melvin

Trådstartare
skulle vilja veta lite mer om denna sjukdom, hurr man undviker smittspridning på bästa sätt, vilka behandlingsmetoder som finns för häst resp. människa.

Sv: ringorm!

det finns jättemånga trådar om ringorm. ringorm är en kontaktsmitta

på häst behandlas det med ett receptbelaggt licens medel (fick vi sist vi fick in smittan, förr användes en mkt. mer lättarbetad salva) är det inte helt utläkt efter beh. så fortsätter man tvätta hästen på drabbade omr. med tex. jodopax eller virkon (svampdödande) till människa vet jag inte vad man använder men det är förmodligen på recept det med.

stallmiljön (allt hästen kommit i kontakt med), transporten och div. saker som borstar och hinkar tvättas tex. med jodopax eller virkon. täcken och dyl. tvättas som vanligt. handhygienen är väldigt viktig. smittan kan finnas kvar i år efteråt om man inte "sanerar" tillräckligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka