rimligt att betala för ett hel stall

L

lillfina

tänkte ev hyra ett stall med 6 boxar,2,5 ha mark(jag vet det e lite)för att själv komma billigt undan med mina 2 hästar!!
Det blir förmodligen jag som får sitta o åka och sköta hela stället då ägaren ej är häst van!
Tänkte hyra ut rest av boxarna
Är 5000 rimmligt för ett sånt ställe,inge topp ställe direkt vad jag kommer ihåg
Vad ska man ta för box hyra med all ink så att säga:confused:

Sv: rimligt att betala för ett hel stall

jag hyr ett stall med sju boxplatser (dock har jag bara tillgång till fem enligt kontrakt) och ganska mycket mark, kanske tre hektar eller något sånt och jag betalar 1800kr/månad för det så jag tycker personligen att 5000kr låter mycket!
självklart varierar priserna i landet och så men det är ju ändå mer än dubbelt så mycket.

Senast ändrad av en moderator:

TACK för svar,bra att ha lite att lägga fram när man snackar pris;)

Jag hyr ett nybyggt stall med 4 boxar,eller 5 om man räknar med foderboxen (går o ha en shettis där utan problem),tillhörande ca 10ha mark, dessutom får jag använda gamla stalldelen oxå med 3 ardenner spiltor. För detta betalar jag 2500kr inkl el. Sköter allt själv.

Jag hyr ett nybyggt stall med 4 boxar,eller 5 om man räknar med foderboxen (går o ha en shettis där utan problem),tillhörande ca 10ha mark, dessutom får jag använda gamla stalldelen oxå med 3 ardenner spiltor. För detta betalar jag 2500kr inkl el. Sköter allt själv.

Hej!
Jag tycker att detta verkar jättebilligt! Är det fler hästar där som du också sköter om och hur många har du själv?

Har du fler själv så är det ju billigt, men har du bara 1 häst så kan det ju både bli lite ensamt och dyrt!

Själv har jag en egen gård där vi nu ska bygga ett nytt stall med 5 boxar, vi har 3 ardenner.

Ha det gott och lycka till!
ps...........vad har du för hästras förresten?:rofl:

Tycker oxå 5000:- låter mycket.
Finns det tillgång till paddock, är hagarna i bra skick?
Skulle kunna tänka mig att betala ca 2000- 2500:- beroende på.
För att veta vad en stallplats ska kosta "all incl" så får du nog sätta dig och räkna på vad foder, strö, hyran för stallet, el, din egen tid osv kommer att kosta. Var inte för billig bara...
Det är mycket arbete och tar tid att ha ett inackorderings- stall.
Var kräsen när du söker hyresgäster....

/J.

ingen ridbana o hagarna är väl,jovars men som sagt bara på 2,5 ha
dom som hyr ut stallet har ingen häst kunskap alls och kanske bara har slagit till me nått pris vad vet jag,tyckte också det lät dyrt när han sa 5000,det är ju liksom över 800 kall hyra och HÄR är det jäkla dyrt kan jag säga
Tack för svar:)

Jag tycker att de inte skall kosta något mot att man renoverar lite å fixar hagar.
De enda man ska betala är elen tycker jag.

För ska jag betala för att hyra ett stall ska det ingå skötsel av hagar, måleri upprustning av stall osv.
Ska jag sköta allt själv. Gräsklippning ogräsrensning utanför stall.
Målning i stallet 1 gång om året och aknske utanpå ladan.
Sen kanske bygga boxar och dra hagar så vill jag inte sitta och betala när jag har fixat så mkt så gårdens värde ökat en hel del!

Jag betalade 300 per häst då ingick el, skötsel av stall och bygge av boxar målning gräsklippning mm.

Utgå från kallhyrorna i området, där stallen har ungefär samma möjligheter som ert.
Dvs. ungefär lika mkt hagmark/box, ev ridbana om ni har det, spolspilta etc..

Räkna med kallhyran/box x antal boxar, som hyra för hela stallet. Minus några hundra per box ev. Säg att kallhyrorna för en likvärdiga box/anläggning ligger på ca 1000kr/box, då skulle jag kunna tänka mig att du skulle kunna få betala kanske 800:-/box. Räkna dessa ggr 6 = 4700:- för hela stallet. Tänk på att i en kallhyra ingår ju även underhåll och om du ska sköta underhållet av hagar etc så bör du inte behöva betala full kallhyra/box. I en kallhyra ingår ju även el/vatten etc. ofta (vatten och el ingår ju i hyran när du stallar upp en häst utan att det läggs på extra för det). Kallhyran är ju själva uppstallningsplatsen med div. tillgångar, men utan foder, tjänster och liknande.

Jag skulle dock aldrig hyra ett stall med så lite mark. Nu är jag iof mest intresserad av att driva lösdrift men inte ens om jag skulle ha installade hästar hade jag tagit ett stall med så lite mark. 2,5 hektar är för mig tillräckligt för kanske 3 hästar, som är installade nattetid. Men det är en smaksak.

Jag bor mellan Sthlm o Uppsala, så jag utgår ju från priserna härute.

Senast ändrad:

ingen ridbana o hagarna är väl,jovars men som sagt bara på 2,5 ha
dom som hyr ut stallet har ingen häst kunskap alls och kanske bara har slagit till me nått pris vad vet jag,tyckte också det lät dyrt när han sa 5000,det är ju liksom över 800 kall hyra och HÄR är det jäkla dyrt kan jag säga
Tack för svar:)

Tanken som bara slog mig när jag läste det här:

VILL dom hyra ut stallet?
Det kanske var därför han drog i med 5000?
För att slippa....;)

/J.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar