Rimlig kallhyra

MiaFia

Trådstartare
Tänkte höra vad ni tycker är en rimlig kallhyra. Står uppstallad på en anläggning (ridskola) i ett privatstall på en mindre ort.( Ideell förening) Betalar kallhyra och i den ingår box,vatten,el,sadelkammare,plats för foder och hage. Går box el hage sönder får du laga själv. Hagen är ca 30*40 meter varit ständig hage i många (ca 30-40) år så underlaget är lera. Vi som står i privatstallet delar på alla utsläpp och fodringar. Finns ridhus och utebana men det betalar vi anläggningsavgift för utöver kallhyran. Vill gärna höra era åsikter som sagt vad är rimligt för detta :)
 
Sv: Rimlig kallhyra

I dom tre stall jag stått i på liten ort med dåliga hagar med i princip bottenlös lera: landsvägsridning på två utav dom, där fanns dock paddock på den ena, man hjälps åt med alla pass, där har kallhyran legat på 800kr./mån.
 
Sv: Rimlig kallhyra

Typ 500spänn! Har i Sthlm kommun (inte stad!) betalat 900 i kallhyra och då ingick även alla fordringar och ut/insläpp plus stora fina hagar.
 
Sv: Rimlig kallhyra

Även om du betalar anläggningsavgift utöver stallhyran för att få nyttja ridhus och utebana?
 
Sv: Rimlig kallhyra

Jag tycker det alltid är svårt att säga vad som är skäligt utan att veta hur lokala prissättningar ser ut, vad som finns att tillgå där osv.

Jag har aldrig varit med om kallhyra under 1000:-/mån
och då ingår bara boxen och hagen i priset då tjänster, foder samt strö är det som drar upp
priset.
Anläggningskort för ridhus eller ridbana har aldrig varit bekostat av stallhyran utan det har varit
helt utöver.

Hade jag själv haft stall hade jag nog aldrig tagit in någon för så mycket under 1000-lappen heller..för mig skulle det helt enkelt inte vara värt då inhyrda ofta kostar mer än vad de inbringar pengar i alla fall..
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig kallhyra

I mina trakter, absolut max 500:-, antagligen mindre.
Själv skulle jag inte betala en krona för att bidra till dålig hästhållning.
 
Sv: Rimlig kallhyra

Nu är det knappast jag som styr prisläget utan det handlar om tillgång och efterfrågan som du bör veta.
 
Sv: Rimlig kallhyra

Praxis här uppe var jag bor verkar, i de stall jag stått iaf, vara runt 1000-lappen. Då ingår box, hage, el och vatten samt plats i sadelkammare och foderförråd. Foder och strö köps, givetvis, in utöver det och fodringar sköts på rullande schema av alla i stallet.
 
Sv: Rimlig kallhyra

Även om du betalar anläggningsavgift utöver stallhyran för att få nyttja ridhus och utebana?

Japp! :)

Guld värt ju att ha ridhus på gården.

När jag bodde på annat ställe där jag inte hade ridavstånd till ridhus så var det rätt omständligt att ta mig till ridhus. Helst vintertid.

1. Göra i ordning bil + släp, ev motorvärmare, ta bort snö, ströa golv, packa sadel och tillbeh. 30 min (minst)
2. Åka och hämta häst, göra i ordning och lasta. 30 min (minst)
3. Åka till ridhus, 40 min
4. Lasta ur, sadla, ev mocka ur skit 10-20 min
5. Rida i ridhuset 1 h
6. Sadla av, lasta 5 min
7. Åka hem 40 min
8. Lasta ur häst, pyssla och/borsta 30 min
9. Åka hem med släpet, koppla bort, mocka ur 10-20 min

Tog en halv dag för en timme i ridhuset och förutom själva ridhuskostnaden så kostar ju det en del att åka, drivmedel, ev motorvärmare, spån, slitage etc etc
Jag hade 3 mil till ridhus, räkna lågt så kostar det 100 kr i drivmedel t/r. Två gånger i veckan = 800 kr i månaden bara i drivmedel till och från ridhuset.

Så både timmar och pengar ramlar snabbt iväg om man vill träna i ridhus men inte har något på gården :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 845
Senast: Hannah199
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 544
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 599
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp