miamiSwing

Trådstartare
Vi är 2 i stallet som misstänker ringorm på den 3 häst, kollar man på hur de ser ut och så, Så är vi nästan helt 100 på det.

vad ska man göra mer än försöka få ut vet? Ska man försöka sära på dom "friska" och den med ringorm? Våra 2 har vi inte sett nå symtom på alls!

När vet kommer ut hur går de till väga då? behandlas alla hästar eller bara den vi vet är smittad?

Hoppas på något svar! Vill inte ha dom andra 2 smittade!

Sv: ringorm?

Vi är 2 i stallet som misstänker ringorm på den 3 häst, kollar man på hur de ser ut och så, Så är vi nästan helt 100 på det.

vad ska man göra mer än försöka få ut vet? Ska man försöka sära på dom "friska" och den med ringorm? Våra 2 har vi inte sett nå symtom på alls!

När vet kommer ut hur går de till väga då? behandlas alla hästar eller bara den vi vet är smittad?

Hoppas på något svar! Vill inte ha dom andra 2 smittade!
Ringorm är ju mycket smittsamt så risken är rätt stor att de andra hästarna snart är smittade. här är en länk som beskriver hur man kan gå till väga för att hindra smittan. Mycket jobb blir det... http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Hudsjukdomar/DermatofytosRingorm/ Hoppas ni får rätsida på problemet.

Mina fick under betesperioden ringorm. Låker ut av sig självt på några veckor.

Inga grimmor eller hantering dock...

Ringorm är väldigt smittsamt, kan även smitta till människor. Tvätta händerna med jod efter du tagit i hästen eller använd handskar.

Veterinären har konstaterat att stallets hästar har RINGORM och tjejerna i stalle skall vara ute senast den sista maj då stalle skall stängas pgr av att stallägaren skall sluta med hästar. Vem bär ansvaret nu för dom smittade hästarna och vem ska stå för veterinärkostnaderna ???? Tjejerna letar förbrilt efter stallplats men kan inte flytta nu pgr av att hästarna har smittats.

Hästarna skall väll inte gå i dom hagar som hästen har vistats i och det finns ett alternativ och de är att en av tjejerna kan bygga provisorisk hage hemma hos sig och behandla dom där, va tycker ni om den iden ???

Veterinären skall komma ut under dagen och titta på hästarna !! :mad:

Vill veta vem som bär ansvaret och stallet och hästsaker måste ju saneras liksom enligt veterinären !!! :mad:

Veterinären har konstaterat att stallets hästar har RINGORM och tjejerna i stalle skall vara ute senast den sista maj då stalle skall stängas pgr av att stallägaren skall sluta med hästar. Vem bär ansvaret nu för dom smittade hästarna och vem ska stå för veterinärkostnaderna ???? Tjejerna letar förbrilt efter stallplats men kan inte flytta nu pgr av att hästarna har smittats.

Hästarna skall väll inte gå i dom hagar som hästen har vistats i och det finns ett alternativ och de är att en av tjejerna kan bygga provisorisk hage hemma hos sig och behandla dom där, va tycker ni om den iden ???

Veterinären skall komma ut under dagen och titta på hästarna !! :mad:

Vill veta vem som bär ansvaret och stallet och hästsaker måste ju saneras liksom enligt veterinären !!! :mad:

Hästarna får inte flyttas (gäller även dom som inte är smittade) kommer inte riktigt ihåg hur det var med inkubationstider och dyl (troligen en viss tid efter att sista hästen blivit frisk oxå), när det är okej att flytta men jag gissar på att sista maj kan ni glömma.
Även om era hästar inte visar symtom så bär dom antagligen på smittan ändå (och symtomen kan ju komma lite senare).

varför en surgubbe för att veterinären ska komma ut?

Vad menar du med ansvaret? Sjukdomar kan ju komma till alla stall utan att vara ngn fel. Betalar gör man väl för sig egen häst, precis som man sanerar sina egna grejer och hjälps åt med att sanera stallet.

Senast ändrad:

Ena tjejen tycker att vi inte ska betala då stallägaren tog dit en Häst som redan hade Ringorm från 1a början !!

Sorry va inte meningen att sätta en surgubbe där !!

Sen har de kommit en ny häst dit som va både frisk och gick igenom besiktning utan problem. Och som nu är smittade !! Känns nog inte kul för henne o köpt en häst precis o sen blir den smíttad !! :crazy:

Ena tjejen tycker att vi inte ska betala då stallägaren tog dit en Häst som redan hade Ringorm från 1a början !!

Sorry va inte meningen att sätta en surgubbe där !!

Sen har de kommit en ny häst dit som va både frisk och gick igenom besiktning utan problem. Och som nu är smittade !! Känns nog inte kul för henne o köpt en häst precis o sen blir den smíttad !! :crazy:

Okej på det sättet. Ja, då har ju stallägaren gjort ett stort och förbjudet fel.

Ringorm är ju inte dödsfarligt, och hästarna går ju att rida precis som vanligt så länge inte såren sitter i typ sadelläga eller dyl. Vi hade ringorm i vårat stall men jag red min häst precis som vanligt (fast åkte självklart ingenstans).

Vem som ska betala kan ju vara lite svårare. Men jag skulle nog åtmisntonde kräva att stallägaren låter er stå kvar gratis tills ni får klartecken från vet. att ta hästarna därifrån (För sista maj kan ni nog glömma, tyvärr)

Att ställa hästarna hemma hos någon annan (om så bara i en hage) tycker jag inte är ngn bra idé (om det ens är tillåtet). Känns ju bättre att hästnarna stannar där om är nu än att man tar hästarna+smittan ngn annanstans.

Där hon bor så har hon typ ett gammalt stall o en skogsdunge där man kan göra provisorist.

Ja jag skulle nog inte vilja betala stallhyra om de var så.... :mad:
Hon ska tydligen skicka tillbaka hästen då hon ska sluta med hästar. Men ja sa åt tjejerna att inte flytta på hästarna. Men dom kan ju inte vistas i stalle då smittan redan finns där liksom !!!

Hästarna kan ju knappast inte stå inne just nu !!!!

Senast ändrad av en moderator:

Där hon bor så har hon typ ett gammalt stall o en skogsdunge där man kan göra provisorist.

Ja jag skulle nog inte vilja betala stallhyra om de var så.... :mad:
Hon ska tydligen skicka tillbaka hästen då hon ska sluta med hästar. Men ja sa åt tjejerna att inte flytta på hästarna. Men dom kan ju inte vistas i stalle då smittan redan finns där liksom !!!

Hästarna kan ju knappast inte stå inne just nu !!!!

Jobbigt läge alltså! Men man får ju hoppas att stallägaren fattar att det antagligen itne går att stänga stalelt redan i slutet av Maj och skicka tillbaka en smittad häst (vill dom ens ta emot den?).

Men visst kan dom vistas i stallet. Var noga med hygien bara. Och byt kläder mellan hemmet och stallet. jag skulle nog ha ett par skitkläder i stallet som jag sedan kan slänga när smittan är över. Jag andvände engångshandskar när jag var i stallet.
Stallet och utrustningen kan saneras med virkon S. Sprayflaska är bra. Saker som kan tvättas i maskin ska tvättas i minst 60 grader har jag för mig.
Jag skulle sanera så mkt av utrustningen som det går redan nu och sedan lägga undan det och bara andvända det jag absolut behöver. (typ en borste, ett schabrak o.s.v som jag sedan kan slänga. träns och sadel kan ju saneras när smittan är borta)

min häst elr har precis sålt henne, men jag rider fortfarande henne, men iaf, hon har fått -.- typ vet inte.. rätt stor sår på ryggen typ, trodde de va kvallster först. men sen så har vi pratat med en vetrinär, o dom säger att de är ringorm., men jag vet i fall jag tror de för vetrinären har inte kollat på dom , o såret är typ på ena sidan är den ett rätt stor där typ päls har rammlat av o på andra är det typ 5 lite mindre sår.

Hej! Jag heter matilda och är helt ny här;)
Min kompis sköter ett föl som har fått någon typ av hudsjukdom:O Det är 2 fläckar där håret har ramlat av som är stora som em 1-5 krona, till att börja med så var det bara helt svart men efter ett tag komm det dit en vit prick/fläcka i, avd tror ni att det kan vara!?? För varken mamman till fölet eller några boxgrannar har symtomen? :O
tacksamm för svar :)

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 349
Senast: Stergo
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 417
Senast: Zetly
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 678
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar