RIKTIGT mycket protein...

T

tussa

Nu har jag en liten fundering: Hur hög protein/energikvot skulle ni säga är FÖR hög? Tidigare år har jag haft kvot runt 8 utan problem (unghäst och snart 30-åring behöver ju en del protein). Men kvoten på vårt nya silage hamnar på 13,4!!! Har aldrig varit med om nåt liknande. Har ni? Och hur tror ni det kan påverka hästarna?
Intressant att höra era åsikter!
Tussa

Sv: RIKTIGT mycket protein...

Kan ju inte exakt säga hur dina hästar kommer att reagera. Men då dina hästar är i en ålder då de behöver extra protein, så reagerar de nog inte lika mkt som en medelålders häst skulle göra.
-------------------------------
För mkt protein i fodret kan göra så att hästen blir "förgiftad", då protein (eller aminosyrorna) inte kan lagras i kroppen. Kroppens vävnader får ett kväveöverskott. detta måste avgiftas i hästens lever och utsöndras sen i form av ammoniak och andra urinämnen. en bakteriestam, clostridier, kan börja växa i onormalmängd i grovtarmen.
-------------------------------
denna fakta är tagen från kraffts utfodrings abc

du kan ju alltid kontkta någon foderrådgivare och få hjälp att ställa en bra foderstat. kanske dryga ut grovfodret med halm?
men det kan ju alltid vara bra å lägga upp en foderstat med någon "expert".. men du lär ju iaf inte behöva nåt protein tillägg.. :rofl:
hoppas du får fram en bra foderstat.

Bete kan ha en kvot på ca 20, så någon risk för förgiftning eller liknande tror jag inte att du riskerar. Men kraftfoder är nog onödigt, behövs mera Mj i foderstaten kanske betfor funkar. Halm kan också vara lämpligt att blanda in i foderstaten.

Fast det intressanta är inte kvoten i sig utan hur mkt protein hästen får i sig. Hur många gram smältbart råprotein är det per kg foder och hur många kg äter hästen? HH

Ja, det är ju förgiftningar o annnat man funderar på. Men nu har de ätit silaget i ca en vecka och verkar må toppen.
Vi har energi på 5,4 per kg foder, och smrp på 72,6 per kg foder. Hästarna har fri tilllgång och äter 12-15 kg/dag beroende på väder. De har också fri tillgång på halm i boxarna. Proteintillskottet och även havren har jag kunnat utesluta med detta silage...

men det är alltså inte foderstatshjälp jag är ute efter utan jag bara funderar på den höga kvoten. Ingen som haft erfarenheter av det?

HelenaHandberg skrev:
Fast det intressanta är inte kvoten i sig utan hur mkt protein hästen får i sig. Hur många gram smältbart råprotein är det per kg foder och hur många kg äter hästen? HH

Vad är max antal g per 100 kg häst?

Vårt hö innehåller enl analysen 119 g smrp per kg foder, och 8.9 MJ.

Nu fodrar jag inte med silage och kan inte så mycket om det men om det är samma som gäller för hö så är det inte farligt så länge proteinet ligger i grovfodret. Däremot skulle jag absolut inte ge något annat med mycket protein (men det har du ju skrivit att du inte gör, så det är ju bra). :idea:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Jag har en kollega som är väldigt missnöjd med att hen inte längre får göra som hen vill på jobbet. Med tidigare chef fick hen komma och...
Svar
11
· Visningar
2 299
Senast: nullo-modo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 245
Senast: monster1
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 299
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama