RIKTIG Monté sadel?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Montéryttare
  • Startdatum Startdatum
Sv: RIKTIG Monté sadel?

Cilva skrev:
Ridstilen har jag föröskt att inte kommentera just för att jag inser att det inte är samma som jag eftersträvar, däremot kan jag väl få ha en åsikt i frågan?

Att jag från början gav mig in i den här diskussionen var för att säga ett varningens ord då jag såg att det på hemsidan inte angavs något om storlek på sadeln. Och eftersom ingen anann påpekat det så valde jag att göra det. Jag tycker att det är dumt att låta andra göra om samma misstag som jag själv om jag kan förhindra det.

Men oavsett hur mkt sadeln underlättar för ryttaren att sitta rätt vilket i förlängningen underlättar för hästen så hjälper ju inte det om sadeln passar hästen dåligt. Och jag vidhåller fortfarande att en montésadel (vilken det än månde vara) inte per definition passar alla vbl och kbl.

Du hade rätt om att bommen eller vad man ska säga, den är VÄLDIGT rak så man får passa sig med hästar som har rejäl manke. Men det är inte samma sak med att passa en löp sadel som tränings sadel, på det sättet... Visst ska den passa, men den är så lätt och enkel att den skall vara "formbar" för flertalet hästar, precis som galopp sadlar...

Galoppsadlar som används i löp har ingen bom såvitt jag förstått. En montésadel med bom lär inte vara mer formbar är nån annan sadel med bom.

Det är inte bara manken som kan ställa till det om bommen är rak, sadeln lär lägga sig som en brygga och trycka fram och bak men inte i mitten. Och till det hjälper ingen padd, ev kan man ju prova med att lägga padden i mitten där bommen inte ligger an. Lägger man en padd under hela sadeln så trycker den likadant fortfarande fast det blir ltie mindre plats för ryggen. Det är som att ta på sig ett par extra sockar när skorna är för små.

Cilva skrev:
Galoppsadlar som används i löp har ingen bom såvitt jag förstått. En montésadel med bom lär inte vara mer formbar är nån annan sadel med bom.

Det är inte bara manken som kan ställa till det om bommen är rak, sadeln lär lägga sig som en brygga och trycka fram och bak men inte i mitten. Och till det hjälper ingen padd, ev kan man ju prova med att lägga padden i mitten där bommen inte ligger an. Lägger man en padd under hela sadeln så trycker den likadant fortfarande fast det blir ltie mindre plats för ryggen. Det är som att ta på sig ett par extra sockar när skorna är för små.

Jo, mina spekulationäer ligger väl oxå lite åt det hållet *suck* Ska kolla runt lite innan jag verkligen bestämmer mig för hur jag gör...

Du kan inte försöka låna ihop några olika sadlar och prova på de hästar du rider mest och se hur de passar och hur du trivs med dem? När jag åkt till sadelmakare har jag brukat låna ihop sadlar som är till salu för att få så många som möjligt att prova.

Jag tror inte riktigt att du förstår vad det innebär att vara montéryttare i tävling... Man kanske bara rider hästen en enda gång och då i lopp... När sporten blir större kommer kanske en bra montéryttare att rida 3 lopp och dagen fem dagar i veckan på olika hästar... Det finns inga möjligtheter att åka runt och prova sadlar på alla hästar... Utan antinge får man lov att hitta en sadel som passar hyfsat eller oxå om man har en väldigt speciellt byggd häst, ha sadel till den som tränare.

Nu skrev ju Montéryttaren att hon regelbundet rider ett antal hästar, jag menade alltså att hon skulle kunna prova ut en sadel som passar hyffsat på flertalet av dessa.

I övrigt tycker jag att det är hästägarens skyldighet att se till att hästen har en passande sadel. Kuskarna brukar ju inte behöva dra med sig egen sulky+sele så varför ska då en montéryttare behöva ställa upp med sadel?

Varför monteryttaren ska ha egen sadel..?
En sak jag kan komma på, det är deras skyldighet att ha koll på utrustningen och dom vägs ju in inför (och efter) varje lopp, då är det nog enklast att man har sin sadel + ev blyvikter, som man vet att man har för vikt med eller?
Samtidigt tror jag det är enklare för ryttaren att rida i en sadel som du är van vid än att komma ridandes i en ny en varje gång. Kanske dom är sneda och i värsta fall av i bommen, vad vet man? Kanske upptäcker nåt fel strax innan du ska värma och då ska du börja ragga en ny sadel....

Senast ändrad:

Jag begriper varför det är enklare men jag kan för mitt liv inte förstå varför man väljer att göra så. Jag menar, är inte alla intresserade av en så bra prestation som möjligt?

Alla är väl intresserade av bra prestationer, helst seger oxå :)
Kan nog tänka mig att dom större tränarna som kommer att plocka ut mer och mer av sina hästar i monté kan komma att köpa in nån montésadel till sitt stall, speciellt om dom har någon/några lärlingar som kommer att rida löp med stallets hästar. Men en vanlig simpel amatör som lejjer in ryttare, nån gång, tycker nog det är bra om ryttaren har sin egen sadel

Det är bara vad jag spånar.....

Cilva skrev:
Nu skrev ju Montéryttaren att hon regelbundet rider ett antal hästar, jag menade alltså att hon skulle kunna prova ut en sadel som passar hyffsat på flertalet av dessa.

I övrigt tycker jag att det är hästägarens skyldighet att se till att hästen har en passande sadel. Kuskarna brukar ju inte behöva dra med sig egen sulky+sele så varför ska då en montéryttare behöva ställa upp med sadel?

Nu har jag kollat med "sadel-och-monté-gudarna-i-frankrike" och den här sadeln är det allra bästa man kan få tag på.. Han sade att "alla rider i den här nere" när jag pratade med dom i Frankrike.. Så jag kommer att köpa den trots alla spekulationer... Har flera andra sadlar (galopp, hopp och vanliga...)oxå om det nu skulle behövas :D

Wooohhhooo... Nu har jag vart ute o provridit.. Det här är en riktig roylls-royce" sadeln... sån grymt bra sadel :bow: ! Kan verkligen rekomendera den. och ja, den passar till "alla" hästar... man har olika paddar under beroende på hur hästen är byggd...(var ute och testade på märren idag som startar i V75-finalen i morrn... vem vet, hon hanske vinner pga av sadel :D :D :D )

//"en-överlycklig-monteryttare" :bump: :bump:

Jag köpte en montésadel från grafströms o den va liten o lätt men jag har inte tävlat i den än,

mn när vi i montéklubben bjöd upp Frankrikes Francois Roussel den 1-3 april så märkte man att vi i sverige inte har nån stor koll på hur montésadlar ser ut.

Francois hade med sig sina sadlar den han hade i träning och hans tävlingssadel. och dom ser inte ut mycket för världen mn.

Under helgen så höll han föresläsningar om monté och utrustning

Sista dagen tävlade han mitt sto och blev 5:a blev instängd o störd en massa i loppet.
men innan han for hem så lämnade han sin träningssadel som han vunnit bägge Prix de Cornulier med till mig,som jag skulle få prova ett tag till man sticker ner till Frankrike..

Har provridit den och man får helt annan sits,och man kommer så otroligt nära hästen...

slutligen så kan man inte jämföra "svenska" montésadlar m äkta från Frankrike

Tack för mig :banana:

Maddizz skrev:
Jag köpte en montésadel från grafströms o den va liten o lätt men jag har inte tävlat i den än,

mn när vi i montéklubben bjöd upp Frankrikes Francois Roussel den 1-3 april så märkte man att vi i sverige inte har nån stor koll på hur montésadlar ser ut.

Francois hade med sig sina sadlar den han hade i träning och hans tävlingssadel. och dom ser inte ut mycket för världen mn.

Under helgen så höll han föresläsningar om monté och utrustning

Sista dagen tävlade han mitt sto och blev 5:a blev instängd o störd en massa i loppet.
men innan han for hem så lämnade han sin träningssadel som han vunnit bägge Prix de Cornulier med till mig,som jag skulle få prova ett tag till man sticker ner till Frankrike..

Har provridit den och man får helt annan sits,och man kommer så otroligt nära hästen...

slutligen så kan man inte jämföra "svenska" montésadlar m äkta från Frankrike

Tack för mig :banana:

Vad roligt, hur fort red ni? :d Jag har bara ridit runt 14-16.tider(öppnat), men skulle vilja komma ner o testa en riktig monté häst när dom öppnar runt 12.tid :o

Jo jag vet, i allmänhet är monté sporten "underutvecklad". Har ridit en 6-7 ggr nu i min FRANSKA :D monté sadel, o fy sjutton vad kul det är. Hästarna rör sig HELT annorlunda när man rider "rätt" och "hjälper dom" ist för att sitta som man är ute i skogen o luffar ;)

Har du själv en fransk sadel nu? Jag förstod inte om du hade köpt eller bara testade.. Hur mycket fick du ge för den isånafall?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 759
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka