Rimlig utredning/behandling?

G

gaspari

Jag känner mig osäker på om den utredning och behandling som min häst har fått är rimlig, eller om det har missats någonting.

Juni 2004: Hästen känns ovillig och otaktmässig, dock ej halt. Veterinären kommer ut och känner på ryggen samt böjer, ingen reaktion. Hästen släpps på bete.

Augusti 2004: 2 utredande klinikbesök. 0-0,5 graders hälta initialt, efter böjprov 3 grader halt på ett bakben. Inga förändringar på röntgen. Sprutas med kortison i två leder, får NSAID i 10 dagar. Boxvila tre veckor, sedan återbesök. Boxvilan måste avbrytas efter 2,5 veckor (vet införstådd) på grund av magproblem.

September 2004: Återbesök, ohalt initialt. 1,5 grad efter böjprov. Behandlas ej om. Skickas hem för att sättas igång. :confused: 2 veckors hagvila, sedan skritt fyra veckor, trav två veckor och nytt återbesök. Efter en vecka ingen ytterligare förbättring, och hästen får NSAID i ytterligare 10 dagar. Igångsättningen går inte bra (vild häst), får lugnande utskrivet efter ca 2-3 veckor, därefter något bättre.

November 2004: Återbesök. Ohalt initial och vid longering. Reaktion på böjprov. Vet. tycker sig se en klar förbättring. Sprutad i has och kotled med kortison. Skickas hem för vila i två veckor, därefter skritt två veckor och sedan återbesök.

Är det så här en hältutredning och -behandling går till? Varför så långt mellan behandlingar och återbesök? Är det någon ytterligare undersökning som kan göras?

Jag har alltså skapat ett nytt nick för den här tråden, eftersom jag absolut inte vill hänga ut någon veterinär eller klinik. Om det är någon som listar ut vem jag "är" så uppskattar jag om ni håller det för er själva.

Sv: Rimlig utredning/behandling?

Hej ! ja du har inte haft det lätt, har själv en häst som håller på med hält utredning.
Det visade sig att han var halt vid en vetrinärbesiktning första gradens hälta höger fram. Han fick stå 2 veckor med quadrisol
blev inte bättre.
Åkte till häst klinik hältutredning visade sig att han var hallt på höger bak vid böjprov, bedövade bort det benet o han slutade halta bak de sprutade bak hasen med tuppkam.
Fortfarande hallt fram han skickas hem i 3-4 veckor vila med butazon o 10 minuters promenad om dagen.
Ska nu tillbaks om en vecka för att se om behandlingen har gjort det bra men fortfarande ? fram.

Så det är väldigt mycket väntetid o in o ut från hästkliniken, det är väldigt jobbigt att vara oviss hela tiden.
Hästen börjar bli minst sagt uttråkad o jävlig ! så jag känner igen mig mig i det du skriver. ;)

Är det så här en hältutredning och -behandling går till? Varför så långt mellan behandlingar och återbesök? Är det någon ytterligare undersökning som kan göras?

Ja, så här ser det ofta ut, beroende på vad som kommer fram vid utredningar och resultat av behandlingar. När hästen behandlats med kortison/hyaluronsyrepreparat tar det ca 3 veckor innan behandlingsresultat kan utvärderas, och som jag förstod i ditt inlägg hade hästens böjprovsreaktion minskat rejält (till hälften, det är en betydande skillnad). Det är vanligt att behandling behöver göras mer än en gång innan besvären försvinner helt.

Vad önskar du själv för utredning? Misstänker du att hältan har med ridning/träning att göra, eller har du ingen aning om vad som kan vara bakomliggande orsak? Vill du att veterinären ska leta efter fler fel som kanske finns hos hästen med hjälp av tex scintigrafi eller andra undersökningar? Prata med klinikveterinären om du vill veta mer om möjligheter, uppenbarligen har man ju hittat något som gör ont hos hästen och det har blivit bättre, om än inte helt bra, och innan detta problem behandlats bort finns det troligen ingen anledning att leta efter andra fel. Om hästens problem kvarstår efter senaste behandlingen skulle jag nog vilja ha hästens rygg ordentligt kollad, och även vilja se hur den rids/tränas.

Försök prata med vet. på kliniken du varit innan du börjar hoppa runt mellan kliniker, det finns oftast fler nackdelar än fördelar med detta, ofta har veterinärerna lite olika infallsvinkel men kommer till samma slutsats - detta kan innebära att undersökningar görs om igen på nya kliniken och det bara tar längre tid. Känner du att du inte får något gensvar för dina frågor ska du självklart vända dig någon annanstans.

Kanske skulle det vara något att kombinera med fysioterapi eller liknande?

Det tar tid med såna här saker, jag vet också hur jobbigt det är som hästägare när man inte vet om det blir helt bra, och går där med en halvhysterisk häst mellan återbesöken... :crazy:

Lycka till!
/zesel

Tack för ditt utförliga svar!

zesel skrev:
Ja, så här ser det ofta ut, beroende på vad som kommer fram vid utredningar och resultat av behandlingar. När hästen behandlats med kortison/hyaluronsyrepreparat tar det ca 3 veckor innan behandlingsresultat kan utvärderas, och som jag förstod i ditt inlägg hade hästens böjprovsreaktion minskat rejält (till hälften, det är en betydande skillnad). Det är vanligt att behandling behöver göras mer än en gång innan besvären försvinner helt.

Det är jag helt införstådd med! Det jag tyckte var konstigt var att hästen inte behandlades om i september utan skulle sättas igång när den fortfarande hade 1,5 grads hälta. Nu, 2 månader senare, är den ombehandlad. Det känns lite som att det är "förlorad tid." Kanske hade det varit bättre att spruta om hästen direkt? (Men det är ju alltid lätt att vara efterklok!) Det hade förstås varit smart att säga det redan då, men man blir ju så lätt dum och stum när man väl står där.

zesel skrev:
Vad önskar du själv för utredning? Misstänker du att hältan har med ridning/träning att göra, eller har du ingen aning om vad som kan vara bakomliggande orsak? Vill du att veterinären ska leta efter fler fel som kanske finns hos hästen med hjälp av tex scintigrafi eller andra undersökningar?

Vi vet inte vad skadan beror på. Vet. kan ju bara gissa och menar att en sådan skada kan uppstå om det halkar/fastnar i hagen. Men det kan ju också vara något annat förstås. Om det hade med ridningen att göra hade jag förväntat mig en frambenshälta, men som sagt, jag är inte alls särskilt insatt i sånt här. Kan mycket väl ha med det att göra. Dock är det en ung häst som har tagits ganska försiktigt.

zesel skrev:
Prata med klinikveterinären om du vill veta mer om möjligheter, uppenbarligen har man ju hittat något som gör ont hos hästen och det har blivit bättre, om än inte helt bra, och innan detta problem behandlats bort finns det troligen ingen anledning att leta efter andra fel. Om hästens problem kvarstår efter senaste behandlingen skulle jag nog vilja ha hästens rygg ordentligt kollad, och även vilja se hur den rids/tränas.

Jag vet inte vad jag önskar, jag har alldeles för lite erfarenhet av sånt här. Om hästen är bättre vid nästa återbesök är jag nöjd och glad, annars måste man förstås gå vidare, men jag vet inte hur.

zesel skrev:
Försök prata med vet. på kliniken du varit innan du börjar hoppa runt mellan kliniker, det finns oftast fler nackdelar än fördelar med detta, ofta har veterinärerna lite olika infallsvinkel men kommer till samma slutsats - detta kan innebära att undersökningar görs om igen på nya kliniken och det bara tar längre tid. Känner du att du inte får något gensvar för dina frågor ska du självklart vända dig någon annanstans.

Jag har inte tänkt byta klinik, jag är rätt nöjd med både vården och bemötandet och tänker absolut ge dem en ordentlig chans att få rätsida på det här. Jag är inte direkt kritisk eller missnöjd, utan mest förvirrad. Men om det här är ett helt normalt förfarande så känns det lugnare. Även om man förstås fortfarande är orolig för sin häst!

zesel skrev:
Kanske skulle det vara något att kombinera med fysioterapi eller liknande?

Det är jag väldigt positiv till, men man måste ju då veta vad som är fel. En ledinflammation är väl snarare en följd av något annat.

Båda bakbenen har röntgats. Lite trassel med tolkningen av bilderna först, men till slut kom man fram till att det inte fanns några förändringar.

gaspari skrev:
Det jag tyckte var konstigt var att hästen inte behandlades om i september utan skulle sättas igång när den fortfarande hade 1,5 grads hälta. Nu, 2 månader senare, är den ombehandlad. Det känns lite som att det är "förlorad tid." Kanske hade det varit bättre att spruta om hästen direkt? (Men det är ju alltid lätt att vara efterklok!) Det hade förstås varit smart att säga det redan då, men man blir ju så lätt dum och stum när man väl står där.

Hästen var inte halt initialt, utan visade en böjprovsreaktion som dessutom blivit mycket mindre. Visst, den kanske skulle behandlats igen redan då men det är svårt att avgöra i det läget. Bedöms det som god chans att det blir bättre utan sprutning så väntar man helst.

Vi vet inte vad skadan beror på. Vet. kan ju bara gissa och menar att en sådan skada kan uppstå om det halkar/fastnar i hagen. Men det kan ju också vara något annat förstås. Om det hade med ridningen att göra hade jag förväntat mig en frambenshälta, men som sagt, jag är inte alls särskilt insatt i sånt här. Kan mycket väl ha med det att göra. Dock är det en ung häst som har tagits ganska försiktigt.

Hoppas som sagt att den nu blir bra efter senaste behandlingen, annars rekommenderar jag att kolla upp ryggen, även om hästen inte är direkt ryggöm. Särskilt eftersom det är en ung häst.

Jag vet inte vad jag önskar, jag har alldeles för lite erfarenhet av sånt här. Om hästen är bättre vid nästa återbesök är jag nöjd och glad, annars måste man förstås gå vidare, men jag vet inte hur.

Tänk på att tala om för behandlande veterinär vid återbesöket om du fortfarande upplever problem vid ridning även om ingen hälta finns vid böjprov. Det kan då finnas något annat problem som "överskuggats" av bakbenshältan. Det är annars lätt att veterinären bara fokuserar på hältan den sett från början, och då är det bra om man som hästägare frågar om allt annat verkar bra också samt berättar om ev. ridproblem som kvarstår.

Kämpa på! :)
/zesel

okej :)

Undrade för jag har själv gjort utredningar och fått tjata mig till röntgen. Då fann man lösa benbitar i bakknät på min senaste.
Är hela benet röntgat? Ofta tar dom bara kotor och haser tyvärr.

Tack för ditt svar, Zesel! Nu känns det mycket klarare och bättre! Ska sätta igång hästen på lite lugnande den här gången så att vi undviker tokutbrotten (inte så bra för hasen när den bockar och galopperar på stället antar jag :crazy: ). Hästen är förstås värd all tid det kan ta, men samtidigt är man ju orolig för att det ska ta "för" lång tid och att problemen därigenom förvärras eller "sprider sig" till andra delar av kroppen (genom spänningar eller felbelastningar till exempel). Men här tycks ju allt vara i sin ordning, vilket känns bra.

Sax: Den är röntgad från kota till knä ur alla tänkbara vinklar! Jag har mycket svårt att tänka mig att de har missat något där.

Senast ändrad av en moderator:

Skönt att de inte hittade något då!

Ofta blir det dock spänningar i muskulaturen efter de felbelastat pga smärta. Min har lärt sig att rotera sina bakben felaktigt och därmed byggt fel muskler och orsakat spänningar över kruppan. Han har inte visat någon hälta vid varken böjprov eller longering, däremot protesterat vid ridning innan operation och diagnos.

I vårt fall har jag samarbetat med veterinär, tandläkare och massör för att eliminera problemen.
Han opererades i mars i år och har nu kommit till trav varannan dag ca 15 min i låg form, och över kavaletti. Jobbar med att sätta rätt muskler och får korrigeringsrida honom.

Övriga dagar promeneras och tömkörs han på varierande underlag.
Är väldigt noga med att själv hålla igång muskulaturen med massage emellan dess att hästmassören kommer.

Om två veckor ska även en osteopat gå igenom honom.

Märker stor skillnad sedan jag tog hjälp ifrån fler än veterinären, nu kan jag se förändringar innan de behöver bli ett problem.

Vad jag vill säga att det tar lååång tid att rehabilitera efter ledinflammation, ofta sätter veterinär kortast möjliga igångsättning. Om man kan bör man kanske ta det lite lugnare. Nu tycker jag inte det låter som du har fått allt för snabb igångsättning mellan varven men det kan vara tänkvärt.

Men har det skett en förbättring för dig på de här gångerna får du ändå se det positivt, många hästar måste bli behandlade många gånger för att sedan vara problemfria resten av sitt liv.

Men kanske skulle du prova att ta ut en equiterapeft som kan hjälpa till på "traven". :)

Vad snällt av dig att dela med dig av hur din häst rehabiliteras. Det är ju ett ganska svårt område, tycker jag.

Kan du skriva lite mer om hur ni gjorde från början?

visst kan jag berätta hur min hästs rehabilitering sett ut så här långt.
Nu var min opererad i bakknät så samma uppträning gäller kanske inte för dig.

Operation i mitten på mars- 04 och avlägsning av 2 st benbitar.
Vad som följer är 9 veckors boxvila.
(alternativet var 2 v på box, resten i liten sjukhage 3*3m, men tyvärr var min alldeles för rabiat för att släppa ut. Han hade garanterat sprängt staketet :crazy: )
Efter 1 vecka på box slutar han äta, han fixade inte att vara själv om dagarna.
Då fick jag tag på ett annat stall med en konvalecent som också hade boxarrest, samt att de hade mycket bättre grovfoder.
Flyttade honom dit och fortsatte boxvilan. Han fick tillbaka matlusten efter ett par dagar *tack och lov*
Under hela boxvila skulle han promeneras 30 minuter om dagen. Fick ge honom lugnande (vetranguil) för att han skulle hålla sig på mattan.
Efter de 9 veckorna hade jag en ny besiktning för att se om han skulle hålla för att släppa i mindre hage ute, 15*15m.
Fick klartecken på det efter böjprov utan reaktioner.
Detta var i maj så han han kunde stå ute dygnet runt med täcke på natten och kompis i hagen bredvid. Detta för att minska risken för "brall" vid utsläpp. Första dagarna fick han lite lugnande i fodret.

Efter ytterligare 2 veckor släpptes han med en kompis i något större hage, fortfarande ut dygnet runt. Sen var det dags för sommarbete under 8 veckor. Under sommarbetet var den enda extra motionen han fick 15 minuters promenad från och till sommarhagen när han skulle få sitt extrafoder i stallet.

På inrådan av veterinär började jag öka promenaderna efter de 8 veckorna till 40 minuter på plant underlag, asfalt.
Han gick fortfarande på sommarbete augusti ut.
I mitten på augusti började jag öka promenaderna till 1 timma och på mer varierat underlag, samt varannan dag i uppförsbacke.
I slutet på augusti var han även hos tandläkaren och fick rättat till några hakar samt ta bort splitter från en dåligt borttagen vargtand.
Fick även korrekt bett tillpassning.

I september var det installning. Om dagarna går han i plan gräshage.
Nu började jag också på tredagars intervall:
En dag tömkörning rakt fram i naturen på sidepull.
En dag uppsutten skritt.
En dag promenad för hand.

Mitten på september, ny besiktning på klinik.
Allt UA, förutom att han musklar sig dåligt över kruppan.
Fick B-vitamin injektion samt tokosel utskrivet.
(tokosel får han 1 gång/vecka)
Uppträningsprogram där han ska gå över "stock och sten" och skrittas över kavaletti för att stimulera muskulaturen i överlinjen.
Undvika volter och böjda spår.
Fick även direktiv om att han ska skos med korta tår bak, eventuellt kilsula (men det har jag inte provat ännu). Allt för att underlätta överrullningen.

I början på oktober börjar jag lägga in korta travpass de dagar jag rider. Ca 5 minuter åt gången. Efter ett par veckor börjar jag rida fler dagar i veckan, drygt varannan dag istället för var tredje och börjar även trava lite längre.
I mitten på oktober släppte jag honom i vinterhage som är mycket kuperad och backig, allt för att han ska stärka sig själv.

Nu i november har jag ökat "riddagarna" ännu lite till samt att jag börjat lägga lösgörande skrittarbete på banan på volt och börjat trava på fyrkantsspåret upp till en kvart åt gången. Även provat trav över kavaletti.

Under hela hösten har han fått regelbunden massage och jag linementar honom varje kväll över båda bakknäna.
Än så länge har han varit ohalt :)
Sadeln är också genomgången av sadelmakare för att undvika problem från den.
Nu kommer ju osteopaten om 2 veckor och det ska bli jättespännande att se vad hon har att komma med.
Imorgon ska jag prata med min veterinär om mitt fortsatta uppträningsprogram.

Förresten, det är jätteviktigt att man har en uträknad och balanserad foderstat, speciellt under tiden de står på box och inte kan röra sig ordentligt för att undvika magproblem.

Har man en konvalecent tror jag att det är jättebra att ha en helhetssyn och få olika infallsvinklar för att göra vägen tillbaka så smärtfri och lätt som möjligt utan bakslag.

Men det tar som sagt låååång tid!
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 025
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 965
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka