Ringbandsförträngning???

Lindacecilia

Trådstartare
Igår va jag med hästen till hästkliniken pga lättare hälta och problem med gallor!! Efter hältutredning, röntgen och ultraljud ställdes diagnosen Ringbandsförträngning!!!

Är det någon som haft en häst med liknande diagnos??
Hur gick det för er??
Operation??
Framtiden??

Hon blev behandlad med kortison, ska skrittas, gå i sjukhage, och komma på återbesök om 3 veckor. Då kan man säga mer hur hon svarat på behandlingen och om det behövs opereras :cry:

Är jääättetacksam för alla som vill dela med sig av sina erfarenheter!!!

Tack tack!!!

Sv: Ringbandsförträngning???

Tyvärr är min erfarenhet inte god.

Min häst konstaterades att hon hade det och opererades men hon hade hunnit få 'skav' på senan så det var en senskada också. + att hon hade en till gammal skada i bogen som uppdagades i samband med utredning.
Hon opererades som sagt, vilade flera månader, men blev inte så himla mycket bättre i benet. Dock var det bogen som hon dömdes ut för i första hand. Hon hade kanske kunnat fungera som hag -och skrittpromenadhäst om hon bara haft ringbandsskadan.

Dock vet jag att det finns andra fall där det gått bättre.

Jag sköte en trav häst med samma skada, han opererades men blev aldrig bra han fick sluta sina dagar

Inte heller min erfarenhet är god. Har haft en häst med ringbandsförträngning, opererades som fyraåring, men fick aldrig återställd funktion i det benet och fick tyvärr sluta sina dagar.

Jag vet en häst som fick diagnosen och opererades. Det gick bra i ett par år, den tävlades i dressyr och hoppning lätt klass. Sedan fick den hovbensspricka i ett annat ben och fick lång boxvila. Då fick den problem igen med ringbandsförträngningen, och togs bort.

Jag vet en häst som opererades för det. Han blev återställd, och reds som vanligt sedan, men jag tror att han efteråt fick något problem med ryggen.

Min häst opererades i höstas för ringbandsförträngning. Jag håller nu på med igångsättningen av henne och hittills ser det bra ut. Veterinären var nöjd när vi var på återbesök före jul. Jag fick höra att prognosen är ganska god om man opererar, ca 70-80% blir bra om jag minns rätt. Om senan hunnit bli skadad (som i Mitrolles fall) är prognosen mycket sämre.
Ju yngre hästen är ju bättre prognos när det gäller läkningen.
Vi har en häst i stallet som opererades för detta för 6 år sedan och hon verkar fungera bra.
Konvalesencen efter operation var inte så besvärlig. 6 veckor i sjukhage med promenader och uppsutten ridning (skritt) efter ca 2 månader efter operation.
Min häst hade fått kotsenskideinflammation i och med ringbandsförträngningen. Efter operation och användning av Back on Track skydd har den gallan i stort sett försvunnit, fast vetrinären trodde att hon skulle få leva med den.
Så ge inte upp. Jag var inställd på att ta bort min häst men är glad att vi gav henne en chans med operation.

Tack så jättmycket för era svar (skriv gärna mer)!!!
Nu är jag liite klokare!!
Ska på återbesök med henne imorgon...så jag håller tummarna!!!

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Freazer
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 598
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
19
· Visningar
1 565
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 133
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka