Riktigt jobbig granne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Narcissa

Trådstartare
Jag har ju tyvärr råkat ut för att ha en granne som tycker om att vara besvärlig.
Denna granne har nu sågat ner grenar som hängde över på deras sida, detta är ju ok men de vägrar ta undan grenarna efter sig. De har slängt in all skit i mina hästars ena hage (livsfarligt).
Jag konfronterade dem igår och sa att de var skyldiga att forsla bort det som de har tagit ner. Grannen säger att de vägrar ta bort det. :banghead:
Vad kan jag göra? Vet ju att de är skyldiga att ta bort det men är det någon som vet var i jordbalken det står?
De menar att jag är skyldig att forsla bort allt de har tagit ner, och det är inte lite.
Kan jag ta bort det med fakturera dem? Behöver ju hagen till hästarna.

Sv: Riktigt jobbig granne.

Grannen skall låta dig ta ner grenarna,gör du inte det,så får han göra det.
Således så är grenarna din egendom och du skall stå för bortforslingen antar jag.

Nä så är det inte. Om grannen har tagit ner grenar så är han skyldig att ta bort dem.

Jordabalken 3 kap 2 § reglerar rätt att ta ner grenar. Dock står det inget om vem som ska ta hand om det sedan. Men det kan du kanske googla efter praxis på nu när du vet paragraferna.

Dock ska du först ha getts möjlighet att ta ner dina egna grenar innan de har rätt att ta ner dem.

Vill du inte ha grenarna...så ta bort dem.
Det är dina träd, alltså är du skyldig att ta bort de grenar som hänger över tomt/fastighetsgränsen, Nu var ju grannen snäll och kapade grenarna åt dig, återstår för dig att städa;)

Nä du, det var inget snällt i det och jag tillfrågades INTE innan. Måste kolla rättspraxis.
Han har vräkt in skit i min hästhage (med risk för hästarnas hälsa). Finns det verkligen ingenting jag kan göra?

Nä du, det var inget snällt i det och jag tillfrågades INTE innan. Måste kolla rättspraxis.
Han har vräkt in skit i min hästhage (med risk för hästarnas hälsa). Finns det verkligen ingenting jag kan göra?

Du kan ju alltid trappa upp det hela genom att polisanmäla nedskräpningen...;)

Grannen skall låta dig ta ner grenarna,gör du inte det,så får han göra det.
Således så är grenarna din egendom och du skall stå för bortforslingen antar jag.

Det är inte antar, utan det är faktiskt så. Nu har grannen sågat ner grenarna själv, vilket de har rätt att göra om de inkräktar på deras tomtmark. Ett annat scenario skulle kunna ha varit att grannen bett TS att ta ner grenarna men att TS vägrat, så kan grannen t om anlita hjälp på TS bekostnad.

Vi har haft mycket tjaffs genom åren där jag bor, därför tog vi hit en person från lantmäteriet som gick igenom vad man fick och inte fick. Just detta var en situation som togs upp, och grannen har inte alls någon skyldighet att frakta bort ev grenar eller annan växtlighet som de enligt lagen får ta bort. Det får trädägaren själv ombesörja, vad man än nu tycker om det.

Se där, svart på vitt. Jo, jag är också övertygad om att det är ägaren till grenarna som är skydlig att ta hand om dem. Eftersom det är en form av nödhandling när inget annat fungerar (kommunikation) att grannarna tvingas åtgärda fastighetsägarens ansvar. Hade allt fungerat hade trädägaren tagit ner grenarna och därmed (självklart) stått för omhändertagandet av SINA grenar. Nu var grannen schysst och gjorde det själv istället för att anlita dyr hjälp (som tagit med sig grenarna och som sedan trädägaren fått betala för), självfallet är det trädägaren som äger grenarna och därmed bekymret att hantera dem.

Fast de kan inte anlita på min bekostnad för det har jag kollat upp.
Då är det väl bara att bita i det sura äpplet och ta bort skiten....de sågade ner för att det kom in löv i deras trädgård och inget annat. Löv kommer liksom överallt på hösten.

Men är det schysst att göra det UTAN att fråga mig? Jag hade ingen möjlighet att få fixa det ens....

Ärligt talat, har jag träd som står så de kan komma att genera grannarna hade jag skämts om de hade behövt komma och be mig. Det ska jag se till innan det behövs påtalas.

Men alltså snacka om att du bäddar för bråk. Jordabalken? Fakturera?? :confused:

Det är väl bara att forsla bort grejerna själv och be om ursäkt för att du inte hållit efter som du ska.

Ärligt talat verkar det som att det är du som är den jobbiga grannen.

Men usch vilka tråkiga svar.
Jag tror inte ni förstår hur de är. Klipper i träd som inte kommer in över tomten, anmäler till djurskyddet, släpper ut mina hundar ur rastgården, skriker på mig, min sambo och min pappa. Tycker polis ska bevaka ridvägar så att vi inte rider där mm mm mm i öändlighet.

Tycker ni det är ok att klippa ner silvergran och lägga in till mina hästar? är det ok med stora uppskjutande grenar som de kan spetsa sig på?

Jag har försökt att ha en bra dialog med dem men det går inte.

Hade de frågar mig innan så hade det fått veta att vi ska ta ner träden i vinter.

Det var några enstaka grenar som hängde över högt upp och som de tog bort. helt ok med mig men skälet var att det kom in löv på deras tomt. Var kommer det inte in löv vid denna årstid?

Ärligt talat, har jag träd som står så de kan komma att genera grannarna hade jag skämts om de hade behövt komma och be mig. Det ska jag se till innan det behövs påtalas.

Det hade jag också gjort såklart! Detta är träd som knappt når in till dem.
Vi är mycket noga med att hålla iordning och klipper alltid häcken in mot dem mm.
Jag vill försöka ha lugn och ro därför försöker jag sköta mig för annars vet man inte vad som kan hända. :crazy:

Men usch vilka tråkiga svar.
Jag tror inte ni förstår hur de är. Klipper i träd som inte kommer in över tomten, anmäler till djurskyddet, släpper ut mina hundar ur rastgården, skriker på mig, min sambo och min pappa. Tycker polis ska bevaka ridvägar så att vi inte rider där mm mm mm i öändlighet.

Tycker ni det är ok att klippa ner silvergran och lägga in till mina hästar? är det ok med stora uppskjutande grenar som de kan spetsa sig på?

Jag har försökt att ha en bra dialog med dem men det går inte.

Hade de frågar mig innan så hade det fått veta att vi ska ta ner träden i vinter.

Det var några enstaka grenar som hängde över högt upp och som de tog bort. helt ok med mig men skälet var att det kom in löv på deras tomt. Var kommer det inte in löv vid denna årstid?

Ändrar du dig nu när du inte fick de svar du ville ha? Du skrev ju i första inlägget att dom hängde ner över grannen. Jag tror att de flesta har svarat på vad som gäller och utgått från det du skriver. Oavsett om det är det du VILL höra eller inte.

Nej det visste jag inte, verkar obehagligt. Hur som helst då tror jag inte fakturering eller dylikt är rätt väg att gå. I detta fallet är det nog ändå bara att bita ihop och plocka upp i hagen själv.

På sikt hade jag nog flyttat faktiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 806
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 900
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 698
Senast: Pratsch
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 637
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring