Rimligt pris för avelssto?

verandapanda

Trådstartare
Undrar vad ni tycker är ett rimligt pris för ett avelssto?

Har nämligen hittat ett sto som jag gärna vill ha men tycker priset är orimligt. Stoet ifråga är 12 år, har bra stam och egna meriter upp till 1,30. Hon går med föl vid sidan nu men är inte dräktig till nästa år. Egentligen säljs hon inte uttryckligen som avelssto men jag anser att det är vad hon är. Kanske kan hon ridas och tävlas men med de senaste ryttarna har hon i alla fall inte velat hoppa utan ofta vägrat ut sig så att ha henne till tävling känns högst osäkert.

Vad anser ni vara ett rimligt pris på detta sto?
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Och du är säker på att det inte är så att hon stannat pga någon skada som sedan upptäckts och behandlats och det är därför hon fått ett sabbatsår med föl ? Att en häst stannar ut sig behöver ju inte heller bero på hästen utan kan lika gärna bero på ryttaren.
Hästen har ju fungerat på tävling tidigare och lär ju dessutom ha fungerat bra i ridning och träning även under den period den stannade på tävling annars hade den ju aldrig startat.
Med andra ord troligen en fullt fungerande ridhäst så den lär ju aldrig säljas för bara avelsvärdet utan för normalt ridhästvärde eller tom tävlingshäst beroende på orsaken till att den inte fungerat på tävling i slutet.
Så det är bara att kika på andra motsvarande ridhästar vad de ligger på lägg där till att stoet har ett avelsvärde utöver ridhästvärde iom bra stam uppenbart fertil och att hon har meriter.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Är säker på att hon inte har varit skadat. Det är en rätt så svår häst och ägaren säger själv att hon inte ska säljas som renodlad tävlingshäst eftersom hon verkar tro att hästen kanske har blivit slutkörd. Hon säger sig dessutom vara väldigt noga med var hästen hamnar då vem som helst inte kommer att klara av henne. Kan du ge ett bud på ett rimligt pris?
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Med andra ord en häst som nuvarande ägare inte har klarat av därav att det inte fungerat på tävling, säkerligen inte slutkörd utan behöver bara en bättre pilot än nuvarande. Helt omöjligt att säga ett pris utan att ha sett hästen eller ha en aning om hur duktig ryttare den haft som anser den svår.
Brukar vara ett bra läge dock att göra fynd när nuvarande ryttare inte klarar sin häst, de flesta vill inte inse att de är de själva som inte klarar av det utan det är alltid hästen som är svår när det inte fungerar oavsett hur den är.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Det är ju egentligen oväsentligt vad marknaden är berred att betala, om säljaren hellre har kvar stoet än tar det priset. Du kan alltid lägga ett bud som du tycker är rimligt, men sen väljer ju dom hur viktigt dom tycker att det är att få sålt.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Det du säger stämmer helt och hållet men jag har haft lite koll på denna hästen och mer än en erkänt duktig ryttare har gett upp. Så jag tror inte det är så lätt att få henne tillbaka till tävlingsform även om jag så klart vill tro att jag själv hade varit precis rätt person... Som du också säger så brukar man ju kunna göra klipp när det gäller lite svårare hästar som det har blivit problem med, vet tex en som var till salu nyligen för bara ngr tusen mer men som var 7 år och faktiskt tävlade framgångsrikt med den nuvarande ryttaren. Känns svårt det här, vill ju inte verka oförskämd heller och ge ett skambud...
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Se det ur deras synvinkel då, de har en häst som kan tävla men (om allt stämmer) inte vill. Det kan ändras med ny ryttare. Ska de sälja en lovande häst som är svår för enbart avelsvärdet? Om det var din häst som du kände att du inte klarade av, vad hade du velat ha för den?
Den kanske kommer kunna tävlas framgångsrikt igen, trevlig (?) som ridhäst, skadefri, bra stam och bevisat fertil?

Om jag inte ville verka oförskämd med budgivning hade jag tänkt så iaf, och sen gett ett bud runt den siffra jag själv hade velat ha för en liknande häst med de förutsättningarna. ;)
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

1. Hästen är svårriden.
2. Den har inga vidare resultat senaste åren.
3. Den har gått med föl och är inte igångsatt.
4. Ägaren verkar prioritera hemmet högst?

Jag tycker att det verkar som ett guldläge för att köra ett kap för dig, om du känner till häst och ägare samt tror att du kommer att kunna rida den. Lägg ett bud, kolla vad likvärdiga hästar ligger på och se om det blir rimligt (men svårridna hästar är billigare). Om ägaren tycker det är skambud men ändå gillar dig som person så kan ni säkert mötas nånstans på mitten.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Men jag tänker som så att hästen säljs i befintligt skick, dvs ej igångsatt och med en historia som tyder på att den inte kommer att bli ngn super tävlingshäst. Man kan väl inte ta mer betalt för framtida prestationer, i vart fall inte på en 12årig häst för då tycker jag iaf att hästen har passerat stadiet där den kan anses lovande.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Precis så har jag resonerat men min fråga är då vad som kan anses vara ett rimligt bud? Jag känner mig inte direkt objektiv och tycker att det är svårt att hitta exempel på priser.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Jag ser det istället på det sättet att det är en svår häst som inte ens "duktiga" ryttare kan få till att fungera. Den har inte kommit högre än 130 i tävling och jag vet inte stammen och storleken. Så jag är mer frågande om den ens ska vara i avel? I min värld bör därför priset på vara efter hur den är som vanlig ridhäst d v s kan en vanlig ryttare rida och hantera den (utom tävling) eller inte? Inte som avelssto eller tävlingshäst.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Förstår hur du tänker. Nu är ju temperament inte det första jag ser till när jag avlar vilket kanske är dumt av mig. Jag tycker iaf att den har i aveln att göra fast alla håller nog inte med... Däremot så har du också en poäng i att den endast har gått 1,30 vilket även om det är meriterande fortfarande är en höjd som rätt så många hästar tävlar på. Om den är ngt att ha som ridhäst för en ryttare som inte är tävlingsintresserad är jag tveksam till. Kräver ju trots allt en ryttare som tycker om och klarar av lite svårare och känsliga hästar med humör och då tänker jag att de flesta sådana ryttare vill tävla..?
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

absolut, dagens skick och historia får du självklart ta med i beräkning. Tänkte bara att om du sätter dig i nuvarande ägares skor kanske det är lättare att känna vad de skulle se som skambud eller ej. ;)

Sen tror jag nog det finns en del ryttare som gillar lite svårare hästar men inte gillar att tävla också, har träffat några stycken under min tid iaf. Inte för att jag vet om det egentligen hör till saken. :)

Själv köpte jag ett sto på 15 år, väldigt fin stam, men väldigt svårriden och hade bara hobbyridits till och från under ett par år, hade dessutom stått hela sommaren och var inte konstaterat fertil på ålderns höst (hade fått föl 5 och 6 år tidigare). Inga skador som dåvarande ägare kände till.
30k gav jag för henne, och ser det än idag som ett kap trots att hon inte höll för att träna och tävla på någon högre nivå visade det sig.
De kan ju heller inte sälja hästen för mer än någon är beredd att betala heller, och marknaden är ju inte överdrivet bra för tillfället. :)
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Hade jag varit i ägarens situation så hade jag troligen aldrig valt att sälja. Eftersom hästen är värd så pass lite hade jag valt att behålla. Har faktiskt redan en liknande häst, sto med bra stam som har tävlat 1,30 men som är svår och nu dessutom har fått vila ett tag. Henne valde jag att betäcka i år för jag tycker inte det är värt och sälja samt att jag inte vågar för tänk om det går helt fel med de nya ägarna... Men dessa har ju trots allt valt att sätta ut annons.

30tusen tycker jag är i överkant men iaf inte helt orimligt. Är ju som du säger inte så bra marknad nu så priserna är lägre än tidigare.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Med andra ord en häst som nuvarande ägare inte har klarat av därav att det inte fungerat på tävling, säkerligen inte slutkörd utan behöver bara en bättre pilot än nuvarande. Helt omöjligt att säga ett pris utan att ha sett hästen eller ha en aning om hur duktig ryttare den haft som anser den svår.
Brukar vara ett bra läge dock att göra fynd när nuvarande ryttare inte klarar sin häst, de flesta vill inte inse att de är de själva som inte klarar av det utan det är alltid hästen som är svår när det inte fungerar oavsett hur den är.


Fast det där vet jag inte.. det beror ju iof på vad som hänt på tävlingsbanan.. men alla verkar ju ha en tendens att tro att dom kan göra det så bättre än föregående ryttare det är väl därför det är så många reklamationer idag.. just för att det inte är så enkelt som många verkar tro...

Jag skulle passa mig för sådana hästar iallafall...
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

jag gav 30 tusen för mitt sto dräktigt och alla avgifter betalda på fölet,hon är bara till avel:) tyckte jag var bra pris
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

20.000:- tycker väl jag är rimligt utan att veta stam osv. Hon har ju trots allt merit upp till 1.30. Vill du verkligen ha henne så är väl inte 30' heller helt orimligt om hon är välstammad.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Tackar för ex på pris. 20-30tusen känner jag kanske är ungefär nivån. Under 20 så är det ett kap och vid 30 börjar det bli lite i överkant. Problemet är bara att det är långt under det begärda priset...
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Jag köpte min med tanke på att tävla henne 2-3 säsonger innan jag provade avla, hon hade gått 120 innan, och det var det jag fick upp henne på innan hon blev halt. Provade en gång till och samma visa, då var hon 17 år (tog ett halvår att rida i ordning henne och hade köpt henne på hösten). 18 år betäcktes hon och står nu med ett föl.
Hon håller utmärkt som hobbyhäst än idag, och hade jag vetat vad hon skulle ge mig hade jag gladeligen betalat mer för henne. Det är den bästa häst jag någonsin haft, trots skadorna.

TS, du kan ju säga vad du tycker, att hästen i dagens läge för dig inte är intressant för det begärda priset, men att runt 20k skulle kännas rimligt. Då har ni lite plats för att diskutera och förhandla om de kan tänka sig gå ner i pris, och ni kanske hamnar på runt 25? Gissningsvis utan att veta mer hade jag om jag hade pengarna kunnat ge max 35-40 för ett sånt sto, förutsatt att jag gillade hästen och såg kvaliteter värda att chansa för. Efter grundlig besiktning osv. Fast jag är en sån som gillar utmaningar... Men har många duktiga redan försökt kan det vara så att man helt enkelt inte får ordning på henne, och då är 20 mer rimligt i mina öron också.
Tänk på att ägarna mycket väl kan ha satt ett högre pris medvetet för att få så mycket som möjligt, men räknar med att de kommer behöva ha prutmån. Är de dessutom noga med hemmet brukar det vara en indikation på att de kan tänkas gå ner i pris.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Någon smart människa sa att om du inte kan tänka dig en kopia på ditt sto ska du inte avla på henne.

För mig låter 1,30 merit alldeles för lite för att man ska stå ut med "svår häst". Hade hon gått 1,50 så kan vi börja snacka. Förmodligen är hon för svår för amatörryttare och för dålig kapacitet för mer än 1,30?

Hade personligen inte köpt henne alls så länge hon inte visat bländande kapacitet vid t.ex. löshoppning.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 400
Senast: caballus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 000
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 522
Senast: Narcissa
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 623
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp