Ringorm - när smittar det inte mer?

frittan

Trådstartare
Hej!

En häst fick ringorm i somras. Sedan 2 månader tillbaka är den utläkt (päls som innan).

Hur länge bör de vänta innan de flyttar till annat stall?

Tacksam för svar, är osäker när det gäller ringorm...

Sv: Ringorm - när smittar det inte mer?

Det svåra med ringorm är att det är en svampinfektion som då sprids med sporer. Dessa kan finnas länge i miljön och därför återsmitta igen om man har otur.
Så din häst är troligen fri just nu men smittan kan finnas i utrustningen, stallet o s v. Det gör ju att om det för risken att föra smittan vidare är troligen hästen minsta risken och utrustningen till den, den största just nu. Det är ju bara du som kan svara på om det är sanerat runt om hästen eller inte.

Det svåra med ringorm är att det är en svampinfektion som då sprids med sporer. Dessa kan finnas länge i miljön och därför återsmitta igen om man har otur.
Så din häst är troligen fri just nu men smittan kan finnas i utrustningen, stallet o s v. Det gör ju att om det för risken att föra smittan vidare är troligen hästen minsta risken och utrustningen till den, den största just nu. Det är ju bara du som kan svara på om det är sanerat runt om hästen eller inte.

Det är inte min häst det gäller, utan gäller en som vill stalla upp sin häst hos mig. Hur gör man? Jag ska kolla om de sanerat all utrustning... Men vad tror man annars? När är det lugnt liksom?

Om hästen är rätt behandlad och fri från synliga tecken så ska det inte vara några direkta problem. Men det luriga med ringorm är att den kan ligga vilande på vilken häst som helst och blomma upp långt senare om hästen t ex får nedsatt immunförsvar. Så även om den här hästen kommer till och ni får ett utbrott t ex till våren är det inte säkert att det kommer från den hästen.

Jag har själv för många år sedan plötsligt stått med ringorm i stallet (och även på oss människor) utan att hästarna träffat någon annan häst eller varit borta. Dessa hästar hade "levt" på gården sedan två år tillbaka utan kontakt med andra djur ändå kom ringormen. Den häst som blev mest drabbad hade vid det tillfället fått hjärtmuskelinflammation och hade nedsatt immunförsvar p g a det.

Så om hästen som vill komma till dig är "ren" och utrustningen är det samma bör det inte vara några problem.

Håll extra koll på om du har yngre hästar, de smittas lättare

(hade ut vet. idag om samma sak, väntar nu på prover)

Jag har nu kollat upp och hästen är tvättad och utrustning likaså.
Det enda som kommer följa med hästen är täcke som tvättas ännu en gång samt helt ny utrustning :)

Så det borde vara lugnt...

I stallet står idag inga unghästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Svamp?
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat