L

LinnHolmbom

Hej! Vi har fått ringorm i vårat stall och jag undrar ungefär hur länge det brukar ta innan man fått bort det? Hur länge måste man vänta efter att sista hästen fått bort det innan man får fara ut och tävla? Tacksam för svar!

Sv: Ringorm!

Det kan ta hur lång tid som helst sporerna kan lägga sig överallt och smitta fortfarande efter upp till ett år, därför är det lätt hänt att det blir "rundgång" i det. ALLT måste totalsaneras!

När vi fick in det i stallet valde vi att vaccinera alla hästar i förebyggande syfte och som behandling för de som var drabbade!

Detta gjorde att bara de 2 som visade smittan inledningsvis blev sjuka, de andra 34 hästarna slapp det!

När det var på tal om ringorm på min häst sa vet. till mig att isoleringstiden är 3 veckor från sista symptomet. Vilket kan vara lite klurigt att lista ut när sista symptomet (i mitt fall var det kala fläckar hästen fick, och dessa fick jag hålla koll på när de dök upp)
Finns ett schampoo som man tvättar hästen med en gång. Vet. kan hjälpa dig att få fram det.

Ringorm är en kontaktsmitta, därför bör hästar med ringorm isoleras så smittan inte sprids vidare, likaså bör man tvätta allt i minst 60 grader och alltid tvätta händerna efter att man hanterat hästen/utrustning.
Utrustning bör tvättas, likaså box/spilta för att vara hundra på att smittan försvinner.
Det finns ett vaccin mot ringorm som också hjälper till att bota redan existerande ringorm.

Jag hade tur, och min häst hade inte ringorm.

Ja, vi behandlar de som är smittade med Imaverol och ska sanera stallet till veckan. Längtar efter att få tävla och vill bli av med det så fort som möjligt. Angående vaccinering har vi blivit avrådda det eftersom att om man glömmer vacccinera var 9:e månad kan dom bli jättesjuka =( Tack för tipsen ialla fall.

Min har inte blivit sjuk i alla fall, jag vaccinerade henne för att det var ringorm i stallet och sedan så struntade jag i att fortsätta med det när vi flyttade till nytt stall.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
659
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur