rimliga stallhyror!?

mikaelizh

Trådstartare
Jag är ny på det här, så om det är rätt tråd eller inte vet jag inte.. men jag ger det ett försök! :)

Skulle ni tycka det var rimligt med ett pris på 1900;-/mån vinter halvåret då enbart boxplats(i minsta laget till min häst) och fri tillgång till hösilage ingår?!

Kallhyran är på 900kr/mån - stallet saknar uppvärmd sadelkammare, ordentliga spolmöjligheter, paddock/ridhus, hagkompisar får min häst inte heller då ägaren är rädd att h*n hästar ska skada sig och får bara gå med varandra. Det är mer än 3km till närmast busshållplats, minst ett åtagande varje dag och då även helger. :mad:

Jag tycker inte detta är okej, finns det någon som gör det??? Jag vet inte hur jag ska ta upp detta med stallägaren, utan att det ska bli tjaffs. TIPS MOTTAGES.

Sv: rimliga stallhyror!?

Det är ju inte schysst att din häst ska få gå ensam?
tycker att det låter lite väl dyrt när det inte ens finns paddock eller uppvärmd sadelkammare och etc.
det är inte kul och komma till stallet och det är -20 ute och inget varmt att gå in i :O
jag skulle leta upp nåt annat ställe, eller försöka prata med stallägaren, h*n kan ju inte bara tänka på sig själv, måste ju tänka dom som hyr också!:)

har du skrivit på kontrakt? visste du allt innan du flyttade in? i så fall tycker jag inte du kan klaga.. så jag tycker du ska flytta till ett annat stall:)

Vad avtalades om innan du flyttade dit hästen?

När du var dit och tittade på stallet såg du inte då att det saknades uppvärmd sadelkammare, spolmöjligheter och ridbana/ridshus? De saker du klagar på är till stor del sånt som är lätt att se när man tittar på stallplats. 3 km till busshållplats - ja låg den närmare innan du stallade upp hästen där?

Fri tillgång till hösilage är för en stor häst värt runt 1200-1500 kr per månad så med tanke på det är hyran rätt billig.

Jag förundras över att såna här trådar ploppar upp med jämna mellanrum men jösses ni har ju frivilligt ställt hästen i det stallet! Fråga innan vad som gäller och uppfylls inte de kriterierna så visst klaga men annars - flytta! Varför ska stallägaren bekosta en massa som du vill ha när denne är nöjd som det är? Är du villig att betala investeringarna i annat fall?

För att svara på din fråga Är det någon som tycker detta är ok? Ja om jag stallar upp min häst så antingen gillar jag läget och följer det som stallägaren beslutat eller oxå flyttar jag/flyttar inte in.

En motfråga - VARFÖR flyttade du dit din häst?

/Lätt upprörd stallägare (dock inte åt denna hästägare)

Senast ändrad:

Finns det något alternativ för dig? Kolla vad dom tar och om det finns plats där. Sen kan man ju om man vill fråga om stallägaren är beredd att diskutera saken. Annars så är det bara att acceptera eller flytta.
Det är ju upp till ägaren att ta betalt vad dom vill och det är ju upp till inackorderingarna att acceptera eller flytta.

Sen är 1900:-/mån helt beroende på vad övrigt kostar (strö, in och utsläpp, fodringar mm) omgivningar mm. (att det är tre km till buss säger ju inte så mycket)

Med fri tillgång på grovfoder tycker jag inte att det låter så dyrt, särskilt inte om du bor i Göteborg. Sedan skriver du ju ingenting om vad som finns utan bara vad som saknas. Hur som helst låter det ju inte som en stallplats som passar dig, så det är väl bättre att du flyttar?

Jag tycker att det låter rimligt men jag förstår att det finns saker som du skulle önska var bättre. Rent kostnadsmässigt är det inte orimlig med tanke på grovfoderpriser osv. Här i Göteborgstrakten ligger priserna på den nivån. Att ha något åtagande varje dag beror ju på hur många ni är i stallet, det viktigt är ju att det delas jämt. Någon service kan ju inte ingå till det priset antar jag. Du måste ju ändå dit och mocka boxen osv antar jag. Jag håller med tidigare talare om att du kanske ska vara beredd på att leta ny stallplats. Men räkna med kallhyror kring 700-1100 kr i kallhyra plus hösilage över tusenlappen om det är fri tillgång. Sådana är priserna här. Åtminstone i mitt stall ;-) och stallarna jag känner till...

Jag tycker att det låter dyrt, fast det beror sej ju på vart i landet du bor :)

I mitt stall så finns det en liten uppvärmd sadelkammare, möjlighet till egen hage, annars står alla ihop :)
för en helinackordering får man betala ca 1750:- och då är all service inräknad + halm och 10kg hösilage.
finns dock ingen paddock eller ridhus men fina ridvägar!

så jag tkr det låter dyrt :)

Även jag tycker att det låter rimligt.
Har själv en kallhyra på 800kr inkl. service med tillgång till box, hagar och sadelkammare. Inget ridhus eller ridbana.
Hamnar på ca 7-800 kr i hökostnader (ej hösilage) varje månad och med tanke på att din har fri tillgång så ser jag inget fel i slutsumman.

Det är såå olika beroende på folk och vart det är. Men i ditt fall hade jag flyttat iaf om min häst inte fick någon hagkompis. Jag hade heller aldrig betalat så mkt. Jag stod i ett stall för ett litet tag sen och då hade jag stallet 1 helg varannan månad, stor box, fri tillgång hösilage i hagen, kanonfin halm och hö, uppvärmd sadelkammare, allt ingick och jag betalade 1200 kr i månaden. För stor häst! I ett annat betalade jag 1000 kr men då var det inte fri tillgång, men då ingick även kraftfoder+ att jag fick boxen mockad varje dag! Men när man ser priserna så inser jag att jag har haft en väldans tur också. Detta är i hästtäta Östergötland =)

Det är inte själva hyran som är galen efter det som är sagt, den är rimlig för boxplats och fri tillgång till hösilage.:D Men det är inte rimligt med att jag ska ha minst 7 åtaganden i veckan helt plötsligt och att min häst ska få stå ensam när annat är lovat. Jag har formulerat mig galet, förlåt för det. :) Jag tycker bara det är helt bananas att jag ska fortsätta betala 1900;- för något jag inte gått med på och skrivit på? Jag har kollat stall på sidan av i ca 2 månader då ägaren blivit väldigt konstig och sedan kom alla ändringar. Det är tyvärr inte så mycket boxplatser lediga inom en rimlig radie just nu, annars hade jag nog flyttat vid detta laget. Ägaren går inte att diskutera med, svarar inte i telefon när man ringer utan skriver bara sms.......

Det är mycket runtomkring som vi andra tycker är väldigt konstigt, ägaren kan man säga är väldigt ..... lat. Gör ingenting själv och man undrar varför denna personen har hästar över huvudtaget.:confused:

Ja men då är det egentligen inte priset det handlar om? Jag hade inte heller accepterat ändringar om åtaganden bara sådär, det styr ju mycket när man väljer stallplats eftersom man inte alltid har möjlighet att (eller vill) ta vissa stallpass. Om det beror på att hästantalet har minskat är det ju förståeligt att det blir fler åtaganden per person, men annars får stallägaren förvarna för ändringar så att ni som hyresgäster har möjlighet att avgöra om ni vill acceptera eller flytta.

Men att det är 3 km till bussen och att det inte finns uppvärmd sadelkammare tex borde du ju vetat om när du flyttade in? Låter mer som att du är irriterad i största allmänhet nu.

Kan inte din häst gå tillsammans med någon av de andra inackorderingarna om stallägaren är rädd om sina egna?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 655
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder. Vad är rimligt att betala i stallhyra. Jag hyr eget stall till mina två hästar, där finns egentligen plats...
Svar
13
· Visningar
1 607
Senast: Fredrikan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025