ringblomma

aramis

Trådstartare
Det kan man ju köpa som ört och ge till hästar till bland annat "Anti-inflammatorisk, anti-svamp, anti- bakteriell,sårläkande, välgörande på slemhinnor och vävnader." men det står kronblad.

Hur är det kan man ge det i icke torkad form också tro? Hela växten?
Jag kikade på en påse köpt ringblomma och där såg det ut som om man tagit hela växten och mosat sönder.

Någon som ger ringblomma nu och vet hur mycket man ska dosera i så fall.
 
Sv: ringblomma

Det är ingen här som ger ringblomma till sin/sina kusar?
Nåja, jag får väll ta och ringa någon örtbutik och fråga då. För jag skulle vilja ge det till min gammla kuse som är rätt så stel. Tänkte att det skulle passa då med lite välgörande på slemhinnor och vävnader.
 
Sv: ringblomma

Jag är ganska försiktigt med att ge hästen sådant den inte ätit tidigare, särskilt ringblomma då min häst reagerade kraftigt mot ringblommesalva. Prova försiktigt med pytte i taget.
 
Sv: ringblomma

Det kan ju ha funnits annat i salvan som gav reaktionen...
 
Sv: ringblomma

Visst kan det ha varit annat i salvan som fålen reagerade mot, men det var en salva där ringblomma ingick till ganska stor del (plus att han inte reagerade mot samma tillverkares salvor utan ringblomma).
Nu är det ett par år sedan så minnet är inte helt på topp, men jag har även läst om att det inte är helt ovanligt med reaktioner mot ringblomma.

Jag smörjde ett sår, och hästen fick en vätskande hårlös fläck som kliade.
 
Sv: ringblomma

Vill inte vara petig, men det kan vara en sån enkel sak som vad de haft som bas i salvan (fettet alltså) och ev andra tillsatser. Sen så är det skilnad på vad man smörjer in och vad man äter upp! För du hade väl funderingar på att ge hästen ringblommor att äta? Jag menar, sånt som kan ge reaktion vid hudkontakt måste inte ge reaktion vid förtäring och tvärtom.

Naturligtvis ska man ta det lugnt med sånt man misstänker kan ge en allergisk reaktion. Bara för att något är naturligt är det inte ofarligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 678
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp