RInga uppfödaren

_FiA_

Trådstartare
Jag ska ringa till en uppfödare av birmor imorgon och oerfaren som jag är undrar jag vad som är viktigast att fråga om?
 
Sv: RInga uppfödaren

Det första man kan fråga är ju såklart om katten/katterna fortfarande är till salu och vilka som är det ifall det finns flera att välja på. Sedan beror det ju på hur mycket, och vad, som redan står i annonsen. Är det en kattunge som är registrerad (har stamtavla) i Sverak måste den enligt Sveraks regler vara grundvaccinerad mot kattsnuva och kattpest, id-märkt och veterinärbesiktigad (intyget får inte vara äldre än 7 dagar) vid leverans. Att katten verkligen är stambokförd och har en stamtavla som överlämnas till köparen är väldigt viktigt att ta reda på (ifall det inte står i annonsen).

Var beredd på att även berätta lite om dig själv och hur du har tänkt dig angående katten. Det är ju inte bara köparen som ska välja katt, säljaren ska också välja en ny ägare till katten.

Om det fortfarande finns en otingad katt kvar som du är intresserad av och allt verkar vara i sin ordning tycker jag att du ska be att få komma på besök så snart som möjligt. Är det inom rimligt avstånd bör man absolut få se hur katterna har det och beter sig i sin hemmiljö innan man bestämmer sig. Beroende på uppfödaren kan du få tinga katten och betala tingningsavgiften redan då vid det första besöket. Tänk dock på att du inte får tillbaka de pengarna ifall du ångrar dig.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
159
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Elbe92
·
Katthälsa Hej! Min katt var hos veterinär i förrgår och fick öppnat en varböld (efter bitskada) och har drän. Hur länge är det vanligt att de är...
Svar
8
· Visningar
569
Senast: CFrisk
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
245
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp