Riktigt VID westernsadel, finns det?

H

Heira

Jag letar efter en westernsadel passande en riktigt riktigt bred kallblodstravare, men det verkar inte finnas så stora sadlar? Nu pratar vi om en kroppshydda liknande en välgödd ardenner...

Jag har för mig att jag såg en länk till en sådan stor sadel tidigare, men kan inte hitta något nu. Någon som vet var de säljer riktigt vida sadlar?

Sv: Riktigt VID westernsadel, finns det?

Det beror på vad det får kosta, men vet att Equiflex har en X-vid sadel.. Trail någonting heter den. Kommer inte ihåg på rak arm. Men den är byggd för breda hästar med kort rygg och kurvig rygg. Men den går lös på ca 20000:- :bump:

Det finns bomlösa westernsadlar också... hos tex Stall Vrå. Kanske kan vara nåt?

Jag har haft en Equiflex i xx-vid också :o
Så visst finns det.
Tipps är att leta efter en sadel som är mycket utsvängd framtill
om hästen har stora bogblad, villket kallblod brukar ha ;)

Simco har ju en modell som heter Drafthorse special.. Kanske kan vara nått..

Jag har ioförsig bara ridit i EN equiflexsadel i mitt liv men jag gillade den inte alls, kändes som om jag satt ovanför hästen på nåt vänster... men de kanske har utvecklats sen dess, var ju x antal år sedan.. ;)

Budgeten är då som vanligt begränsad, den här damen är ett oinridet avelssto (på 8 år) som ska betäckas nästa år. Det lutar åt att det kanske blir en engelsk sadel ändå under inridningstiden så kan jag lägga mer pengar på en westernsadel senare när jag vet hur framtiden för henne ser ut... det är mest jag som tycker engelska sadlar är så förbaskat tråkiga att rida i! :devil: Men med tanke på hennes kroppshydda lär man ju sitta stadigt på henne barbacka också.... :o (ja, hon ska bantas först, skrittas för vagn innan det blir tal om att hoppa upp...)

Men man kan ju alltid spana marknaden inför framtiden... :angel:

Jag har för mig att jag har sett en sadel med gulletbredd 8 1/4" någonstans, men jag hittar inte.. Svamlar säkert. Men jag har i alla fall för mig det. Vet inte om det finns bredare.. Kanske någon av de tips du fått är bredare. Jag vet själv en tjej med en westernsadel åt sin ardenner, och din kallblodstravare kan omöjligt vara bredare än honom. Det kan jag absolut inte tänka mig, även om jag vet att det finns riktigt breda travisar också.

Nån som vet om Simcos Draft Horse special ger mkt bogfrihet? o hur lång den är?

Senast ändrad av en moderator:

Simco Draught Horse Special från Börjes har typ alla i våran klubb som äger kallblod :p. Den är 8" bred med ordentlig bogfrihet, men tyvärr är den ändå för trång för våran quarterkorsning och en kompis fjording :o. Jag tror inte det finns bredare sadlar att få tag i än denna, jag rider i bomlöst just nu.
http://www.simcolonghorn.com/productDescriptions/72860.htm

Hej!

Jag har en rejält bred bruksnordis men breda bogar. Jag provade Draft Horse sadeln från Simco som flera har rekommenderat här men den passade inte alls. Jag testade även Double C´s Nevada Fancy men den låg inte heller bra. Däremot passade Double C´s Classic Reiner i vidaste modellen bra.

Det går ju aldrig att säga att en viss sorts sadel passar bara för att den passar på en annan häst av samma ras men man kan ju i alla fall få lite tips om vilka sorter som kan vara värda att prova.

Hälsningar Karin

nu är jag lite fräck och gör ett *KL*

Mitt sto (vbl.travare) har ganska rak rygg, mycket manke och behöver en ordentligt vid sadel. nån som har nåt tips?
mätte en Big Horn Light häromdagen (har fått hjälp att göra mallar av manken, midjan och bak), men den var för trång..
Rider distans, så vill egentligen inte ha en supertung sadel. Plus att jag inte är så säker på att få upp 15kg sadel på min 158cm häst, jag är inte så stark i armarna. Men behöver en hård sadel helst, så ja..
hjälp :angel:
//Liten som återigen jagar sadel.

Hej!

Jag har en rejält bred bruksnordis men breda bogar. Jag provade Draft Horse sadeln från Simco som flera har rekommenderat här men den passade inte alls. Jag testade även Double C´s Nevada Fancy men den låg inte heller bra. Däremot passade Double C´s Classic Reiner i vidaste modellen bra.

Måste passa på att fråga; upplever du din classic reiner som vidare än simco draught horse och nevada fancy? Eller var det så att din häst hade för rak rygg, låg manke etc för dessa två? Tänkte om jag också borde prova en dc classic reiner, eftersom min simco draught horse är för smal.. Sadeln vippar baktill när jag rider lätt, kommer inte ned ordentligt över hästryggen.

23735164.jpg

Fasst jag tycker inte dc reining sadel är speciellt vid. Har deras vidaste på min 3 åriga appaloosa, nu är den ytterst lite för vid, men tippar på mellan ½-1 år lär den va för smal för min kille.

Nyfiken fråga, hur har du tänkt göra den dagen då sadeln blir för smal? Har inte lyckats hitta bredare sadlar än 8**, just nu rider jag i bomlöst vare sig jag vill det eller inte, måste söka dispens vid varje tävling :crazy:. Egentligen är det helt sjukt att det inte görs sadlar för bredare hästar, vet många som inte hittar sadlar trots att dom har ridhästar, ej kallblod.

jadu, lär nog bli spara pengar och rida barbacka ett tag, hittade en sadel som var vidare än min men är helt annan prisklass. Denna låg på runt 24000 och dom pengarna har jag inte :o Får hoppas att han inte breddar sig för snabbt så jag få ha denna sadlen i iaf 1 år eller nått :p

Hej!

Jag upplevde att Simcosadeln var vidare än Double C's Classic reiner. Att den inte passade till min häst var för att den var lite för vid så den tippade liksom fram när jag satte mig i den. Jag är inte duktig på att prova ut sadlar så jag fick hjälp att prova ut den sadel som passade så jag kan inte riktigt säga vad det var som gjorde att Classic Reinern passade bättre än Nevada Fancyn.

Karin

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
753
Senast: iNHALE
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 147
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
Tillbaka