggas, just för det fungerat så fint på de jag provat. En fick ringskor förebyggande (artros i kotlederna) och trots att han inte hade några märkbara problem innan (jag ville mota olle i grind) så blev det positiv skillnad.

Jag skulle dock inte lägga ringskor på en frisk häst utan problem - för de har fördelar men de har nackdelar med.

Jag har haft ringsko både med sula och utan

Min har haft ringskor sen i våras. Hoven är svårt skadad, så ringsko med två sidokappor. Hon hade flytsula ett tag också men hon fick strålröta.
Inte haft några problem, jobbiga är om det skulle bli tappsko, då måste hon va inne och jag beställa tid på klinik.

@heartbar Vet du/har du någon åsikt om sulor och ringskor? :)
Sulor är ju idag ett vitt begrepp. Plastsulor lädersulor flytsulor sandwichsulor mm. Generellt används de som skydd då hästen ska röra sig på ett underlag som den av någon anledning kan besväras av. Eller för att täcka sula/hov efter en hovböld.
Ringsko och sula i kombination ger ju ännu mer stöd och skydd samtidigt som det får hästen att sjunka ner ännu mindre i underlaget än då man bara har ringsko.
Vet inte om det var detta du undrade över eller om jag uttryckte det lite för allmänt

@heartbar min kunskap om sulor sträcker sig till snösulor ;) såg dock en variant från en svensk tillverkare som skulle fungera som någon slags bälg mot strålen och således applicera ett mottryck när hoven sattes ner. Jag tyckte det lät som en bra idé men varför används den inte av fler i så fall? Eller är det något som bara låter bra?

@heartbar min kunskap om sulor sträcker sig till snösulor ;) såg dock en variant från en svensk tillverkare som skulle fungera som någon slags bälg mot strålen och således applicera ett mottryck när hoven sattes ner. Jag tyckte det lät som en bra idé men varför används den inte av fler i så fall? Eller är det något som bara låter bra?
Vill inte direkt såga någon produkt sådär,men om det är den jag tror har jag provat den. Kan väl inte säga att den gjorde någon märkbar skillnad såvitt jag kunde bedöma.
I "travvärlden" var man i alla fall förr väldigt glad i allehanda fantastiska sulor i allehanda modeller och material. Samma har jag märkt hos en del kollegor nere i Europa. Olika modeller av sulor som tillskrivs fantastiska egenskaper av tillverkarna. Själv använder jag,OM det behövs för att skydda hoven, en ganska seg och tunn sula. Sen finns det situationer då man behöver pröva sig fram vid t ex vissa sjukbeslag mm.
Men....om nu din häst går och mår märkbart bättre av att din hovslagare sätter på en sula så kanske det är bra just för den hästen på det underlag den rör sig på. Då är det bättre att "lyssna" på hästen än på mig:).

@heartbar tack för dina kloka tankar! Hoppas få tag i veterinären innan skoningen nästa vecka, så jag får extra på fötterna (haha) därifrån.

Kan det vara Pro Pad-sulorna du tänker på?
Jag provade de när de kom. De är helt outstanding som snösulor, inget fastnar, någonsin. MEN... Det är en 'skarv' på insidan mellan mittdel och ytterdel. Den hamnar beroende på hovstorlek på hästen i tådelen på sulan. Du kan gissa vad den gör där på en häst med lite plattare sulor.. Tyvärr.

Jag har efterlyst en mindre centrumdel åtminstone i dem mindre storlekarna på sula, men än är det likadant. Så på en häst med stora hovar och inte alltför platta går det nog fint. Men det är inte sådana hästar jag har tyvärr.

Att den inte säljer mer kanske beror på att den när den kom var rätt dyr (eller, mycket dyr.. nu är de mer humant i pris), den inte innebär några mirakel annat än som snösula, och att den inte är helt lätt att få tag på/inte marknadsförs så mycket?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka