Ringa polis under pågående bilkörning?

Killaloe

Trådstartare
Ja alltså, det slog mig idag på väg hem från jobbet - hur bör en agera om bilen framför kör så att en reagerar (vingligt/alldeles för långsamt/farligt)? Ringer en polis under körning? (Även om en inte har handsfree?) Stannar en med risk för att tappa bort reg.nr/se vart ekipaget tar vägen?

Och hur hade ni agerat/agerar ni i en sådan situation om ni var osäkra på vad som gäller? Gör ni skillnad beroende på väg? Och tänker ni annorlunda efter nya lagen?

Ja alltså, det slog mig idag på väg hem från jobbet - hur bör en agera om bilen framför kör så att en reagerar (vingligt/alldeles för långsamt/farligt)? Ringer en polis under körning? (Även om en inte har handsfree?) Stannar en med risk för att tappa bort reg.nr/se vart ekipaget tar vägen?

Och hur hade ni agerat/agerar ni i en sådan situation om ni var osäkra på vad som gäller? Gör ni skillnad beroende på väg? Och tänker ni annorlunda efter nya lagen?
Använda högtalaren på telefonen?

Jag hade ringt. Har gjort det vid två tillfällen (förvisso med handsfree). En gång när en bil vinglade omkring inne i stan och en gång på motorväg. Ringde 114 14 och gällande den på motorvägen hade de hade tydligen fått in fler som ringt. Angående nya lagen så tänker jag att så länge jag inte kör trafikfarligt så borde det väl vara bättre att det rapporteras än inte, antagligen inte ett hållbart argument om jag åkt fast :D

Jag använder alltid handsfree så för mig är just det en ickefråga men ja, jag har ringt polisen vid vinglig/farlig/vårdslös körning. Det ser jag som varje medmänniskas skyldighet. Föraren kan vara sjuk/påverkad eller vad som och att förebygga olyckor genom att få stopp på föraren kan rädda liv.

Nu har jag blåtand i bilen så det är inga problem att ringa under körning. I annat fall hade jag ringt polisen och sen direkt satt samtalet på högtalare så jag kan lägga ned telefonen och köra. Hade det varit på en långsam väg hade jag kunnat ringa som vanligt men ligger man i 120 knyck på motovägen undviker jag handhållna samtal och gjorde så även före lagändringen.

Jag ringde en gång, dock så stod jag faktiskt still, då jag såg en person som jag visste hade druckit en hel del alkohol under kvällen komma körandes i en gammal bil. Svaret jag fick från polisen var Vad vill du att vi ska göra åt det?
:eek:
Och det skedde precis utanför polishuset dessutom

Jag har ringt vid ett par tillfällen och även följt efter en bil på Polisens begäran (det gick ohyggligt fort vilket jag informerade om men fick direktivet "Följ bara Följ") så jag hade ringt. Numera har vi handsfree i bilen men jag tänker att Polisen hellre prioriterar en rattfylla än att den som rapporterat in det ringt utan handsfree.

Har ringt vid ett par tillfällen, den senaste gången, var det en sportbil som åkte slalom och tog mötet av lastbilar mm genom att köra på vänster väggren. Men med mer än tio minuters kö på larmnummret vart det en aning löjeväckande alltihopa - la på och hoppades att någon några mil längre fram larmade istället. Fick efter det tips om att hellre använda 11414 - där de oftast svarar hyfsat fort och lyssnar effektivt. Som tur är är det ändå sällan man har anledning att ringa.

Har ringt en gång på en vinglande bil, fick svaret att de visste precis vem det var, hade letat efter honom och att det var en äldre som skulle slutat köra för länge sedan

Jag hade ringt ändå. Vill inte prata i telefon och köra oavsett vad lagen säger men med högtalare på telefonen kan jag göra ett undantag.
Har än sålänge bara behövt ringa en gång. Då hade jag precis parkerat och hade inte en tanke på att följa efter puckot (som körde ut på vägen med fastknuten snowracer bakom bilen med ett barn på).

Jag la upp en liknande fråga på FB nyligen efter att ha sett en galning på E4:an (körde så att det luktade bränt gummi :eek:). En släkting som är polis svarade: ring bara, prio ett för Polisen är att stoppa galningen.

Jag säger ring ändå. Är situationen tillräckligt allvarlig för att överhuvudtaget ringa in så tror jag att risk/nytta-bedömningen i de flesta fall landar i fördel att ringa, även utan handsfree.

Jag tror att det är ett större problem att somliga inte vågar eller kommer sig för att ringa polisen om misstänkta rattfyllor (motsv) än att några som ringer gör det med mobilen i handen.

Jag ringde en gång, dock så stod jag faktiskt still, då jag såg en person som jag visste hade druckit en hel del alkohol under kvällen komma körandes i en gammal bil. Svaret jag fick från polisen var Vad vill du att vi ska göra åt det?
:eek:
Och det skedde precis utanför polishuset dessutom
Alltså sådana svar får en att känna en sådan stort tillitsbrist till polisen.
Helt OT men en liknande upplevelse hade min syster. Hon och hennes kompis var på väg hem en sen kväll (cyklade) när de märkte att en man följde efter dom (även han på cykel). Det blev tydligt att han förföljde dom så dom svängde av in till en matbutik och gick in där för att vänta och se om mannen försvann. Dom ser dock mannen gå fram till deras cyklar och håller på varefter han gick och försvann bakom husknuten. Eftet en stund gick de fram till sina cyklar och kunde konstatera att båda deras bakdäck var punka. De gick då in i mataffären igen och ringde närpolisen - svaret de fick var: ”Mannen har inte gjort något olagligt så vi kan inte göra ngt”. De kunde inte ens skicka en bil dit för att cirkla runt :rage:. Var så jäkla förbannad! Kommer inte helt ihåg hur dom tog sig hem tillslut men om jag minns rätt så de var kvar i butiken en bra stund till innan de lämnade cyklarna och tog en buss i fel riktning för att vid centrum sedan byta och ta en buss hem.

Jag hade ringt alla dar. Vet det var en som ringde i Göteborg när de bogserade en bil i 80km/h, polisen hade ledig bil och åkte ut.
Det kan rädda liv att ringa, sen om polisen har möjlighet att rycka ut är en annan femma.
Jag har förvisso bluetooth och handsfree, så för mig är det inga problem.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
10 988
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 970
Senast: Zaria
·
Övr. Hund Tycker bestämt att det borde finnas en lag på att lösspringande jakthundar ska ha sin ägares mobilnummer fastsytt på halsbandet. Ända...
Svar
8
· Visningar
1 961
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Energirikt foder