Rimligt pris på avdankad galoppör?

ylvalill

Trådstartare
Är på jakt efter en ny häst och hittade en annons som jag tyckte lät lite intressant. Trevlig allroundvalack som gjort lite av varje men som inte är någon stjärna på något sätt. Lite gammal kanske i och med att han är 16 år redan men det hade jag väl kanske kunnat ta. Vi lite närmare efterforskning visar det sig dock att hästen är en gammal galoppör som gått lopp redan som 2-åring. Han har dessutom en gammal senskada (fått som unghäst). Skadan ska visserligen enligt ägaren inte påverka honom, men ändå. Säg att man trots allt skulle fastna för denna häst, vad skulle ett rimligt pris då vara tycker ni? (Min känsla är att säljarens utgångspris är lite väl i överkant men jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker.)
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

För mig är en avdankad gallopör på 16 år med senskada inget jag lagt pengar på. hade inte lagt mer än 7-8" på den(om den är bra skolad, i konditionoch fint musklad).
En unghäst direkt från banan och nyligen omskola, kan vara värd mer för mig.

Men skador ska man i regel aldrig köpa på sig, de kommer ändå med tiden.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

För mig är en avdankad gallopör på 16 år med senskada inget jag lagt pengar på. hade inte lagt mer än 7-8" på den(om den är bra skolad, i konditionoch fint musklad).
En unghäst direkt från banan och nyligen omskola, kan vara värd mer för mig.

Men skador ska man i regel aldrig köpa på sig, de kommer ändå med tiden.

Hur kan du döma endast genom det? En senskada från galoppen har obetydlig betydelse för en ridhäst.

Dessutom är ju hästen 16 år och har den hållet så länge så borde det ju inte vara några problem

Kl

Ser inte ett dugg i vad hästen gjort under dessa år. Har den tävlat eller endast gått som sällskap. Har den visat något av senskadan?

För en frisk (vilket den är om senan är utläkt) trevlig ridhäst så tycker jag att runt 20 000kr är rimligt, har den tävlat beror det ju på vilka klasser.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Intressant, tack för svaret! (Tänkte återkomma senare med vad säljaren tänkt sig för pris...)
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Hästen har tävlat en del hoppning på hobbynivå (lätta klasser) och skadan har inte märkts av enligt ägaren. Fullt igång och fint musklad (på bild/film i alla fall, inte sett den live ännu).

Kan hålla med om att om inte skadan märkts av under alla dessa år så borde den ju inte ställa till med något framöver heller, men det måste ju ändå innebära en viss ökad risk, eller?
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Gammal avdankad tidigare skadad häst som inte verkar ha gjort så jättemycket. Max 10 000 kr.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Man kommer aldrig upp i den belastning i vanlig ridning som ett fullblod gör på banan, inte ens i fälttävlan. Vet många fd galoppörer med sena som senare i livet gått svår klass fälttävlan.

Det beror ju helt klart på vilken grad av skada men de brukar plockas av banan även om de bara har en varning, dvs ingen brytning i senan. Och dessa är i princip fullt hela i ligamentet. De allvarligaste brukar de ta bort direkt.

Är hästen 16år och har tävlat lätta klasser och inte skall gå mer eller högre så borde det absolut inte vara några som helst problem.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Gammal avdankad tidigare skadad häst som inte verkar ha gjort så jättemycket. Max 10 000 kr.

Lycka till med att hitta en häst som gått lätta klasser i hoppning för 10 000kr, för mig är lätta klasser från 90cm till 120cm
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Svårt när man inte sett bild eller film men låt säg att den varit ridhäst i ganska många år och funkar bra att ha med både på träning, tävling etc, så kan den kanske vara värd runt 20? i alla fall om den tävlat lite :) Det är ju lite jobb att själv köpa en låt säg 4 åring direkt från banan och skola om den, få den att coola ner, funka på tävling etc.

Funkar den bra idag att ex gå en LC hopp eller dressyr och kan försäkras utan reservationer så tycker jag nog att 20` är ganska billigt.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

hm, jag tänker som så att galoppören likt travaren varit utsatt för mycket hård och slitande träning redan som unga, vilken absolut dock inte behöver innebära nackdelar heller eftersom att många hästar blir mer hållbara av att tränas tidigt!
Men ändå tycker jag att det kan alltid innebära vissa risker och det finns en anledning till att många inte blir vidare gamla. Vet man därmed med sig att hästen varit skadad så drar jag i alla fall öronen liite åt mig och är försiktig/tittar gärna på andra hästar utan skadehistorik för jag vill helst inte ta risken.
Har dem dessutom haft lite skadehistorik med sig och är 16 år så hade jag nog betalat max 10-15 om den inte är rätt så välmeriterad och utbildad senare som ridhäst, då kan jag sträcka mig till 20-30 men då ska det vara en perfekt allround/läromästare på lätt nivå minst och vara tävlingsklar, altså en mycket okomplicerad fritidshäst som passar både hobbyryttaren och den som vill tävla smått.

Anledningen till att priset dras ner för mig är lite precis som för travhästen men galopphästen är värd mer för att den har högre ridbarhet, men fortfarande så är det hästar som inte har så jättestort marknadsvärde.

Och en 16 årig häst blir oftast inte så vidare mer meriterade heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Och sett gör mig så oerhört mörkrädd att fullbloden har så dåligt värde i Sverige, för observera att det är bara här i Sverige som man inte vill betala för fullblodshästar.

Utan fullblodshästar så hade vår svenska avel inte varit ett dugg värt idag.

Toppen i fälttävlanseliten i världen är fullblodshästar vilket väldigt många glömmer bort.

Det är betydligt fler skador på halvblodshästar och de lever kortare än vad fullblod gör. Många fullblod är aktiva högt upp i åldrarna och tex när USA var bäst i världen så red de mestadels på fullblodshästar.

Tycker det är skam att man tar så dåligt tillvara på fullbloden i Sverige!

Och när det gäller hållbarhet så skulle inte ett enda halvblod klara av den belastningen som fullbloden utsätts för och de som klarar sig från banan håller för betydligt mer än vad halvbloden gör.

Ursäkta mig men blir så upprörd när man nedvärderar dem så mycket som folk i Sverige gör, åker du över till England så är det ett helt annat läge där får du betalt för fullbloden precis lika mycket som halvbloden.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Det är skillnad på fullblod och fullblod ;)

I synnerhet vad hästen har haft för användningsområde.

För mig är användningsområde, meriter/prestation/utbildning väldigt viktigt, därefter kommer ras eller individ aspekter. Hästen får ju annars vara vilken ras den vill..är det en "kass" häst så får man ju inte mer betalt för det, så är det.

Nyfiken fråga från mig blir - varför ska alltid halvbloden jämföras?
Idag tycker jag förövrigt att det är mest varmblodshästar som är på tapeten och inte halvblod.
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Tillägg:

Jag personligen tycker det är konstigt att man alltid jämför med halvblod av den anledningen att det är en hästtyp likväl som varm, full eller kallblod..man preciserar inte utan det kan då för mig vara nästintill vad som helst man jämför mot och blir därmed väldigt svårbedömt i fråga.
Jag får så svårt att riktigt förstå vad som menas eftersom att det inte är raser i sig utan typer.

I detta fallet är det mer preciserat "en galoppör", ett fullblod behöver nödvändigtvis inte vara en galopphäst.

Likväl som att varmblodet inte måste vara en travhäst.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Och sett gör mig så oerhört mörkrädd att fullbloden har så dåligt värde i Sverige, för observera att det är bara här i Sverige som man inte vill betala för fullblodshästar.

Utan fullblodshästar så hade vår svenska avel inte varit ett dugg värt idag.

Toppen i fälttävlanseliten i världen är fullblodshästar vilket väldigt många glömmer bort.

Det är betydligt fler skador på halvblodshästar och de lever kortare än vad fullblod gör. Många fullblod är aktiva högt upp i åldrarna och tex när USA var bäst i världen så red de mestadels på fullblodshästar.

Tycker det är skam att man tar så dåligt tillvara på fullbloden i Sverige!

Och när det gäller hållbarhet så skulle inte ett enda halvblod klara av den belastningen som fullbloden utsätts för och de som klarar sig från banan håller för betydligt mer än vad halvbloden gör.

Ursäkta mig men blir så upprörd när man nedvärderar dem så mycket som folk i Sverige gör, åker du över till England så är det ett helt annat läge där får du betalt för fullbloden precis lika mycket som halvbloden.

fast svaret på det är ju att det är så otroligt dåligt utbildade ryttare/hästkunnigt folk allmänt, som köper fullbloden när de säljs som ridhästar till större part. så problemet har skapats pga marknaden som köper, inte hästarna i sig. Folk köper för att priset ligger lågt, och har sen inte en susning om vad det innebär att både utbilda en fd löphäst till ridhäst, och heller inte vad en sån häst kräver i fråga om skötsel/underhåll vård osv. Därför har fullbloden gått ner i pris i sverige och fått lika dåligt värde i flera fall även om de ligger snäppet över travarna pga ridbarhet och att ändå NÅGRA andra än rena amatörer, köper och förstår hur man utbildar och förvaltar dem osv. Man kan ju kort summera det jag avser med detta med att säga att ngn hobbymänniska köper ett levande 600 kilos djur som är som en ferrari i energi i både kropp och skalle och behov av stimulans, arbete, konsekvens osv, utan att öht ha förstått detta, i deras värld har de köpt en vanlig Volvo V70 och det blir galet fel. om vi ska jämföra med levande saker istället för döda ting så kan jag likagärna likna det vid att ngn som bor i lägenhet och jobbar heltid aldrig haft hund tidigare, köper en bordercollie, och tror att det är samma som att ha en labrador. osv osv.

KL
i övrigt, bortsett från att ovan är sant vet jag inte hur vissa läser respektive än mindre förstår jag TS rubrik utifrån det? avdankad galoppör? jag läste TS inlägg bortsett från rubriken, som att hästen hade en senskada då den såldes av banan som tvååring. en sån "senskada" kan ha varit en blödning i senan det vet vi ju inget om men eftersom den tydligen sen hållt i 14 år och ridits på ett sätt och en nivå som attraherar köparen osv, så vet jag inte vart man får "avdankad galoppör" ifrån i sig.... men tolkar det iof som att svaren bottnar i precis det jag skrev ovan, folk är inte insatta i fullblod som ridhästar och vad det innebär helt enkelt , så svaren blir därefter och de kommer ju dessutom av de anledningar jag redovisat.
lite lustigt blir det att folk dock gladeligen köper övertränade halvblodsunghästar som hetsats igenom inridningen, samt halvblod som ofta gåttt med flera kotledsinflammationer osv om man tittar på resumen, men det i sig är inget man backar för på samma sätt alls....
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Runt 20000kr tycker jag är ett rimligt pris för hästen.
Har han hållt såhär länge så lär han hålla för dig också.

Jag hade köpt om jag tyckte hästen var rätt.
Folk är så himla övernojliga med det mesta, helst ska hästen kunna allt, vara i perfekt ålder och aldrig bli äldre, de får aldrig ens ha vrickat sig för då är den inte värd någonting O_o

Själv köpte jag ett halt fullblod för 30´...
Å jag ångrar inte mitt köp en sekund :)
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

fast din är ingen häst som löpt, den har varit ridhäst och hållbar, och den hade tävlingsmeriter en hel del som ridhäst.

Jag redigerade mitt eget inlägg med lite förtydliganden och nyanser osv medans du skrev, (dock har du ju svarat helt oeberoende av mitt inlägg men eftersom jag ältat på med ett långt inlägg till de som läser tråden i allmänhet så vill jag ändå inflika den kommentaren, inte till dig men allmänt i tråden.)

Det finns stor relevans i skillnaden fullblod av banan med skadehistorik därifrån och resten, i fråga om vad som är ett "avdankat fullblod" och det du redovisar i sammanhanget så jag anser det har relevans i tråden.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Hästen har tävlat en del hoppning på hobbynivå (lätta klasser) och skadan har inte märkts av enligt ägaren. Fullt igång och fint musklad (på bild/film i alla fall, inte sett den live ännu).

Kan hålla med om att om inte skadan märkts av under alla dessa år så borde den ju inte ställa till med något framöver heller, men det måste ju ändå innebära en viss ökad risk, eller?

Avdankad är ju inte ett så bra ord tycker jag. En senskada som ung på banan har ingen som helst betydelse för ridkarriären. Om det är den enda skadan den haft så kan du räkna med att den stärkts av sin träning på banan och sen fungerat utmärkt som ridhäst.

Det jag hade velat kolla är hur galoppkarriären sett ut, vilket är plättlätt att göra om man har namnet och den är svenskreggad.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Min har visst gått löp som 2 och 3 åring, dock gjorde hon inge vidare ifrån sig.
Om hon skadade sig där vet jag dock inte. Men hon har ett riktigt fult ärr på ett bakben som kanske kommer från den tiden..
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Köpte med gammal löphäst för det priset, som inte hade gjort ett skit dessutom.
Tränar på MVS nivå, går dock ej att lasta så endast startat LA.

Ett bra fullblod är LÄTT värt de pengarna, även om det inte är utbildat. Om inte annat kan det som sto ha högt avelsvärde
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 787
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 919
Senast: Gunnar
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 322
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp