Sv: Ringorm
Hej!
Ringorm är en slags svampinfektion, som yttrar sig som runda/ovala fläckar på hästen där den tappar pälsen. Ofta blir det lite skorvligt/svampigt. Det behöver behandlas för att bli av med, jag kommer inte riktigt ihåg, men jag har för mig att det är någon slags salva man får. Du kan under tiden tvätta med vinäger för att döda svampen. Ringorm smittar EXTREMT lätt, jag tror att det rör sig om en inkubationstid på 2 veckor. Det är viktigt att alla hästar i stallet kollas regelbundet och noggrant. Dela inte borstar, rengör den smittade hästens borstar med virkon, och även boxen hästen står i. För att minska smittorisken så mycket som möjligt ska helst hela stallet rengöras med virkon. Det är även viktigt att tänka på att ringorm smittar till människor, så ta inte på hästen (iallafall inte de drabbade områdena) med bara händer, och tvätta dig noga efter du vidrört hästen, innan du tar på någonting annat. Det är inte kul att få, tro mig!
För att vara säker på att det är ringorm, så behöver ni tillkalla en veterinär som tar ett hudprov.
Lycka till!