M
Montéryttare
Sv: RIKTIG Monté sadel?
Du hade rätt om att bommen eller vad man ska säga, den är VÄLDIGT rak så man får passa sig med hästar som har rejäl manke. Men det är inte samma sak med att passa en löp sadel som tränings sadel, på det sättet... Visst ska den passa, men den är så lätt och enkel att den skall vara "formbar" för flertalet hästar, precis som galopp sadlar...
Cilva skrev:Ridstilen har jag föröskt att inte kommentera just för att jag inser att det inte är samma som jag eftersträvar, däremot kan jag väl få ha en åsikt i frågan?
Att jag från början gav mig in i den här diskussionen var för att säga ett varningens ord då jag såg att det på hemsidan inte angavs något om storlek på sadeln. Och eftersom ingen anann påpekat det så valde jag att göra det. Jag tycker att det är dumt att låta andra göra om samma misstag som jag själv om jag kan förhindra det.
Men oavsett hur mkt sadeln underlättar för ryttaren att sitta rätt vilket i förlängningen underlättar för hästen så hjälper ju inte det om sadeln passar hästen dåligt. Och jag vidhåller fortfarande att en montésadel (vilken det än månde vara) inte per definition passar alla vbl och kbl.
Du hade rätt om att bommen eller vad man ska säga, den är VÄLDIGT rak så man får passa sig med hästar som har rejäl manke. Men det är inte samma sak med att passa en löp sadel som tränings sadel, på det sättet... Visst ska den passa, men den är så lätt och enkel att den skall vara "formbar" för flertalet hästar, precis som galopp sadlar...