Riktigt bra ridponny-08?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sydney
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 022
Sv: Riktigt bra ridponny-08?

I östersund finns Karlsfälts Bocelli, i Näsåker finns det en welshhingst som heter Sperlinge Orbit - båda två sek B, maxade B-ponnyer. Sedan finns det ju två små sek B hingstar till i Näsåker, Bostorps Bravad och Moflos Fester.

Vill bara korrigera lite här: Bostorp Bravad är 133 cm så i just det här sällskapet skall han kanske inte gå bland "de små" eftersom han är större än både Bocelli och Orbit... ;)

Vet visserligen inte om dessa hingstar kommer att finnas tillgängliga för avel 2007.

Bravad är piggare än någonsin och i allra högsta grad i avel 2007! Fester däremot är utlånad på annan ort och är inte tillgänglig för utomstående ston denna säsong.

mvh
Jenny

Vilket utbud här verkar finns, hade jag inte en aning om.

Är alla dessa hoppstammade hingstar? Dum fråga kanske men jag har bara koll på halvblodshingstar och de flesta av namnen du skriver har jag hört innan men kan inte placera inom någon spec. disciplin.

Hej,
jag svarar för det två hingstar jag äger och som nämndes i frågan.

Bostorp Bravad har inga egna tävlingsmeriter, men han har Elit-premierats tack vare sina avkommor där flera av dem tävlar på högsta nivå i Sverige. Två av våra uppfödningar e. Bravad har fått hoppdiplom vid treårstest. Bravads härstamning kan man inte säga är "hoppstammad" då det övervägande är utpräglade avelsdjur i hans härstamning, men hans morfar Anglian Gerald tävlade hoppning upp till LA på sin tid.

Moflos Fester kan man däremot säga är hoppstammad på faderns sida, pappa Jesper vann SM i fälttävlan likt Festers farfar Hellekis Timjan. De tävlade även i hoppning upp till Msv. Farfarsfar Cawdor Hywel är en av Sveriges främsta hoppförärvare inom ponnysporten genom tiderna. Jesper och Hellekis Timjan har båda lämnat mycket goda tävlingsindivider - inte bara i hoppning. Fester själv erhöll 9-9 i hoppning som treåring och fick hoppdiplom med 51 poäng. Modern Finette är helt otävlad själv, likaså hennes föräldrar. Hoppning har de dock i sig, och Festers morfar Laeryds Domenic är trots sin litenhet en av få sektion A-hingstar vars avkommor tagit SM-medaljer.

mvh
Jenny

Tackar för upplysningarna! Har kollat din hemsida innan jag startade tråden och föredrog iofs Fester framför Bravad men såg att han end. gick till dina egna ston i år.

Vad tror du om en kombination av hbl + welsh i allmänhet? Som sportponnyer alltså?
Vad tror du om storleken? Jag blir ju varnad att använda C-ponnyer då dom tror det ska bli för stort för att hålla ponnymått, vilken är din erfarenhet?

Tackar för upplysningarna! Har kollat din hemsida innan jag startade tråden och föredrog iofs Fester framför Bravad men såg att han end. gick till dina egna ston i år.

Vad tror du om en kombination av hbl + welsh i allmänhet? Som sportponnyer alltså?
Vad tror du om storleken? Jag blir ju varnad att använda C-ponnyer då dom tror det ska bli för stort för att hålla ponnymått, vilken är din erfarenhet?

Jag har inte så stor erfarenhet.. har bara en egen e. Fester med halvblodsmamma, och med den lilla pappan är det ju knappast någon risk att det blir för stort. Jag har ju motsatt problem med min avel - jag vill ha större!! Glamour blir med all säkerhet D-ponny. Bravad har inte betäckt så många stora ston tidigare, men jag känner inte till någon som har vuxit över ponnymått.

Annars, ang. kombinationen hbl + welsh, som sportponnyer, så finns det ju flera fantastiska representanter: Tim, Favorite Love, och Bambino finns alla med i Ridsports ranking av dressyrtoppen 2006. Lunas Hunter måste väl klassas som en av landets bästa hopponnyer någonsin..? Andra framgångsrika hbl/welsh jag kommer på just nu är Zerola, Urbina och Mitch - alla med SM-medaljer. Många fler framgångsrika finns.

Men som nämnts tidigare blir denna kombination alltid 93: or, oavsett om halvblodssto betäcks med welshhingst eller welshsto betäcks med halvblodshingst. Enda undantaget är welshsto som betäcks med Minotauros RP 114, där blir det som sagt gröna papper och en 43:a.

mvh
Jenny

Vill bara korrigera lite här: Bostorp Bravad är 133 cm så i just det här sällskapet skall han kanske inte gå bland "de små" eftersom han är större än både Bocelli och Orbit... ;)

Oops, det jag menade var att att han ändå, i alla fall i mina ögon, är en "liten ponnyhingst" - inte just liten sek B. Det är klart, det finns ju de som är betydligt mindre, men trådskaparen ville inte ha en för stor hingst så tänkte jag att han borde kunde räknas som en mindre. Hur som helst så ser jag att jag uttryckte mig lite konstigt.

Bravad är piggare än någonsin och i allra högsta grad i avel 2007! Fester däremot är utlånad på annan ort och är inte tillgänglig för utomstående ston denna säsong.

Såg reportaget på Mittnytt (?) igår - han ser verkligen fin ut, din vite springare!

/annmik

Kul att höra att Lunas Hunter fortfarande koms ihåg.
En otrolig hopphäst, men dåligt temperament. Var inte många som satt kvar på den.
Men med Cia Tenggren i sadeln gjorde de storslam.
De har väl fortfarande hopprekord för ponny?
Jag satt bredvid Jana Wannius på läktaren när Lunas varit inne o hoppat höjd, när han suckade o sa " pinsamt...nu ska vi sänka 40 cm så de stora hästarna får komma in o tävla "

Visst kan man prova och se.. men långt ifrån säker kan man vara.

Jag valde fullblods hingst till mitt Nf sto och jag ville ha liten stor häst.

Min vännina som hade ett halvblod som gav smått betäckte med hingst som var ca 125 cm. Hon ville ha d-ponny.

Jag fick maxad d-ponny. Min vännina fick liten stor häst...:angel:

Problemet idag är att mitt maxade d-ponny sto ger stora avkommor... Så jag kan änvända hingstar runt 125 - 130 cm för att hålla ponny måttet. Men det är ändå inte säkert att dom blir ponnyer i alla fall inte den som föddes 2006...

Jag har valt welsh hingst på mitt sto. Dom har blivit underbara i psyket & vackra.

Lycka till!

Ett tips är Simbergs Senator, en welshhingst (b-ponny). Har själv en avkomma efter honom med halvblodmamma som var 158 cm. Min ponny är 138 cm, har diplom och 8-9 i hoppning 7-7-7 gångarter på kvaliten. Får väl säga att det blev en lyckad korsning :bump:

Liknande trådar

Avel Ska betäcka mitt ridponnysto och vill därför gärna ha förslag på bra ridponnyhingstar, helst också med motivering varför du...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: Skugga
·
Avel Nu måste jag snart bestämma mig för vilken hingst jag ska betäcka mitt sto med! Stoet är e. Rocky - Elizar,mkh 162 cm, grov modell... 2
Svar
34
· Visningar
3 429
Senast: pastejja
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Fredag
·
S
Avel Förhoppningsvis ska mitt sto äntligen betäckas. Har tänkt på det länge och i somras fick hon en skada som veterinärerna nu säger att hon... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 258
Senast: dartmoorforever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka