Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Höt vi köper brukar ligga mellan 1-2kr/kg. Hösilaget är dock billigare då det ligger strax under kronan/kg...
För mig är ditt höpris orimligt, men det beror nog mycket på var i landet man bor...
Här är varken Hö- Hovslagare- Ev. stallpats speciellt dyrt
Jag förstår inte hur du har räknat, för du verkar inte ha tagit med avskrivningarna som du gör på maskinerna. Det inverkar ju på skatten och ganska så bra då du har en avskrivningstid på 8 år.För maskiner har jag tagit med värdeminskning och underhållskostnad som naturligtvis skiljer från år till år.
Det är väl normalpriser här(bor oxå i dalarna) som på alla andra ställen ?Hö 1,50:-Oftast svart utan analys. köper själv för 2,20 :- i småbal vitt inkl analys med bra värden och då har jag rätt goda kontakter.Här är varken Hö- Hovslagare- Ev. stallpats speciellt dyrt
Jag skulle aldrig nånsin sälja småbalat hö för under 2 kr + moms, för 1 kr/kg så är det bättre att ströa hos fåren med höt istället för att sälja till det priset.
Fåren ger åtminstone mat på bordet till skillnad från att sälja till hästfolk
Rep och underhåll måste du ju alltid betala för, antingen betalar du för att nån annan ska reparera sina maskiner eller så betalar du för att repa dina egna maskiner... rep och underhåll måste alltid bakas in i höpriset.
Häromkring så är det minst 2 veckors väntetid på maskinstationen ... så ska man ha nått torrhö som är nått att ha utan en massa regn på det så blir det till att köra själv.
500 + moms ger en lön på max 100 kr i timmen, minst 300 + moms går åt för att betala traktorn, 100 kr går bort i skatt och sen tillkommer alla flådiga butterflyhuggare och inlinepressar utanpå detta så den maskinstation som kör för 500 + moms gör ju inte några direkta pengar på det hela.
För dom pengarna är det knappast lönt att åka land och rike runt och köra åt andra...