Riktigt fet hund- anmäla?

Ravishing

Trådstartare
En av de hundar jag träffar på ständigt och jämt är en supertrevlig labradortik. Hon är dock jäkligt fet och ser helt seriöst ut som en valross. Min Rottistik springer ifrån henne som ingenting och labben orkar springa max 10 språng innan hon inte vill leka längre pga. att hon inte orkar.

Jag vet inte vad hon väger, förutom att jag tycker så fruktansvärt synd om denna glada hund som är så begränsad av sin fetma. För ja, det är fetma...

googlade lite snabbt och hittade en bild som ser ut ungefär som henne...

%C3%84lvg%C3%A5rdens%20V%C3%A4stkusts-Smula.jpg

Jag tycker jättemycket om ägaren och har påtalat det flera gånger... det händer ingenting förutom att hunden går ner lite i perioder för att sedan gå upp allt igen.

Sv: Riktigt fet hund- anmäla?

Åh fy fan :eek:! Ser den ut sådär är det absolut ett fall av vanvård!!

Jag FATTAR inte hur man kan vara så hemmablind att man inte ser hur illa man gör sitt djur om man inte håller dem i trim :cry:!

Är du säker på att hunden inte har någon sjukdom samt att ägaren inte försöker få ner henne i vikt? Du kan ju börja med art tipsa om att gå med hunden till veterinären om ägaren vill att hunden ska gå ner men inte riktigt vet hur han ska göra.
Ägaren kanske bara behöver hjälp, och hjälp finns att få.

Nej jag vet. Och det gör ont i mig när hon inte kan leva ett värdigt liv. Hur kan man tro att man gör hunden en tjänst när man matar ihjäl den?! Kan man anmäla anonymt? Jag kommer få ruskigt dåligt rykte om folk får reda på att det är jag som anmält.

Vi är många som pratat med honom om hundens övervikt. Och nej, hunden har ingen sjukdom. Vi pratar en del när hundarna träffas och hon är frisk.

Är du säker på att hunden inte har någon sjukdom samt att ägaren inte försöker få ner henne i vikt? Du kan ju börja med art tipsa om att gå med hunden till veterinären om ägaren vill att hunden ska gå ner men inte riktigt vet hur han ska göra.
Ägaren kanske bara behöver hjälp, och hjälp finns att få.

Du är lite mer välbalanserad i tanken än vad jag är :D!

Men fortfarande, även om hunden är så fet pga att den är sjuk, så mår den ju fortfarande inte bra av att vara så fet!

Vad skulle du som veterinär gissa på att det skulle ligga bakom sådan fetma? Jag vet att kortisonbehandling kan ge galen viktuppgång, vad finns det mer?

Så ägaren vill alltså inte att hunden ska gå ner i vikt? Många ägare vet nämligen inte riktigt hur de ska göra, en veterinär kan vara bra att uppsöka då de finns en hel del att hjälpa djurägaren med. Byte av foder, uträkning av hundens idealvikt, upplysning om faror och risker med övervikt, invägningar varje vecka etc.

Självklart kan du anmäla anonymt :)

Vad skulle du som veterinär gissa på att det skulle ligga bakom sådan fetma? Jag vet att kortisonbehandling kan ge galen viktuppgång, vad finns det mer?

Det är en galet matglad labrador som får för mycket mat!!! Mina har varit väldigt lättfödda. Det är ingen slump att många labradorer är feta. Riktigt feta. Det är ett himla pyssel att hitta rätt foder och balans. Jag kan inte vara enda labradorägaren som haft problem med det.

Kortisonbehandling, diabetes, cushing, underfunktion av sköldkörteln är det jag kommer på så här på rak arm.

Men jag kan säga så här, jag tycker att överviktiga hundar är något utav det värsta. Kan bli helt rasande när jag går runt på utställningar och ser feta hundar överallt. Herregud, det går ju inte ens att titta på alla labradorer i ringen. Ett fläskberg efter det andra som döms fram...blev skitarg över domaren som tyckte att dahlias bror var i perfekt hull i söndags när han helt uppenbarligen är för tjock stackars hunden!

Men, jag tycker inte att man ska förhasta sig med en anmälning. Det kan faktiskt vara så att ägaren försöker göra allt för att få ner hunden i vikt, eller till och med redan går på behandling hos veterinär. Det tar ju lång tid för en så fet hund att banta eftersom för snabb viktnedgång är farligt för kroppen.

Hunden har som sagt gått ner några kilo då och då men fort gått upp dem igen. Hussen är medveten om att hunden är överviktig, dock tror jag inte att han inser hur illa det egentligen är. Det är väldigt känsligt att prata med honom om detta men jag brukar påtala det då och då "oj, nu tror jag att XX har gått upp en del i vikt igen...".

Hunden har ju varit inne till vet för andra saker, mer akuta så att säga, och vet MÅSTE ju ha påtalat detta för husse. Och som sagt har hon gått ner lite (ej till normalvikt) i perioder, men det är snabbt tillbaka igen. Och du känner INTE revbenen ens om du trycker fingrarna hårt mot sidan.

Och jag tror inte att han vill att hon ska vara tjock, utan det är nog mer "oooj så söt man kan vara..." och att han kanske ger henne sånt som inte är så lämpligt. T.ex. hunden får äta upp resterna som hamnat på golvet när barnbarnet på 1,5 år ätit... inte så lämpligt att äta vitt ris och pasta när man är en fettohund.

Jag kanske ska göra ett försök till, och om det inte händer något efter det på några månader så kanske en anmälan är på sin plats.

Det är en galet matglad labrador som får för mycket mat!!! Mina har varit väldigt lättfödda. Det är ingen slump att många labradorer är feta. Riktigt feta. Det är ett himla pyssel att hitta rätt foder och balans. Jag kan inte vara enda labradorägaren som haft problem med det.

Inte heller en slump att labradorer ibland kallas för aladåber... :p

Kortisonbehandling, diabetes, cushing, underfunktion av sköldkörteln är det jag kommer på så här på rak arm.

Men jag kan säga så här, jag tycker att överviktiga hundar är något utav det värsta. Kan bli helt rasande när jag går runt på utställningar och ser feta hundar överallt. Herregud, det går ju inte ens att titta på alla labradorer i ringen. Ett fläskberg efter det andra som döms fram...blev skitarg över domaren som tyckte att dahlias bror var i perfekt hull i söndags när han helt uppenbarligen är för tjock stackars hunden!

Men, jag tycker inte att man ska förhasta sig med en anmälning. Det kan faktiskt vara så att ägaren försöker göra allt för att få ner hunden i vikt, eller till och med redan går på behandling hos veterinär. Det tar ju lång tid för en så fet hund att banta eftersom för snabb viktnedgång är farligt för kroppen.

Håller med i allt. Tyvärr verkar det ju i detta fallet inte vara en ägare som bryr sig om att hunden är gravt fet. Och då kan en anmälan avsolut vara på sin plats så att ägaren får höra av myndighetspersoner att det är djurplågeri att hålla hunden så fet.

Och då kan en anmälan avsolut vara på sin plats så att ägaren får höra av myndighetspersoner att det är djurplågeri att hålla hunden så fet.

Det är lite detta jag är inne på... att det MÅSTE hända något, och det kanske inte gör det förrän husse får ett samtal från länsstyrelsen.

*kl*

När jag var på hälsokoll med Doris i höstas så sa veterinären (eftersom vi diskuterade Doris vikt och hull), att det faktiskt är mer vanligt att ägare till normalhullade/smala hundar, är mer oroliga för sina hundar än ägarna till överviktiga/feta hundar. Det tycker jag är sjukt skrämmande!

Jag tror att du har en rätt bra plan R! Hoppas du får honom att förstå problemet snart :)

Undrar om vi sprungit på samma? ;)

Träffade en labbetik igår som var bred som en ladugårdsvägg. Jättetrevlig ägare, men verkade ha noll insikt. Hon sa att hunden vägde runt 30 senast hon vägdes. Mina två som är i samma storlek som en labbe väger 25 och 27, där gamlingen gott kunde gå ner något kilo och ynglingen upp ett halvt. Hon hade med sig en daghund, också det en labbe... Den var lika illa den.

Jag trodde helt allvarligt att hundarna var 10+ båda två, men hanhunden var visst 5-7 år och labbetiken var.. nästan 3. :crazy:

Det kan ju vara lite känsligt att påpeka vikt på hunden.. Men ibland känns det som att det kanske borde pratas om lite mer. På Stora sthlm hade Royal någon typ av "hälsokoll för hund". Veterinären som tittade på min yngre förmåga utbrast spontant: "GUD så skönt att äntligen se en hund i optimal form och som inte är fet!". Jag stod och funderade över hur alla andra hundar sett ut...

Hade kunnat vara, men det är en han som har hand om hunden och han har ingen daghund. Tror dock hon väger mer än 30 kg, minst som min Rottis på 38 kg.

Det är helt sjukt att ägare till asfeta hundar inte ser det själva, och jag blir så otroligt illa berörd av att se hunden. Tycker så synd om henne.

Kivina: Jag är ju stenkinkig med F:s hull, minsta lilla hon har gått upp så är det direkt minska på maten. Jag AAVSKYR feta hundar... det värsta jag vet. Jag ska prata med honom... även om det blir jättejobbigt.

Nej det verkar ju inte det. Blir så ledsen när jag tänker på alla dessa hundar :( En läskigt övervägande del av alla hundar som kommer in på kliniken är överviktiga. Vissa mer, andra mindre.
Särskilt svårt är det att få en ägare som själv är överviktig att förstå...

Nej det verkar ju inte det. Blir så ledsen när jag tänker på alla dessa hundar :( En läskigt övervägande del av alla hundar som kommer in på kliniken är överviktiga. Vissa mer, andra mindre.
Särskilt svårt är det att få en ägare som själv är överviktig att förstå...

Just den där mentaliteten som jag fetstilat avskyr jag!! Har hört flera säga om sina hundar "ja men matte är ju lite tjock också, bara mer att tycka om!"

NEJ säger jag (som är småtjock själv :p) det är INTE OK att ha en tjock hund bara för att man är tjock själv (inte om man är smal heller). Som vuxen människa får vi "skylla oss själva" om vi blir överviktiga, men våra hundar kan inte ta det beslutet själva ex hur mycket de ska äta och hur mycket de ska motionera! Det ligger på OSS som ägare att ta ansvaret att se till att våra hundar är i topptrim och mår bra!

Gawd, sorry för utbrottet.... :D

/Rabiat mot sådana som håller sina hundar i otrim!!

Kivina: Jag är ju stenkinkig med F:s hull, minsta lilla hon har gått upp så är det direkt minska på maten. Jag AAVSKYR feta hundar... det värsta jag vet. Jag ska prata med honom... även om det blir jättejobbigt.

Jag är likadan! Jag var hemskt upprörd över att Doris gått upp ett kilo under tiden hon bara fick gå i koppel och inte träna något. Nu har hon hunnit tappa två kilo sen dess. Mamma och pappa har inte legat på latsidan med motionen på lilla damen ;) Nu ska vi bara muskla upp henne igen.

Just den där mentaliteten som jag fetstilat avskyr jag!! Har hört flera säga om sina hundar "ja men matte är ju lite tjock också, bara mer att tycka om!"

NEJ säger jag (som är småtjock själv :p) det är INTE OK att ha en tjock hund bara för att man är tjock själv (inte om man är smal heller). Som vuxen människa får vi "skylla oss själva" om vi blir överviktiga, men våra hundar kan inte ta det beslutet själva ex hur mycket de ska äta och hur mycket de ska motionera! Det ligger på OSS som ägare att ta ansvaret att se till att våra hundar är i topptrim och mår bra!

Gawd, sorry för utbrottet.... :D

/Rabiat mot sådana som håller sina hundar i otrim!!

:bow:

Jag håller med dig, jag är själv tjock och jag VÄGRAR låta min hund vara överviktig! Jag ser sån skillnad på henne och andra rottisar som är överviktiga. Doris orkar så mycket mer, är mycket snabbare än de flesta av dem och mycket rörligare. Det var jättestor skillnad på henne och hennes syster förra vårvintern. De sprang i snön och systern hade inte en CHANS att hinna med. Hon körde fast i snön flera gånger när det släppte igenom, medan Doris studsade fram utan problem. Det var faktiskt tragiskt att se hur stor skillnad det är på en rottis i form och en som inte är i form.

De gånger jag har varit hos vet så säger de att min hane är i bra hull "speciellt för att vara kastrerad".
Han är väl kanske inte FET, men jag kämpar fortfarande med att få ner honom till en bra vikt.
Svårt att motivera för husse när veterinärer (3 st) tycker att han är i så bra hull.

Jag har en ganska stor Aussie som väger 28 kg, man ser ganska tydligt att han skulle behöva få lite mer markerad midja.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 384
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 453
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar