riktigt, riktigt varma ridvantar? (som inte är klumpiga)

bigganl

Trådstartare
Hjälp!!!
Ja finns det någon som har tips på riktigt varma ridvantar? Jag fryser så in i h.....e om händerna när jag rider. fingrarna domnar bort, börjar värka fruktansvärt och sen blir de som döda klumpar. Igår var det -15 grader och jag fick stanna ungefär varannat varv och blåsa liv i fingrarna igen, annars kunde jag inte röra dem. Det värker ju bedrövligt också. (att blåsa är inte bra egentligen eftersom det blir fukt i vantarna, men det är enda sättet att öht få liv i fingrarna igen)
Det ska helst vara fingervantar för 3-fingervantar är för klumpiga tycker jag. Jag rider oftast med dubbla tyglar så jag vill kunna vara lite smidig ändå.
Vad har ni själva på händerna för att slippa frysa?
Tack på förhand:)

Sv: riktigt, riktigt varma ridvantar? (som inte är klumpiga)

Något som är VARMT men lite halkigt är hemmastickade ridvantar...

Jag rider alltid i det när det är kallar än -15 och har då ridit upp till dryga -30 också utan problem (då är det mest öron och ögonbryn som säger ifrån mer ridning ;)).

Mina vantar har en snäll farmor stickat; det är ganska enkelt, bara att lägga till ett extra lillfinger förutom tummen!
Stickas givetvis i garn med yllematerial i.
Så här kan de se ut:

25233530.jpg

Har några vintervantar från Roping som jag köpte under strömsholmstävlingarna, vet tyvärr inte vars dom finns att köpa men dom är svarta och fodrade med något "ludd" + ludd högst upp vid handleden på dom, inte testat rida i dom men har sprungit runt med dom nu i veckan då det varit mer än -20 och inte fryst allt för mycket om händerna trots att mina händer alltid är kalla, även mitt i sommaren..

Kanske ska tillägga att det är tjockare fingervantar, inte 3-fingers.

Vi hade -15 grader här igår, jag rider med mina Roeckls vinterhandskar, de duger utmärkt!
Köper man för stor storlek så kan man ha en tunn handske under också.

Jag har också vintervantar från Roeckl. Dom är ganska tunna i fleece med sånna anti-halk grejer inuti. Helt underbara!

*KL*

Mina favoriter heter Pro Rider. De är smidiga fingerhandskar i skinn med något ett tunnt foder som är väldigt varmt! Funkar ner mot -20 grader.

Googlade och såg att Henrikssons har dem. Mina har några år på nacken vid det här laget - de nya har visst reflextyg på utsidan och skinn på insidan av handen. Ännu smartare!

Det finns handledsvärmare som man kör i micron och som sedan håller värmen en knapp timme (enligt uppgift längre - det stämmer säkert - men effekten avtar). De är jättesköna! Som komplement då... Finns ex vis i många hälsokostaffärer.

Jag kör också på Roeckls vintervantar, eller de är i något konstskinn, hur mjuka och smidiga som helst! Och fodrade med nåt fleecemaerial. Kan varmt rekomendera dom!

*KL*

Mina favoriter heter Pro Rider. De är smidiga fingerhandskar i skinn med något ett tunnt foder som är väldigt varmt! Funkar ner mot -20 grader.

Jag har också ett par såna och jag är supernöjd. Har inte frusit med dem än så länge :)

Så dom håller alltså för norrlandsridning utan ridhus? Vore fantastiskt :banana: Finns dom att köpa här i Luleå? Dyra?

Varför inte köpa Gore-tex finger vantar?! Skitvarma :love:

Jag har 3 fingersvantar och jag klarar iaf att rida med dubbla tyglar, tömköra eller vad man nu behöver i dem. Man får ta helhandsgrepp om ena tygeln och ha den andra mellan ring o lillfinger.

såna har jag också, finesse winter heter modellen. dom funkar bra om man sitter och trimmar på ridbanan men är alltför kalla att rida ut med.

har även roeckls dunhandskar, inte ens dom håller fingrarna varma under en ridtur.

Jag har aldrig testat. Är dom varmare än andra fingervantar?

Min erfarenhet säger att trefingerfantar är värdelösa eftersom lillfingret fryser bort, man måste då klämma in lillfingret i mittendelen och då kan man lika gärna använda tumvantar. Tumvantar i sin tur duger bara till flumritter ute, eftersom finliret i handen är i det närmaste obefintligt. Fingervantar i sin tur ger bästa rörlighet i fingrarna, men är ganska kalla eftersom fingrarna inte har något värme av varandra.

Det bästa är således fingervantar i ridhus och tumvantar vid flumridning ute. Har man inget ridhus blir det svårt att rida desto bättre när det är kallare än -15.

Ett tips är att kolla på ordentliga skidvantar i en vanlig sportaffär. Inte klumpiga, väldigt varma och finns i regel med grepp passandes ridning.
Jag rider alltid med fingervantar från Kombi eller Hestra och de håller såväl väta som kyla ute. Dessutom är de inte supertjocka så man kan ändå rida i de och inte bara flumma runt.

Jag har 3 fingersvantar och jag klarar iaf att rida med dubbla tyglar, tömköra eller vad man nu behöver i dem. Man får ta helhandsgrepp om ena tygeln och ha den andra mellan ring o lillfinger.

Jag har alltid tyglarna så så det är inte problemet. Jag red i mina 3-fingers (Jacson) idag och visst höll jag mig varm, men de är så¨in i norden klumpiga att jag inte känner tyglarna ordentligt. Hopplöst irriterande. Det finns kanske smidigare i andra märken?

Till alla:

Tack för alla tips. Nu ska jag lite att gå på. Nu ska det bli nya vantar!

Jag har helt enkelt lärt mig rida med tumvantar. Är det så kallt blir det inget finlir ändå när jag är ute. Har ett par Roeckl vinterhandskar men dom räcker inte när det blir bortåt -15 tycker jag. Tunna fingerhandskar och sen tjocka tumvantar utanpå är det enda som alltid funkar för mig. Vill jag tvunget ha fingervantar får jag vackert sitta av och springa en bit då och då.

Jag har ett par skidvantar som är grymt varma. Generellt så går jag oftare till skidbutiken än till ridsportsaffären när det gäller vinterkläder att ha i stallet... :o

Om du har superfrusna händer och dålig blodcirkulation, finns det ju sådana där små "handvärmare" som man bara stoppar in i vanten (antingen mot handflatan eller handryggen). Jag brukar dessutom använda mitt till att värma upp bettet när det är smällkallt. Googla efter "handwarmer heat pack" eller något i den stilen.

Liknande trådar

Småbarn Jag blir galen på dessa vantar! Här är runt nollan, blött, blåsigt och rått ute med några få dagar med riktiga minusgrader. Vi har...
Svar
15
· Visningar
2 556
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 467
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 855
Senast: Karminnie
·
Utrustning Finns det någon som har förslag på riktigt varma vintervantar som passar att rida med? Jag har provat många, men hittar ingenting som... 2
Svar
21
· Visningar
4 169
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka