Rimadylen förstörde magen

Emor

Trådstartare
Ja alltså, av olika anledningar behövde voffs gå på en lång kur rimadyl i våras. Det var aldrig något problem med magen hans före eller under kuren, men efteråt har det blivit trubbel.

Han är helt plötsligt extremt känslig, och bitvis bara rinner det ur honom. Han har gått på många och långa kurer med den här sprutan som stoppar som finns på apoteket, har glömt namnet nu, men det återkommer, ibland direkt och ibland tar det ett tag. Det börjar kännas lite jobbigt, för allas del. Det kommer då han blir stressad, och han har ingen ensamtid öht av den anledningen för att minimera stress. Men ibland räcker det med att någon busar, vi ska åka bil någonstans (och då kommer det i bilen...) eller liknande och vet hittar ingen orsak till det.

Han går på standart orginal, har gjort hela tiden, både före, under och efter. Färskfoder äter han inte, och rått kött är det värsta han vet, så att barfa är inget alternativ. Han gillar sina skorpor, av någon konstig anledning.

Någon som har erfarenhet av detta? Stabiliserar det upp sig? Finns det något tillskott eller något att ge? Jag känner mig lite rådvill, och vill hitta en lösning ffa för voffs skull, för det märks att han inte alls tycker det är kul.

Ja alltså, av olika anledningar behövde voffs gå på en lång kur rimadyl i våras. Det var aldrig något problem med magen hans före eller under kuren, men efteråt har det blivit trubbel.

Han är helt plötsligt extremt känslig, och bitvis bara rinner det ur honom. Han har gått på många och långa kurer med den här sprutan som stoppar som finns på apoteket, har glömt namnet nu, men det återkommer, ibland direkt och ibland tar det ett tag. Det börjar kännas lite jobbigt, för allas del. Det kommer då han blir stressad, och han har ingen ensamtid öht av den anledningen för att minimera stress. Men ibland räcker det med att någon busar, vi ska åka bil någonstans (och då kommer det i bilen...) eller liknande och vet hittar ingen orsak till det.

Han går på standart orginal, har gjort hela tiden, både före, under och efter. Färskfoder äter han inte, och rått kött är det värsta han vet, så att barfa är inget alternativ. Han gillar sina skorpor, av någon konstig anledning.

Någon som har erfarenhet av detta? Stabiliserar det upp sig? Finns det något tillskott eller något att ge? Jag känner mig lite rådvill, och vill hitta en lösning ffa för voffs skull, för det märks att han inte alls tycker det är kul.

Sök dig till en duktig mag-tarm-veterinär. Canikur och prokolin är probiotika och det hade du ju redan provat antar jag?

Min gamla hund går på Norocarp morgon och kväll och för att magen inte ska paja så får hon också omeprazol som ju är magmedicin. Hennes mage pajade tidigare och det var därför vi satte in omeprazolet och nu mår hon hur bra som helst i magen.
Det är ju receptfritt så du kan ju prova att ge det ett tag och se om magen blir bättre.

Sedan upplever jag Standardt som ganska "hårt" mot magen också. Två av mina tre fick periodvis rännskita av Standardt (den tredje blev hård i magen). De äter nu Fourfriends istället och magarna mår kalas.

Det kanske kan vara värt att prova Standardt Mild en period istället för normal och köra canikur en längre tid för att hjälpa magen. En ordentligt rasad mage kan ta lång tid på sig att bli bra. Att även pudra lite fiberhusk över maten kan hjälpa, då det bildar gele i magen och hjälper till att skydda tarmslemhinnan. Det kan ges under lång period. Som riktlinje 1 kryddmått per mål åt mindre hund och en halv tesked till större hund (labbe osv) - man får prova sig fram.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka