Ringskor vid tävling?

Yeahnny

Trådstartare
Hästen jag rider just nu är skodd med ringskor fram och vanliga skor bak. Är detta tillåtet vid tävling?

Kan man få dispens för detta om hästen har det pga skada?

Sv: Ringskor vid tävling?

Såvitt jag känner till så anses ringsko som ett sjukbeslag, och är inte tillåtet vid tävling.

Vet du om man kan söka dispens för det då hästen har det i förebyggande syfta pga gammal skada?

Eller är det bara att chansa och blir det hovbeslagskontroll så blir det?

Prova kan man väl alltid göra, vad kan hända mer annat än att man får svaret ja eller nej.;)

Ringsko är förbjudet. Kommer du till final blir det ju hovbeslagskontoll oavsett. Maila SIF/Sportutskottet och fråga om dispens.

/Malin

Jag har mailat nu, får se om det går att få igenom det där med dispensen. Annars får vi väl tävla och bli diskade då, man får ju poäng + lapp iaf :p

Fast det finns en risk att just ni blir lottade till hovbeslagskontroll i uttagningen (några blir ju det) och i så fall blir det diskning direkt och inga poäng heller. :crazy:

Fast man får ju alltid sin lapp med kommentarer och poäng, även fast man blir diskad...

Fast då borde det ju bara stå nollor eller streck i lappen eftersom poängen aldrig ska delas ut, eller hur!?

Om diskningen sker efter att ekipaget ridit sitt program finns ju domarkommentarerna och siffrorna. Och till hovbeslagskontroll kommer man inte före sitt program.
Så Yeahnny tänker rätt.
Men det är inte att eftersträva att bli diskad och officiellt får man ju inga poäng (även om man får sin lapp, som Yeahnny verkar vara ute efter mest). Skulle man komma till final blir man diskad i hovbeslagskontrollen efter finalen och får då ingen placering, vilket ju kan vara surt om man väl tagit sig ditt (eller rent av leder finalen).

/Malin

Men är det enda sättet att "tävla" på så varför inte? Jag betalar ju fortfarande för mig och hästen tar ju absolut inte skada av det heller...
Jag vill mest ha kommentarer på det som domarna ser, placeringar osv är inte det viktigaste anser jag.

Dte är ju ett alternativ. men om du inte är sugen på att tävla för placeringejns skull och räknar med att bli diskad kanske en prova-påtävling /träningstävling vore något? Där borde ju sån skoning vara ok. Alternativt rida lektion för en domare och låta den döma dig när du rider ett program! Det lär bli betydligt mer ekonomiskt om inte annat...!

Dom träningstävlingarna jag har varit på så har alla SIF regler efterföljts... Och det är ju så mkt roligare att tävla på riktigt, även om man blir diskad :rofl:

Ja, det beror ju på vad man tycker, är ju en annan stämning på tävling iaf!

Men hur länge ska han gå med specialskoning då?

Vad är det för skada ?
kan man inte sätta sulor eller något ?

är inte så ha på det där med skador och skoningar :p

Om diskningen sker efter att ekipaget ridit sitt program finns ju domarkommentarerna och siffrorna. Och till hovbeslagskontroll kommer man inte före sitt program.
Så Yeahnny tänker rätt.
Men det är inte att eftersträva att bli diskad och officiellt får man ju inga poäng (även om man får sin lapp, som Yeahnny verkar vara ute efter mest). Skulle man komma till final blir man diskad i hovbeslagskontrollen efter finalen och får då ingen placering, vilket ju kan vara surt om man väl tagit sig ditt (eller rent av leder finalen).

/Malin
Men delar de verkligen ut den lappen över huvud taget? Känns ju skumt.

Alla lappar brukar komma in till sekretariatet och läggas i en korg utanför så får ryttarna ta dom själva. Man rensar inte bort en lapp bara för att ryttaren blev diskad, det finns det inte tid för.

/Malin

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 153
Senast: cewe
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
271
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka