Ringskor och snöklampar?

nyponros

Trådstartare
Någon mer som har ringskor på sin häst?
Jag ahr fått börja använda det på min valack och nu fungerar ju inte mina snowgrips att använda längre...:(:cry:

de har verkligen varit skitbra!

Vad gör ni för att slippa snöklamparna på vintern, ni som inte kan eller vill ha sulor av ngn anledning?
Kommer jag inte på något som fungerar blir det ju bara försiktig skritt hela vintern:cry:
eller så får jag åka till ridhuset flera gånger i veckan, känns inte så ekonomiskt:angel:

Så, fram med tips,erfarenheter och ideer!

Sv: Ringskor och snöklampar?

Syrran har ringskor på sin häst och hon har hufgrips som vanligt. Bara att hovis får klippa till dom i formen lite.

Min hade också det den gången han hade ringskor! Det är inga problem alls!

jaha, vad konstigt.

Min hovslagare sa att det inte var bra, eftersom snöns "väg från hoven" med snowgrips är bakåt. Och den vägen är ju upptagen med ringskor?
Hur fungerar det då?

Min fick vanliga snösulor (den modellen som ser ut som en hästsko i gummi) när han hade ringskor/eggbar skor. Det fungerade utmärkt och han fick inga snöklampar alls.

Ja precis, det är såna jag menar (häromkring kallas de för snowgrips, men det kan ju kallas ngt annat också!:p)

Jag får ta ett snack med min hovis då, och höra om det är ngt som kan skada hoven.
Är det inte det kan det ju inte spela ngn roll för honom om jag vill ha på såna eller inte, även om han inte tror det fungerar:D

Jag hade häst med ringskor utan sulor i flera år, har helt ärligt aldrig haft sulor på någon häst!
Olja in undersidan av hovarna med olivolja eller fodertran elelr något sådant. Eller hovfett, eller skillingarydsalva. Då släpper det nästan med en gång!

Är det någon som har en bild på en ringsko? Länk? Hur ser de ut? Vad är det för skillnad mot en vanlig sko?

Min häst fick inte ha snösulor för hovis i år, och jag är liiiite nervis för klampar. Hittar gärna en annan lösning. Hovis rekommenderade hovfett, så jag får väl köra på det så länge det går.

Har provat med hovfett, skillingarydsalva, olivolja mm men det fungerade inte på min häst. Men det är ju bra att det fungerar för dig.
Därför blev det snösulor, kunde inte se honom stå i hagen med snöklampar 1 dm höga. Stackarn, vågade ju inte röra sig. Med snösulorna kunde han leka och busa som han brukade göra i hagen. Dessutom var det ju helt meningslöst att brodda, de nådde ju inte ner till marken pga all snö som fastnade i hovarna.

Skadar hoven tror jag inte att det gör, men man måste vara extra noga att hålla rent så det inte kommer in grus eller sten mellan hov och snösula. Vi har ju sällan snö hela vintern här nere i Skåne (fast i fjol var det ju hur mycket som helst och låg hur länge som helst) så det kan ju hända att hästen får ha snösulorna trots att det är barmark under en period.
Jag hade dock inga som helst problem med detta på min häst. Tvärtom, min häst blev mycket gladare när han kunde springa och busa i hagen igen och det blev många härliga ridturer i snön i fjol.

Har samma erfarenhet, och tycker det är oförsvarligt att inte sko med snösulor! :crazy:

Vad var anledningen till att din häst inte fick ha snösulor?

Kommer jag inte på något som fungerar blir det ju bara försiktig skritt hela vintern:cry:
Så, fram med tips,erfarenheter och ideer!

Trava!
Ju långsammare man rider, ju större blir klamparna. När man travar på lite raskt, eller ännu hellre, galopperar så slås snöklamparna ur hovarna och broddarna når ner till underlaget. :)

Hovslagaren menar att min häst har "mjuka" hovar, vilket leder till ökad risk för tappsko med snösula. En snösula gör att sko och sömmar rör sig mer, sviktar, och på min häst skullle det då inte fungera i och med att själva hoven också sviktar. Om jag fattade honom rätt.

Jag har bytt hovslagare sen förra vintern, och jag förstår nu varför hästen hade så mycket tappskor då snösulorna satt på. En viss ökad risk är det ju alltid för tappsko med snösula, men inte med två-veckorsintervaller. Höger framhov såg inte fin ut under en period.

Så jag var redan inne på att skippa snösulorna, med sorg i hjärtat.

Hoppas på att hitta nåt annat som funkar någotsånär i alla fall. Läskigt med klampar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 854
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24