Z

Zebben

Min ponny hittade jag konstiga utslag på i måndags. I söndags syntes inget. Han har som skorv över hela sidan längst mulen och upp till käken. Lite runt näsborrarna och även lite under hakan. Några små utslag som om man pillar på dem är lite gula/blodiga under "skorpan" man pillat bort. Huden är lite hårdare än normalt där han har som mest utslag.

Han går på lösdrift, så han kan ju även ha gått på någon växt han inte tålt.

Han är relativt ny i stallet och ägaren sa att de haft ringorm för ca ½-1 år sedan. Kan smittan ligga kvar? Men borde inte de andra lösdrifthästarna få detta återigen eller hur fungerar denna vaccination man kan göra nuför tiden? Blir de immuna mot ringorm något år eller så efter en sådan vaccinering?

Ska se hur det ser ut imorgon, blir väl till att ringa veterinären. Men förslag på vad detta kan vara tas tacksamt emot så länge.

Sv: Ringorm?

Kan vara regnskållor också, det blir som krustor man kan pillra bort med sår i botten. En del päls kan trilla av och de kan även klia sig lite. Vid ringorm blir det mer karaktäristiska ringformade fläckar.

Sv: Ringorm?

Tack för svar. Var ute i dag och man ser nu tydliga ringformade utslag över ansiktet...så han behandlas nu för ringorm.

Liknande trådar

S
Hästvård I förrgår upptäckte jag små "hack" i min hästs päls, även några små små hårlösa prickar/fläckar. Eftersom jag själv fått ringorm för...
Svar
1
· Visningar
1 012
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall