J

janivista

suck
min pålla(foderhäst från ett ridläger)
hade tydligen ringorm i sommras( alla hästarna på ridlägret skall ha haft det)
jag vet inte riktigt när då ägarna till denna verksamhet är urusla på att informera.....

menmen
får någon vecka sen så märkte jag två små runda ringar ca tre cm i diameter som hrä hudlösa, under hennes man..
jag pratade med min ridlärare(jätteduktig på d mesta med hsätar)
o hon sa att d bara var gamla sår

nu har huden runt dessa två ringar börjat låssna, lite päls har fallit med men inte alls..
jag ivsade min ridlärare igen och hon sa att det inte var ringorm, för det är inte en ring, utan e mer oregelbundet..
hon föreslog att jag skulle badda med jodopax och om det itne blir bättre prata med stallägarinnan..

jag har baddat med jodopax en vecka nu och det har varken blivit bättre eller sämre, jag tar loss allt den lösa huden.. vet ej om detta är rätt.....

vad ska jag göra? finns d nån annan behandlingsmetod, tror ni att det är ringorm???

Sv: ringorm?

Ringorm behöver inte vara cirkelrund.

Fråga någon som är mer säker - det är svårt att säga här om det är ringorm eller någon annan hudskada/sjukdom.

OM det är ringorm ska du behandla med Imaverol. Tänk på att ringorm smittar - även till människor.

Det låter onekligen som någon form av svamp (säkert ringorm).

Ringorm smittar lätt och fort, se till att informera de andra i stallet om din situation.

till båda... tack

jag ska prata med dom andra i stallet,
och även prata med stallägarinnan..

mistänker du ringorm ska du ringa till en vet.som kommer och tar prover.Och under tiden har stallet karantänn.

http://groups.msn.com/Chaccoteya/vrigakort.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=84

så såg min ringorm ut jag hade i sommras och hoppas inte jag får det igen.
Hon står själv i eget stall så jag blev chockad när jag tog ut vet. och han sa att det var ringorm då vi inte haft kontakt med andra hästar på över ett år.
Min teori är att hovslagaren kanske hade med sig det från ett annat stall. Jag får väl aldrig veta men hon fick det ivartfall och jag höll mig på hemmaplan för att inte smitta andra hästar på något sätt.

Fick ett medel som heter Imaverol som man skulle tvätta hästen med dagligen. sen fick jag städa hela stallet, spruta ner saker med Imaverol (svampdödande medel) allt från ryktborste för att till slut tvätta invändigt i stallet med detta.

Lycka till och hoppas det löser sig för dig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka