H

holly spring

är orolig för att en häst i stallet har ringorm. Berätta! Hur ser det ut och vad gör man?

Sv: Ringorm

Hej!
Ringorm är en slags svampinfektion, som yttrar sig som runda/ovala fläckar på hästen där den tappar pälsen. Ofta blir det lite skorvligt/svampigt. Det behöver behandlas för att bli av med, jag kommer inte riktigt ihåg, men jag har för mig att det är någon slags salva man får. Du kan under tiden tvätta med vinäger för att döda svampen. Ringorm smittar EXTREMT lätt, jag tror att det rör sig om en inkubationstid på 2 veckor. Det är viktigt att alla hästar i stallet kollas regelbundet och noggrant. Dela inte borstar, rengör den smittade hästens borstar med virkon, och även boxen hästen står i. För att minska smittorisken så mycket som möjligt ska helst hela stallet rengöras med virkon. Det är även viktigt att tänka på att ringorm smittar till människor, så ta inte på hästen (iallafall inte de drabbade områdena) med bara händer, och tvätta dig noga efter du vidrört hästen, innan du tar på någonting annat. Det är inte kul att få, tro mig!

För att vara säker på att det är ringorm, så behöver ni tillkalla en veterinär som tar ett hudprov.

Lycka till!

okej, nu har jag läst allt jag har kunnat läsa om ringorm och är förtfarande osäker...

jag har hört om ett medel mot ringorm som man iaf använde för några år sen. någon som vet vad jag menar? heter typ Herpasin eller nåt? nån som vet om det finns kvar? och om man kan få tag på det receptfritt på apotek eller granngården eller likn?

hur märker man om man själv har fått det?

Om en människa får ringorm får den en rund rödaktig cirkel på huden. Det blir tillslut skorvligt.
Man kan använda Pevaryl eller Canesten (för svampinfektion i underlivet). Det funkar även på hästen!!

Runda hårlösa fläckar och upphöjningar i pälsen.
Människor kan smittas och då krävs en envis behandling.

Hästar som får det är INTE döende som artikeln i Ridsport nästan ville få fram..nåja..ägarna till hästarna i alla fall.. :D

Vi har haft det i olika omgångar och behandling med Imaverol har varit bra.
Hästarna isoleras därefter i karantänhagar för att kontrollera att inget nytt dyker upp.
Borstar och dylikt kastar vi ner i hinkar med Virkon.

Så..det är ett elände att bli av med ringorm men inget att vara hysterisk för..
Eventuellt kan skimmlar bli irriterade.

Som hästägare får man räkna med att ens häst kan bli drabbad.. Vilket dom i tidningen inte förstått, då dom letade syndabockar och krävde skadestånd.. :crazy:

Läst många gånger om ringorm på Buke..
Men gott folk.. Det är inte rabies. :D :D ;)

AM

Liknande trådar

Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: Emma-pemma
·
Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 064
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar