Rimligt pris för avelssto?

Sv: Rimligt pris för avelssto?

Fast det där vet jag inte.. det beror ju iof på vad som hänt på tävlingsbanan.. men alla verkar ju ha en tendens att tro att dom kan göra det så bättre än föregående ryttare det är väl därför det är så många reklamationer idag.. just för att det inte är så enkelt som många verkar tro...

Jag skulle passa mig för sådana hästar iallafall...

Nu handlade det förstås om en häst som tidigare fungerat utan problem på tävlingsbanan och gått 130 med tidigare ägare, med nuvarande ryttare som tycker hästen är svår stannar den, så var i ekvationen tror du problemet ligger (när vi även vet att den inte var skadad).
Jo en ryttare som köpt en för svår häst, och så länge vi inte ens vet ryttarens nivå går det inte ens att avgöra om det verkligen handlar om en svår häst för majoriteten ryttare eller inte.

Det kan räcka med kombinationen sto med lite skinn på näsan tillsammans med ryttare som saknar det. Och vips har du en sk svår häst.
Har suttit på mängder hästar genom åren som varit sk svåra hästar som det inte varit det minsta svåra utan helt normala vissa tom löjligt lätta.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

20-30 för ett 12 årigt halvblod som är fullt frisk utbildad msv och som troligen fungerar utmärkt på tävlingsbanan med rätt ryttare men i alla fall som rid/träningskompis med bra stam. Det är ett väldigt underpris.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Undrar vad ni tycker är ett rimligt pris för ett avelssto?

Har nämligen hittat ett sto som jag gärna vill ha men tycker priset är orimligt. Stoet ifråga är 12 år, har bra stam och egna meriter upp till 1,30. Hon går med föl vid sidan nu men är inte dräktig till nästa år. Egentligen säljs hon inte uttryckligen som avelssto men jag anser att det är vad hon är. Kanske kan hon ridas och tävlas men med de senaste ryttarna har hon i alla fall inte velat hoppa utan ofta vägrat ut sig så att ha henne till tävling känns högst osäkert.

Vad anser ni vara ett rimligt pris på detta sto?

Det du säger stämmer helt och hållet men jag har haft lite koll på denna hästen och mer än en erkänt duktig ryttare har gett upp. Så jag tror inte det är så lätt att få henne tillbaka till tävlingsform även om jag så klart vill tro att jag själv hade varit precis rätt person... Som du också säger så brukar man ju kunna göra klipp när det gäller lite svårare hästar som det har blivit problem med, vet tex en som var till salu nyligen för bara ngr tusen mer men som var 7 år och faktiskt tävlade framgångsrikt med den nuvarande ryttaren. Känns svårt det här, vill ju inte verka oförskämd heller och ge ett skambud...

Nu handlade det förstås om en häst som tidigare fungerat utan problem på tävlingsbanan och gått 130 med tidigare ägare, med nuvarande ryttare som tycker hästen är svår stannar den, så var i ekvationen tror du problemet ligger (när vi även vet att den inte var skadad).
Jo en ryttare som köpt en för svår häst, och så länge vi inte ens vet ryttarens nivå går det inte ens att avgöra om det verkligen handlar om en svår häst för majoriteten ryttare eller inte.


Fast det är ju inte bara en ryttare utan flera vad jag kan läsa mig till och mer än en erkänt duktig ryttare har gett upp. Jag vet inte vad TS menar med erkänt duktig ryttare men för mig är det inte majoriteten iallafall.

En gång i tiden för längesedan (?) har den funkat på tävlingsbanan men tydligen inte sen..

Så nä.. jag hade inte köpt och trott att jag skulle kunna göra det bättre iallafall när det gäller hästar som inte vill .. jag vet inte heller TS kunskapsnivå men överlag brukar folk tro att dom alltid kan göra saker bättre än tidigare ryttare. Visst händer det, men oftast inte. Det brukar visa sig förr eller senare på ett eller annat sätt iallafall.

Vill man ha en häst att tävla på så hade inte jag chansat på en sådan häst. För jag fattade det som att TS inte ville avla utan tävla?
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Nej det handlade inte om att TS ville tävla utan TS ville köpa denna häst för betydligt lägre pris än vad den var utannonserad för, för att ha den till avel. Ägaren har den på annons för att sälja den som ridhäst till ett mkt högre pris än vad TS vill ge för ett avelssto.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Fast som ridhäst endast spelar ju stammen ingen roll så det borde inte öka dens värde som ridhäst att stammen är bra. Och det är med flera ryttare den har stannat, nuvarande ägare köpte den med vetskapen om att den kanske inte blev ngn bra tävlingshäst igen.

Tycker du verkligen det är ett underpris? Så pass dålig som marknaden är idag så är jag tveksam till det... Ok om den sätts igång och får ngr nya tävlingsresultat då ökar självklart priset ganska mycket men som den står nu tycker jag att det är ett avelssto.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Som hopphäst är den ju inte värd så mkt .. sen att den har tävlat hjälper ju inte så mkt för någon som vill tävla nu.. om hästen inte vill så det kan man ju inte ta betalt för?

Då får man om man vill ha ut pengar..skola om den till dressyrhäst och få lite placeringar i MsvB

Eller så säljer man den som skogsmulle eller avelssto för en billig peng som du var inne på..
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

20.000:- tycker väl jag är rimligt utan att veta stam osv. Hon har ju trots allt merit upp till 1.30. Vill du verkligen ha henne så är väl inte 30' heller helt orimligt om hon är välstammad.

+ KL

Hoppsan ... Vilka priser ni vill ha för era hästar... (eller inte)

Som säljare skulle jag inte sälja ett 12 årigt sto med meriter i 130 för under 80 000 kr, förvisso skulle jag självklart sätta igång märren... Så folk kan provrida och även hoppa den. Herregud klart man vill ha betalt för hästen... Det är ju bara 12 ... I dens bästa ålder...

20-30 000 säljer jag mina "ök" för ... Hästar som inte gjort ett smack, "skogsmulle hästar"...

Att flera "duktiga" (ej namngivna) ryttare "gett upp" på hästen säger mej INGENTING.

Till TS

Nu vet jag inte vad hästen ligger ute för ... Men om vi säger att den är ute för ca 60-80 000 kr (den va ju inte igång) så skulle jag som ägare bli inte sur men "sur" för att nån sitter å "snackar skit" om min häst på ett forum å menar på att 25 000 är ett vettigt pris för den.. Hade jag fått reda på det hade du aldrig fått köpa min häst ! Hade då hellre lämnat ifrån mej den till ett försäljningstall och skrattat åt dej när jag fick de pengar som den då blir värd i tävlingsbart skick igen... Även om det självklart är så att du har all din rätt att tycka att DU bara tycker att gästen är värd 25 000..
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Naturligtvis vill säljaren få ut så mkt pengar som möjligt för hästen... men då får den ju ut och tävla och få resultat, svårare än så är det ju inte, eller hur?

Varför säljaren inte väljer det alternativet kan vi ju bara spekulera om..
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Som hopphäst är den ju inte värd så mkt .. sen att den har tävlat hjälper ju inte så mkt för någon som vill tävla nu.. om hästen inte vill så det kan man ju inte ta betalt för?

Eller så säljer man den som skogsmulle eller avelssto för en billig peng som du var inne på..

Håller med - tävlingshäst för tävlingshästpengar och avelssto för avelsstopengar. Tidigare meriter är ju positivt i avelssammanhang men 1,30 är ändå inte jättehögt. Att köpa avelssto för 80.000:- ger ju otroligt dyra föl om inte annat.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Då måste jag säga att du är onödigt lättstött. För att jag skulle ha snackat skit tycker jag är skitsnack Dels har jag inte gett ut ngn information som gör att hästen el ägaren kan kännas igen för det hade självklart inte varit ok. Dels har jag bara belyst fakta som kan förklara varför jag menar att hästen främst är aktuell till avel och då undrat vad som kan anses vara en rimlig prissättning. Finns så klart många positiva egenskaper som gör att jag tycker hon hade varit aktuell att avla på men det hörde inte riktigt hit.

Som jag har skrivit tidigare blir priset självklart ett annat om hästen kommer ut och visar ngr resultat. Men det är ju isf ägarens val när denne vill sälja. Sen så är min uppfattning att det inte behöver vara så lätt att bara skicka till försäljning och tro att man ska tjäna tiotalstusen på det... Dessutom tycker inte jag att en 12åring utan vettiga tävlingsresultat på flera år kan sägas vara i sina bästa år. En tävlande häst i samma ålder med de meriterna hade varit en fantastisk läromästare men nu är ju denna situationen lite annorlunda!
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Jag håller med corzette. Du snackar ner hästen o jag skulle aldrig sälja till någon som gör så. Tycker det är ganska vanligt att en viss kategori av "köpare" försöker bädda för prutning genom att först snacka ner hästen. Skulle nån spekulant säga så som du skrivit här när de tittar på häst hos mig så skulle jag fråga: Men om min häst är så dålig, varför vill du köpa den?

Du är dessutom helt ologisk när du resonerar: om du ska köpa den som ridhäst så är stammen ointressant o då tänker du inte betala för den o ska du ha den till avel så tänker du i te betala för att den går att rida o ev tävla. Hästen har de facto (enligt dig själv) både en bra stam och tidigare tävlingsmeriter i medelsvår. Betala för det eller stick o brinn skulle jag tänka som säljare om du kom och började svamla som du gjort i denna tråden.

Om det nu finns så många likvärdiga eller bättre hästar till salu som är så mkt billigare, köp en av dem då istället för att snacka ner den här hästen. Hur svårt kan det vara liksom?
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Fast det är ju inte bara en ryttare utan flera vad jag kan läsa mig till och mer än en erkänt duktig ryttare har gett upp. Jag vet inte vad TS menar med erkänt duktig ryttare men för mig är det inte majoriteten iallafall.


Om flera erkänt duktiga ryttare har gett upp så undrar jag TS precis som Masse om man ska avla på hästen.

Om du inte avlar på temperamentet/ridbarheten vad ska du då annars avla på? Att man chansar med svåra hästar kan jag mer förstå om de själva gått svår klass alt lämnat svårklass avkommor.
.
Spelar ingen roll hur högt/snygg eller välstammad en häst är om ingen kan rida den sen.

På detta sto är det eventuellt antingen dålig ridbarhet eller mer troligt en skada/ngt som gör ont som ni inte hittat ännu.

Prismässigt så säger jag också max 20-30 tusen
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Men hela min poäng har ju varit att jag ska ha den till avel och jag har försökt förklara varför jag inte tycker den kan säljas till ett högre pris som ridhäst el tävlingshäst. Säger absolut inte att det är omöjligt att hästen skulle kunna bli en tävlingshäst igen men den är det i min mening inte i nuläget. Och en 12åring, särskilt med den historiken, tycker jag ska vara prissatt efter skicket i dagsläget och inte efter hur den kanske är om ett år. Med en unghäst exempelvis hade jag resonerat lite annorlunda för där ligger det liksom i själva grejen att man köper ett lovande prospekt.

Sen så hävdar jag bestämt att man måste få göra en egen värdering av vad hästen är värd, vilket jag i denna tråd har velat ha hjälp med för att kunna få lite andra åsikter än mina egna. Och att lämna ett noga övervägt bud tycker jag inte en säljare borde bli upprörd över, det är bara att tacka nej! Självklart hade jag med en säljare inte haft samma diskussion som i denna tråden och radat upp alla orsaker till mitt bud på samma sätt men detta är ju ett lite annat läge...

Hursomhelst så verkar allt ha löst sig nu. Vi har kommit överens om ett pris som känns ok för oss båda. Så nu är det bara att hoppas att allt går i lås!
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Jag sa mitt pris utifrån att hästen säljs som just avelssto och inte tävlingshäst. Å andra sidan hade jag inte själv betalat mer än 40' (om ens det) för hästen om den såldes som "tävlingshäst". Den är inte igång och den har inte fungerat på tävlingsbanan heller och är heller inte lättriden som jag förstår det. Vem skulle betala 60-80.000' för det undrar jag? För dom pengarna får man en inriden, startad och okomplicerad 4-5 åring som är fräsch och fungerar.

Diskussionen om huruvida stoet ens borde vara i avel är också relevant egentligen, men jag har inte tagit den i beaktande i "min prissättning". Tycker heller inte att det är att racka ner på hästen osv, det är en rätt intressant frågeställning kring vad ett ev avelssto är värd på marknaden.
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Förstår definitivt att du resonerar så men jag tycker detta stoet har många positiva egenskaper som väger upp att hennes ridbarhet inte är perfekt. Sen så hade jag säkert tänkt mig för lite mer om det var en helt galen häst men i detta fallet tror jag inte hon har varit omöjlig ifrån början utan ngt har gått snett. Säkerligen är det en häst som har lättare att sätta sig på tvären än de flesta men det tycker inte jag gör ngt, ryttaren har ju ett ansvar att rida ordentligt och alltför förlåtande hästar är inte alltid att föredra!
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

Men hela min poäng har ju varit att jag ska ha den till avel och jag har försökt förklara varför jag inte tycker den kan säljas till ett högre pris som ridhäst el tävlingshäst.

Bara för att du ska ha hästen till avel betyder ju faktiskt inte att den säljs som avelssto. Uppenbarligen tycker säljaren att stoet ska säljas som ridhäst - vilket genererar ett annat pris. Om det sedan inte är igång för tillfället eller inte är en annan diskussion.

Ett föl gör inte ett sto per automatik till avelssto...

/Lizzie
 
Sv: Rimligt pris för avelssto?

kl

Nu har det löst sig för ts. Jag tänkte bara tillföra till debatten att vissa avelsston kostar bra mycket mer än ridhästar, en bekant köpte t ex för ett par år sedan ett avelssto för 60.000 kr, en skada satte stopp för mer ridning, men hennes stamtavla och tidigare meriter i avelsboxen gjorde att hon var värd de pengarna ändå tyckte köparen ( och jag håller med). Värdet på hästen är det en köpare kan tänkas betala, oavsett användningsområde.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 400
Senast: caballus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 000
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 522
Senast: Narcissa
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 623
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp