Rimligt Stall Pris??

Sv: Rimligt Stall Pris??

axel skrev:
Har de lediga stallplatser+ Det är ju rena välgörenheten...

nu är det ganka fullt. Men det är ett toppen stall, jättebra strämning, trevliga hästar och super ridvägar!
Cicci ägaren är alltid snäll och ställer upp i vått o torrt :)

Tycker det verklar rimligt.
Jag betalar 200/månad i kallhyra och sen delar vi på elen så det blir runt 500/månad totalt. Sen tillkommer hö halm kraftfoder försäkring skoning och vet. räknade ut att jag betalar ca 2100/ mån för mitt dräktiga halvblod. Då har jag inte räknat med träningar och tävlingar eftersom vi inte gör sånt nu. Då ökar kostnaden med ca 300/månad.
Ska åxå tillägga att vi sköter allt själva i stallet. Vi delar alla ut o insläpp. Mockar själva. Hjälps åt att hämta hö och kraftfoder, stängsla hagar och rusta i stallet. Just nu mockar och fodrar mormor o morfar lunch. Hästarna tirivs o det finns uppvärmd sadelkammare och stor beteshage som kan delas i 3 mindre( dock stora ändå) hagar, samt bra rid o körvägar. Enda minuset är 2 mil till närmsat ridhus o en mil till vettig paddock med hinderpark. Så man får rida på åkern. Duger för mej.

Det här med stallpriser är något som är väldigt omdiskuterat, man får känslan av att hästmänniskor vill ha allt men de vill gärna inte betala... Tänk er själva in i en stallägares situation. Skulle ni se någon anledning i att skänka bort något som ni själva har slitit hårt med på sommaren (hö, halm..) Skulle ni vilja lägga ner gratis tid på andras hästar när man själv har egna att ta hand om? Skulle ni hyra ut en boxplats gratis när man vet att det krävs underhåll som exempelvis målning på sommaren??
Det är mycket som inackorderingsmänniskor inte tänker på när de vill hyra in sin häst... Vem är det som får ta hand om all hästgödsel? vem är det som får se till att alla hagar är intakta och att all eltråd är hel? Det är så mycket mer som kommer till... tänk om ni ville ha det i åtanke innan ni skryter med hur billigt eller dyrt allting är! :(
Jag har själv hyrt ut en boxplats i mitt stall, 7hk beten o finfina ridvägar...för detta tog jag en kallhyra på 500 kronor. i detta ingick in/utsläpp... Sen får man höra av den inhyrde att det var dyrt!!:mad: då tappade jag gnistan totalt... jag ställde upp o mockade när hon inte kunde, vi hämtade hennes hö gratis med min sambos lastbil... vi lånade ut vår hästtransport gratis... vi fixade en hovslagare som bara tar 300 för en framskoning...och vad får man för detta??!?!?!?! höra att det är dyrt!?!?!?!? nej, inga mer inhysningar i mitt stall... kanske finns det bättre människor så jag ska väl inte dra alla över en o samma kant...skulle va kul att få tag på ngn vettig som själv inser att det inte är gratis att ha häst...
:smirk: :D

hej här i Oslo kostar det upp till 5500 för en box med full service, ska du mocka själv och ha dålig tillgång till ridhus kostar det 4000. hemma i sverige betalade jag 1600 i kallhyra och fick köpa allt själv och göra allt själv.. fodring och utsläpp mm.
Men jag betalar glatt, för jag vet vad allt kostar!!:rofl:

nocki skrev:
hej här i Oslo kostar det upp till 5500 för en box med full service, ska du mocka själv och ha dålig tillgång till ridhus kostar det 4000. hemma i sverige betalade jag 1600 i kallhyra och fick köpa allt själv och göra allt själv.. fodring och utsläpp mm.

Det tyckte jag var mycket :crazy:
Hur har du råd med det? Har du ett pengaträd? :D

Jag betalar oftast 1250 för in och utsläpp, fodring, havre+betfor,hö igår, strö, mockning..ja det mesta! och det finns en ridbana på gården. perfekt :)

nocki skrev:

Det är såna människor som du nocki som man vill ha i sitt stall!!!:love: människor som är väl medvetna om att det kostar att ha häst...
har man inte råd att köpa foder o dylikt utan lägger pengarna på dyra ridkläder istället så ska man verkligen inte ha häst alls...
Det är ju faktiskt inte en stallägare som ska betala en annans häst...

Men visst finns det platser där det är hiskandes dyrt, men man måste ju vara realistisk.:)

Jag tycker det är helt okej, själv betalar jag 500 i kallhyra sen tillkommer 500 för ensilage, 325 för torv och 100 för containertömningen. Så totalt betalar jag 1425 i månaden. Tycker det är helt okej.
Då har vi tillgång till träningsslinga och padock (upplyst)
För 650:- till får vi hyra grannens trav + galoppbana och ytterligare 1000:- får vi hyra ridhuset. (dyrt tycker jag eftersom moms tillkommer :( så jag håller mig till gratis padock och träningsslinga)

jaaa dehär me stallhyror...:cool:

har själv ett mindre stall, 6 boxar, på landet. Har 3 egna hästar å hyr alltså ut 3 platser. Funkar BRA me 2 av inhysingarna men har i bland lite trubbel me en den tredje. Inte kul...

Att hyra ut e ju ,precis som nån sa här tidigare, int bara in o utsläpp lite hö o havre påsamma-gång-som-man-ger-den-egan-pållen mat... Utan ett ständigt ansvar...slitage på inredning...hagar...redskap...ansvar att ge rätt mat...bra mat...elkostnader...försäkringar...gödselproblem...bra strö...BRA stallmiljö me luft i tillräckliga mängder o int dragit eller dammigt eller fuktigt...

OM man vill ha ett fungerande stall e de endel att tänka på. Inte att konstigt att de kostar att hyra in hästkraken :cool: Kanske nåt att tänka på..

Va glad o nöjd om du har en rimlig hyra o ett bra stall me trevliga människor o hästar till din ögonsten o tänk på att stallägaren troligen inte tycker att det BARA e kul att ha andras hästar i stallet.. Vissserligen e de KUL också o jag TYCKER OM att gå ut till stallet varje dag, nästan :angel: , men men

Dettta e inget fösvarstal för alla dåligt skötta stall me alltför höga hyror utan menat att kanske väcka nån som tror att det e nåt man gör på sidan om o det inte kostar stallägarn nåt annat än själva maten de där me å hyra ut en box..

De e mera än bara hö o havre :angel: alltså ... :D

Tack snälla för att det finns fler människor som tycker som jag!
Det finns så många stallägare som bara skänker bort allt, jag förstår inte anledningen?! visst, vore jag miljonär så kunde man väl göra det men så är nu inte fallet, tyvärr!:D

Många hästmänniskor måste få insikt i att det faktiskt kostar!!!

ullis25 skrev:
Hej! Jag har hittat en stallplats och skulle vilja veta vad ni tycker om detta pris,stor box inkl fri halm, stora hagar vinter+ sommar bra ridvägar en bit bort, 2 häst kompisar + andra djur, in och utsläpp varje dag och 3 fodringar, lång utevistelse med skjul att gå in i. mockning sköter jag själv men kan annars fixas mot liten peng. Det finns igen upplyst paddock eller ridhus i närheten,inga "bekvämligheter":smirk:. kallhyran är 500krmen jag köper hö+ havre mineraler mm av dom så totalt ca 1200kr/mån (inkl stallhyra).

Det beror på vart i landet du bor, men det låter som ett helt okej pris.
Jag har stått på 4 ställen med min häst.
Första stället kostade ingenting, men då hjälptes vi åt med allt.
Andra stället var ett ställe där han var helinackorderad, där betalade jag 1600:-/mån
Tredje stället var 500:- i kallhyra. Resten betalade jag själv.
Nu står jag i ett stall där jag betalar 500:-/mån och då ingår allt utom krafft, mineraler och skoning. Nu har jag dessutom belyst ridbana. :banana:

Betalar 1200 kr i månadern och då ingår fodring 3till 4 gånger/dag ut och insläpp( man får hälpa till i bland) mockar 2 dagar/vecka ,stora hagar.sommarhagen är som en skog och en äng, + att vi har mycket bra stallvärd

Valkyria80 skrev:
Det här med stallpriser är något som är väldigt omdiskuterat, man får känslan av att hästmänniskor vill ha allt men de vill gärna inte betala... Tänk er själva in i en stallägares situation. Skulle ni se någon anledning i att skänka bort något som ni själva har slitit hårt med på sommaren (hö, halm..) Skulle ni vilja lägga ner gratis tid på andras hästar när man själv har egna att ta hand om? Skulle ni hyra ut en boxplats gratis när man vet att det krävs underhåll som exempelvis målning på sommaren??
Det är mycket som inackorderingsmänniskor inte tänker på när de vill hyra in sin häst... Vem är det som får ta hand om all hästgödsel? vem är det som får se till att alla hagar är intakta och att all eltråd är hel? Det är så mycket mer som kommer till... tänk om ni ville ha det i åtanke innan ni skryter med hur billigt eller dyrt allting är! :(
Jag har själv hyrt ut en boxplats i mitt stall, 7hk beten o finfina ridvägar...för detta tog jag en kallhyra på 500 kronor. i detta ingick in/utsläpp... Sen får man höra av den inhyrde att det var dyrt!!:mad: då tappade jag gnistan totalt... jag ställde upp o mockade när hon inte kunde, vi hämtade hennes hö gratis med min sambos lastbil... vi lånade ut vår hästtransport gratis... vi fixade en hovslagare som bara tar 300 för en framskoning...och vad får man för detta??!?!?!?! höra att det är dyrt!?!?!?!? nej, inga mer inhysningar i mitt stall... kanske finns det bättre människor så jag ska väl inte dra alla över en o samma kant...skulle va kul att få tag på ngn vettig som själv inser att det inte är gratis att ha häst...
:smirk: :D

Om du låter dig köras sådär så har du en svår framtid framör dig. ta och se dig om kring och ta en fuderare om det verkligen var så som du beskriver, det låter orimligt. för då är du naiv och lätt utnutjad.

Du väljer avtal med den partnen och ni måste ha en dikution för såna saker som detta för det är inte ovanligt.

Valkyria80 skrev:
Tack snälla för att det finns fler människor som tycker som jag!
Det finns så många stallägare som bara skänker bort allt, jag förstår inte anledningen?! visst, vore jag miljonär så kunde man väl göra det men så är nu inte fallet, tyvärr!:D

Många hästmänniskor måste få insikt i att det faktiskt kostar!!!

jag är säker på att detflesta vet vad det kostar. Men du verkar vekligen se ner på andra.

Om man inte får mer i den kallhyran kan jag förstå att inhyrningen tyckte det var dyrt.
Har du belyst ridbana, ridhus eller tillgång till ridhus?
Var det endast in/utsläpp som ingick i hyran?
Hade du alla fodringar - fodrade aldrig inhyrningen?
Mockade aldrig den inhyrda till er?
Betalade inte den inhyrda för hämtning av hö/halm?
Hur ofta använde h*n transporten?

Jag tar själv 900 i hyra sedan ingår
Tillgång till ridhus-som hon får betala själv givetvis
Hösilage
in/utsläpp
morgon/lunch/kvällsfodringar
mockning
täckesbyten + på/av
Uppvärmd sadelkammare
Varmvatten
Värmeslingor till vattenkopparna
Beslyst ridbana 55x22 + hindermateriel
Sommarbeten
Tillsyn
el-tråd
Stor box 15kvm
vi har delat på
havre
b-vitamin
mineraler
morötter
krafft
kli
m.m
Hjälp med det mesta

Varför ska det behöva vara så dyrt att ha sin häst uppstallad?
Hjälps man åt så underlättar det och blir inget tjaffs.
Har jag fått mycket hjälp har inhyrningarna fått en betalningsfri månad som tack.

Att gnälla på alla inhyrnigar är ruttet :mad: visst finns det rötägg men då ska det vara rejäla övertramp och inte bara att h*n tycker att det är dyrt.
Det kanske var dyrt för just h*n och fick kanske bättre + billigare och då är det dyrt i jämförelse med ditt pris & ställe.

:bow:

allmänt:
Det var ett himla rackande på dom som hyr in sina hästar, i den här tråden. Man måste faktiskt se till de rådande förhållandena, inte bara gapa om att hästägare inte förstår att det kostar att hysa in hästar. Jag själv har alltid betalat det som stallägaren och jag kommit överens om, och jag har då aldrig varit med om att någon har försökt pruta eller liknande.

Vad jag tycker man ska ta hänsyn till när det gäller stallplats är följande:
Vad ingår i skötselväg?
Vad ingår när det gäller foder/strö?
Stallets skick
Hagarnas storlek/skick?
Närheten till city, bussförbindelser mm.

Själv betalar jag 450:- i kallhyra för ett helt okej stall, inget jättemordent men väl underhållet. Vi sköter själva en hel del underhåll samt städar ut ordentligt på sommaren. Ägaren sköter stängsling + grovunderhållet (typ målning av bygnaden, vattenfrågan och sandning och plogning på vintern). Vi har en ridbana i närheten men inget ridhus.

Han tar 150 :- för att fodra och släppa ut vardagsmorgnar. Lunch + kvällsfodring samt skötsel på helgerna delar hästägarna på enl. rullande schema.
Sen har vi möjlighet att köpa hö, halm och spannmål utav ägaren.
Jag brukar landa på ungefär 1000-lappen i månaden. Billigt kanske en del tycker, men då gör jag endå det mesta själv, + att ägaren får lättsålt hö och halm.
Sen måste man självklart ta hänsyn till att stallet ligger ute på landet, 2 mil från stan. Ju närmare stan desto mer trissas priserna upp.

Jag skall betala 1000 kr i månaden för lösdrift till min häst, där ingår hö. Men nu står jag på box och betalar inget för tillfället, känns hemskt att inte få betala för mig. Men i gengäld hjälper jag till så mycket jag bara kan, jag skall självklart betala för spån och kraftfodret hon äter just nu, men har gått från studier till arbete under vintern så det blir det lite knapert i början av året. Jag är en slösa, inte en spara.

Dessutom så har stallägaren samt en annan tjej i stallet tagit hand om min häst i stort sätt hela detta året eftersom jag vart borta i två veckor och nu jobbar väldigt mycket, hinner bara ta mig ut på helgerna. :crazy: Hon som har stallet där jag är "inventarier" är nog den bästa stallägaren jag träffat på, hon ställer alltid upp om man behöver hjälp, oavsett vad det handlar om, stallet är litet och mysigt och ptja, allt finns inom radie på 2 km. tokbra. Enda nackdelen med stallet är busskomunikationen, den är lite utebliven ibland..

Men det är det banne mig värt!

står i kolektivstall och betalar 800kr(kallhyra) i månaden..
då har vi tillgång till jättefina hagar /ljust fint stall /spolspilta/tvätt maskin/torktummlare/finns även en spannmåls kross så vi kan krossa havre mm själva om vi vill det.uppvärm fikarum/omklädningsrum .
Finns även Rakbana.

På gården brevid finns upplyst ridbana.och rundcorall. har även preparerade ridvägar runt om kring.Underbar liten anläggning är det..:love:

Jag står med andra ord för foder själv ,spån mockning mm.Det ingår inte.. sedan delar vi på passen i stallet. ca 6 pass i veckan blir det.

Ägaren sköter stängsling + grovunderhållet (typ målning av bygnaden, vattenfrågan och sandning och plogning på vintern).
det gör stallägaren åt oss oxå.. man känner sig väldigt lyckligt lottad när man kommer till stallet en snöig vinter dag ..och ser att det både är sandat plogat och skottat..bara det är lyxigt tycker jag..:banana:
I bland undrar jag hur våran stallgubbe hinner hålla anläggningen i sådant fint skick som den är i ..då han oxå har ett heltidsjobb..:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 007
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 085
Senast: Cilla
·
Anläggning Vi har 2 lediga boxplatser i vårt stall. Vad som ingår: Halm, Hösilage av god kvalité (fri tillgång dagtid). Samt så mycket som är...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 135
Senast: Miiikaela_
·
Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 153
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar