• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cia96
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 230
C

cia96

Undrar över ringkota i bakbenen. har ingen som helst erfarenhet av det. vet ni var det sitter exakt och hur det yttrar sig och varför en häst får det?? Super tacksam för hjälp!!!

Sv: Ringkota

Ringkota är pålagringar i kotleden som ger uppdrivningar som du kan känna utanpå, ofta med minskad rörlighet i kronan, hälta och smärta. Det lär finnas en operationsteknik men jag vet inte så mycket om den.
mvh
Lejonelle

tack Lejonelle!! hade för mig att det var så.Japp,det är precis vad syrrans häst har. Hon ser hemsk ut,ser helt deformerad ut och man kan känna en " ring" av hårt precis som pålagringar . Hästen hennes haltar inte eller ömmar men det kan ju komma närsom.Ska be henne igen att rönga henne på klinik. Jag trodde att det var obotligt, men finns det en teknik så att det går att operera?? var har du hört det?? hade ju varit kul i såfall!! :bump:

Hej - enligt min litteratur så kan man steloperera man leden och få bra effekt i en del fall även om prognosen för hårt arbete är dålig och läkningen tar lång tid. Rent medicinskt så är ringkota en "deformerande artros "dvs en torr ledinflammation, som leder till att ledbrosket förstörs. När inflammationen klingat ut kan hästen fungera, förutsatt att den inte har ont och inte är halt, men rörelsemönstret ändrar sig ofta.

Man kan ju förstås ha pålagringar i kronleden utan att det är ringkota. Subluxation (= "nästan urledvridning") av kronleden kan ge liknande symptom (pålagringar) men ingen hälta. Detta beror då på en skada och är inte hindrande för avel.

Källor:
Peter Gray, "Lameness", i serien Allen Veterinary Handbooks.
Pettersson/Green, "Håll hästen frisk"
Björck (red), "Hästens konvalescens"

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
662
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka